تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

از وبلاگ‌چرخان باستانی تا گوگل‌خوان امروزی

شاید اصلی‌ترین تفاوتی که می‌شود بین سایت رادیو زمانه با دیگر سایت‌های خبری پیدا کرد، همین «وبلاگ‌چرخان» یا بلاگرول زمانه است که مشابهی برای آن در دیگر سایت‌های خبری نمی‌بینید.

شش هفت سال پیش که برای اولین بار وبلاگ‌های فارسی راه افتادند، هر بار که وبلاگ‌نویسی می‌خواست لینک وبلاگی دیگر را هم به وبلاگ خود اضافه کند، باید طی یک فرآیند نسبتاً پیچیده، قالب وبلاگ خود را ویرایش می‌کرد.

یکی دو سال بعد، به یک‌باره سرویسی به نام «بلاگ‌رولینگ» مورد توجه قرار گرفت و به سرعت هم در وبلاگستان فارسی همه‌گیر شد.

شاید مهم‌ترین مزیت بلاگ‌رولینگ این بود که فقط یک بار کد آن را در قالب وبلاگتان قرار می‌دادید و از آن به بعد، خیلی راحت نام و نشانی وبلاگ‌های مورد علاقه‌تان را به حساب کاربری بلاگ‌رولینگ اضافه می‌کردید تا به فهرست دوستان شما اضافه شود.

مزیت دوم بلاگ‌رولینگ هم این بود که می‌توانست فهرست وبلاگ‌ها را به ترتیب به‌روز شدن مرتب کند و مثلاً وبلاگ‌هایی را هم که در ۲۴ ساعت اخیر به‌روز شده‌اند، مشخص کند؛ حالا با پررنگ کردن نامشان یا روش‌های دیگر.

اما بلاگ‌رولینگ، در کنار این مزایا، هزار و یک جور عیب هم داشت. مهم‌ترین ایرادش، از کار افتادن‌های یک روز در میان و خاموش شدن‌های پیاپی‌اش بود که بعضی وقت‌ها که یکی دو روزی طول می‌کشید، انگار که برق وبلاگستان رفته باشد. در این مواقع خیلی‌ها نمی‌توانستند همدیگر را ببینند و از به‌روز شدن وبلاگ‌های مورد علاقه و مراجعه‌شان باخبر شوند.

عیب دوم بلاگ‌رولینگ هم شیوه خبردار شدنش از به‌روز شدن وبلاگ‌ها بود. بلاگ‌رولینگ از پایگاه داده سایت weblogs.com استفاده می‌کرد که خیلی از نرم‌افزارها (مثل مووبل‌تایپ و وردپرس) یا سرویس‌های وبلاگ‌نویسی (مثل پرشین‌بلاگ و بلاگر) خود به خود پس از انتشار هر مطلب، به «وبلاگز دات کام» خبر می‌دادند که این وبلاگ به‌روز شده است.

اما این خبر دادن، خیلی وقت‌ها به مشکل برمی‌خورد یا که ارتباط بلاگ‌رولینگ با weblogs.com قطع می‌شد. در این موارد باید نویسنده وبلاگ باید می‌رفت به صورت دستی وبلاگش را اصطلاحاً «پینگ» می‌کرد.

این بود که خیلی وقت‌ها می‌شد که یک وبلاگ، بالای فهرست می‌ماند یا که بعضی افراد، پشت سر هم وبلاگشان را «پینگ» می‌کردند و به صدر فهرست می‌فرستادند.

این‌ها و مشکلاتی دیگر (من‌جمله برخی ناسازگاری‌های بلاگ‌رولینگ با زبان فارسی) دیگر جان خیلی از وبلاگ‌نویسان را به لب رسانده است و منتظر فرصتی هستند که از شر بلاگ‌رولینگ خلاص شوند.

از دیگر سو، دیگر خبردار شدن از به‌روز شدن وبلاگ‌های دوستان و آشنایان به روش بلاگ‌رولینگی کمی از «مُد» افتاده است و به جای آن، استفاده از فن‌آوری‌های تازه‌تر مربوط به «وب ۲.۰» نظیر خوراک (Feed) معمول شده است.

به این ترتیب که هر کس، فهرست وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های مورد علاقه‌اش را به نرم‌افزار یا سرویس خوراک‌خوان مورد استفاده‌اش را می‌دهد و مشترک آن وبلاگ یا وب‌سایت می‌شود. یکی دو سالی هم هست که «گوگل‌خوان» (Google Reader) به محبوب‌ترین این سرویس‌ها تبدیل شده و در بین ایرانیان وبلاگ‌نویس و وبلاگ‌خوان هم حسابی مشهور و محبوب است.

اما این گوگل‌خوان مشهور و محبوب، فقط به درد دنبال کردن اخبار و مطالب نمی‌خورد. بلکه به شما اجازه می‌دهد که فهرستی از مطالبی را که خوانده و پسندیده‌اید، در وبلاگتان بگذارید تا خوانندگان وبلاگتان هم آن‌ها را بخوانند. همین طور می‌شود مطالب منتخبتان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید یا کارهای دیگری از این دست.

مشکلات اخیری که برای بلاگ‌رولینگ پیش آمد، ما را در زمانه به این نتیحه رساند که باید این سامانه (سیستم) باستانی را کناری بگذاریم و سراغ فن‌آوری‌ها و روش‌های جدیدتری برویم که هم آن مشکلات عجیب و غریب بلاگ‌رولینگ را نداشته باشد، هم این قدر احساس نکنیم که از دوستان وبلاگی‌مان هم عقب افتاده‌ایم.

این شد که تصمیم گرفتیم از امکاناتی که گوگل‌خوان در اختیار همه گذاشته است، یک بلاگ‌چرخان جدیدتر و بهتر برای زمانه بسازیم. بلاگ‌چرخانی که دیگر هر دو روز یک بار از کار نیفتد یا بالا و پایین رفتن وبلاگ‌ها در آن، بستگی به پینگ شدن یا پینگ نشدن بلاگ‌رولینگ نداشته باشد و آن قدر هوشمند باشد که خودش تشخیص بدهد که آخرین بار که یک وبلاگ به‌روز شده، چه زمانی بوده است.

مزیت دیگری که بلاگ‌چرخان جدید زمانه دارد، این است که وقتی نشان‌گر موس را روی نام هر وبلاگی قرار می‌دهید، نام آخرین مطلب آن وبلاگ را به شما نشان می‌دهد.

اما دو سه ایراد کوچک هم دارد. اول این‌که نام هر وبلاگ، دقیقاً همان نامی است که نویسنده انتخاب کرده و ما نمی‌توانیم تغییرش بدهیم یا تصحیحش کنیم. به همین خاطر، اگر نامی که برای وبلاگتان در بلاگ‌چرخان زمانه ظاهر می‌شود، مورد پسندتان نیست، خودتان تغییرش دهید!

دوم این‌که اگر یک وبلاگ، چند مطلب را به فاصله اندکی، پشت سر هم منتشر کرده باشد، نام آن وبلاگ چند بار در بلاگ‌چرخان زمانه ظاهر می‌شود و نشان‌گر موس‌تان را که روی هر کدامشان ببرید، نام یکی از مطالب ظاهر می‌شود.

سوم این‌که از زمانی که وبلاگتان را به‌روز می‌کنید تا موقعی که به بالای فهرست می‌رود، چند دقیقه تا یک ساعت فاصله می‌افتد. چون گوگل، هر ساعت، یک بار هر خوراک را بررسی می‌کند که آیا مطلب جدیدی وارد آن شده یا که خیر

اما پاسخ به دو سؤال مهم:
اگر وبلاگ خوبی دارید یا وبلاگ خوبی می‌شناسید که در بلاگ‌چرخان زمانه نیست و می‌خواهید به این فهرست اضافه شود، کافی است نشانی و آدرس فید آن وبلاگ را به آدرس ایمیل [email protected] بفرستید.

اگر هم می‌خواهید که یک بلاگرول مانند بلاگ‌چرخان زمانه در وبلاگتان داشته باشید، مراحل زیر را طی کنید.

۱- وارد گوگل‌خوان شوید.
برای این کار نیاز به یک حساب کاربری گوگل دارید. اگر آدرس ایمیلی در جی‌میل دارید، نام کاربری و کلمه عبور جی‌میل شما، همان نام کاربری و کلمه عبور اکانت گوگل شماست.

۲- مشترک وبلاگ‌های مورد علاقه‌تان شوید.
برای این کار کافی است که در قسمت اضافه کردن اشتراک (Add Subscription) نشانی خوراک رسان آن را وارد کنید. می‌توانید از خوراک رسان زمانه شروع کنید.
اگر آدرس خوراک رسان را نمی‌دانید، کافی است آدرس خود وبلاگ (یا حتی اسمش) را وارد کنید تا خود گوگل‌خوان برایتان آدرس وبلاگ مورد نظر را پیدا کند.

۳- همه وبلاگ‌هایی را که می‌خواهید در بلاگ چرخان وبلاگتان داشته باشید، در گوگل‌خوان در یک پوشه (Folder) بگذارید
اولاً پیشنهاد می‌کنیم که نام این پوشه را انگلیسی انتخاب کنید؛ مثلاً «blogroll»
در ثانی هر کدام از اشتراکاتتان را می‌توانید در چند پوشه بگذارید.
سوم این که در گوگل‌خوان، پوشه با برچسب (Tag) یکی است.

۴- حالا به قسمت تنظیمات (Settings) بروید و روی «Tags» کلیک کنید. جلوی نام برچسب/ پوشه مربوطه، یک علامت شبیه این می‌بینید. روی آن کلیک کنید تا به این شکل در بیاید. با این کار، شما این پوشه را با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید.

۵- حالا جلوی نام این پوشه یک لینک به نام «add a clip to your site» نمایان می‌شود. روی آن کلیک کنید تا پنجره یا برگه (Tab) جدیدی باز شود.
در این پنجره یا برگه جدید، کدی به شما داده می‌شود. چیزی شبیه به این:

<script type="text/javascript" src="http://www.google.com/
reader/ui/publisher-en.js"></script>
<script type="text/javascript" src="http://www.google.com/reader/public/
javascript/user/05743967698278680597
/label/blogroll?n=5&callback=GRC_p(%7Bc%3A%22
green%22%2Ct%3A%22%5C%22blogroll
%5C%22%20via%20Your%20Name%22
%2Cs%3A%22false%22%2Cb%3A%22
false%22%7D)%3Bnew%20GRC"></script>

از کل این کد، فقط به دو قسمتش نیاز داریم. یکی آن قسمتی که به رنگ قرمز مشخص شده که شماره کاربری شما نزد گوگل است. دیگری قسمتی که به رنگ سبز مشخص شده و نام همان پوشه‌ای است که می‌خواهید لیست وبلاگ‌های داخل آن را در وبلاگتان بگذارید.

حالا شماره کاربری‌تان و نام پوشه را عیناً کپی کنید و در کد این پایین، جایگزین دو قسمت قرمز و سبز نمایید.

<script type="text/javascript">
function buildContent (blog) {
if (!blog || !blog.items) return;
var container=document.getElementById("blogroll");
var code="";
for (var i = 0; i < blog.items.length; i++) {
var item = blog.items[i];
code=code+"<a title='"+item.title+"' href='"+item.origin.htmlUrl+"'>" +item.origin.title+"</a><br />";
}
container.innerHTML=code;
}
</script>
<div id="blogroll"> </div>
<script type="text/javascript" src="http://www.google.com/reader/public/
javascript/user/11916709517793019550/
label/blogroll?n=25&callback=buildContent" >
</script>

آن عدد ۲۵ هم که به رنگ آبی در آمده، تعداد وبلاگ‌هایی است که می‌خواهید در صفحه‌تان نشان داده شود.

زمانه امیدوار است جایگزین کردن گوگل‌خوان در عوض بلاگ‌چرخان نیمه‌جان، باعث رونق بیشتری در خوانده شدن وبلاگ‌های این فهرست شود و با افزودن به خزانه گوگل‌خوان زمانه، مطلب مهمی در وبلاگستان فارسی از نظر و قلم دور نماند. ما به عصر مشارکت عمومی در اطلاع‌رسانی و نظردهی و تحلیل باور داریم و وبلاگستان فارسی را به عنوان خزانه فکر و فرهنگ عرفی و غیردولتی و غیررسمی ایرانیان و فارسی‌زبانان ارج می نهیم.

تیم فنی و سردبیری سایت زمانه

Share

نظرهای خوانندگان

کاشکی آخرش هم می گفتین که کد رو باید کجا کپی کرد دقیقا

--------------------------------------------------------
زمانه: این کد را دقیقاً همان جایی بگذارید که قبلاً کد بلاگ‌رولینگ را گذاشته بودید
اگر مشکلی پیدا شد، همه Line Breakها را هم از کد حذف کنید

-- آق بهمن ، Apr 19, 2008

در مورد ایراد اول، در همان گوگل‌خوان می‌تونید نام هر فیدی رو که می‌خواهید تغییر بدید به نام دلخواه خودتون.
ایراد دومی هم ایراد نیست، قبلا به ازای هر مطلب جدید یک پینگ در بلاگرولینگ طلب وبلاگ‌نویس می‌شد، حالا هم به ازای هر مطلب جدید رصدشده یک‌بار در فهرست میاد. دو مطلب دو بار.
ایراد سوم هم بستگی به پینگ blogsearch گوگل داره. اگر پینگ بشه سریع‌تر هم رصد می‌کنه وبلاگ رو.
http://blogsearch.google.com/ping/rpc2
می‌شه از طریق pingomatic خیلی سریع پینگ کرد.

-- منیری ، Apr 19, 2008

الان لینکدونی زمانه اسم هر وبلاگ رو چندین بار پشت سر هم ردیف کرده که هم ظاهرش قشنگ نیست هم به نظر یه مشکلی میاد چون اگه به ازای هر دفعه به روز شدن باشه باید یک بار اون وبلاگ نشون داده بشه. نه چند بار. نمیدونم این مشکل رو هم میشه حل کرد؟
----------------------
زمانه: این مساله در دو مورد پیش می آید اول وقتی که وبلاگی به گوگل خوان اضافه می شود و خوراک رسان چند پست اخیر آن را به فهرست اضافه می کند و دوم وقتی که یک وبلاگ دو بار یا بیشتر در روز آپدیت شود. بنابرین نوعی نشانه است که می توان هم وبلاگهای تازه در گوگل خوان را شناخت و هم دانست که کدام وبلاگ مطلب تازه ای در روز منتشر کرده است.

-- یک نفر ، Apr 19, 2008

من هم مدتی است از همین روش گوگل استفاده می کنم و چند خط به کد اضافه کردم که لینکهای تکراری پشت سر هم را حذف کند و در ضمن آن فاصله مزاحم که بعضی وقتها بین لیتکها می افتد را بردارد. مثلا با این کد اصلاح شده بلاگ گردان رادیو زمانه این شکلی می شود:
http://www.peakovsky.com/zamaneh.html
یک نگاهی به کد بیاندازید می بینید کافی است تابع buildContent را اصلاح کنید.

-- میرزا پیکوفسکی ، Apr 19, 2008

همه وبلاگهایی که قبلا بوده است را اضافه کردید یا بعضی ها حذف شده است؟
-------------------
زمانه: وبلاگی عمدا حذف نشده است ولی هنوز چند روزی زمان می برد که فهرست تکمیل شود. اگر مطلبی نوشته اید و وبلاگ تان در لیست دیده نشد ایمیل بزنید تا اضافه شود. حتما لینک فیدخوان وبلاگ تان را بفرستید

-- لیلا ، Apr 19, 2008

چند نفر از خوانندگان زمانه ایمیل زدند که این کد پس کجاست. من فکر می کردم همه در جریانند که می شود کد یک سایت را چطور دید. به هر حال کد اصلاح شده به جای کد تیم فنی را گذاشتم اول همان صفحه (طبعا باید آن قسمتهای رنگی که تیم فنی بالترا توضیح دادند را جایگزین کنید):
http://www.peakovsky.com/zamaneh.html

-- میرزا پیکوفسکی ، Apr 19, 2008

در جواب جناب منیری باید بگم که بله؛ می‌شه اسم وبلاگ‌ها رو عوض کرد. ولی وقتی خروجی می‌گیری، فقط اسم‌های اصلی نشون داده می‌شه و کلاً تغییر دادن یا ندادن اسم یک وبلاگ، در خروجی ظاهر نمی‌شه.
خواستی، یک بار امتحان کن

-- یک خوره گوگل‌خوان ، Apr 19, 2008

به این می گن یه کار انقلابی، ممنون!

-- یک همکار ، Apr 19, 2008

kare kobi hast

-- mohammed ، Apr 20, 2008

نه به آن که ما را دو تا دو تا لینکیده بودید (نیم و نیما دارابی) نه به اینکه اینجا افتادیم از قلم تان که...

به گمان ام باید از این تشکیلات برای خودم هم راه بیاندازم. ممنون از اطلاع رسانی مفصل

-- نیم ، Apr 22, 2008

آقا من ار اس اس و از این حرفها ندارم. سایت www.adambarfiha.com رو ببینین که با عشق و چند تا جوون راه انداختیم . واسمون تبلیغ کنین. مثل این سایت از لحاظ محتوا کمه بخدا.

-- آدم برفی ، Apr 22, 2008

این روش خیلی خوبه ولی یه مشکل داره، اون اینه که بعضی از سایت ها رو بجایی که لینک مطلب بروز شده رو بیاره، لینک صفحه اول سایت رو میاره، این میشه که کسی که با این سیستم آشنا نیست، فکر می کنه که یه اشتباه برنامه نویسی هستش که یه لینک چند بار تکرار شده.

-- حسام ، Apr 23, 2008

مبارکه و میمون باشه

ولی آقا کامل نیست تا شیدا تویش نباشه، لینک نمی‌گذارم که نگین تبلیغ کردم
------------------
زمانه: آدرس وبلاگ تان را نگذاشته اید

-- شیدا ، Apr 24, 2008

سلام

در مورد استفاده از تکنولوژی که صد در صد حرف شما درسته. اما من یه خواهش شخصی داشتم. میشه آدرس وبلاگ منو اون کنار تصحیح کنید به آدرس جدید؟ از thoughts.blogfa.com به persian.anarkhanoom.com؟

خیلی از لطفتون ممنون میشم. یک سری خوانندگان من از اینجا میامدند و من متوجه نبودم که شما آدرس من رو تغییر ندادید تا همین امروز که یکی از خواننده ها به من تذکر داد.
---------------
زمانه: تغییر داده شد

-- انار ، Apr 25, 2008

مطلب خوبی بود. فقط یک فکر اساسی برای اینکه به تعداد بارهایی که هر وبلاگ توی این لیست نشون داده میشه باید کرد.

اینم ار اس اس من برای چرخه محترم:
http://feeds.feedburner.com/fromvan

خسته نباشید
fromvan.persianblog.ir

-- من و ونکوور ، Apr 25, 2008

خب حالا که معادل خوبی مثل وبلاگ‌چرخان داریم چرا اصرار دارید در متن حتماً انگلیسی آن را بگویید. مگر فارسی نوشتن کسر شأن است؟

-- شاهین ، May 2, 2008

بلاگر اخیرا یک امکان اضافه کرده که این مشکلات را ندارد. (البته شاید هم من تازه فهمیده باشم) با این حال مطلب نسبتا کاملی درباره‌اش نوشته‌ام. زمانه امکان استفاده از چنین سبکی را ندارد؟

-----------------------
زمانه: دوست گرامی
ما هم این امکان بلاگر را دیده بودیم. آن امکان هم با استفاده از بانک اطلاعاتی گوگل‌خوان فراهم شده است. اما در API گوگل‌خوان برای کاربران دیگر، هنوز این سطح دسترسی وجود ندارد؛ مگر با یک برنامه‌نویسی مفصل که باز هم نتیجه، تضمین‌شده نیست

-- مهران ، Jun 22, 2008

سلام
هر از گاهی به فراخور، لوگوی یکی از بخشهای زمانه را در سایت کار میکنم.
فید آنرا برای استفاده در بلاگ چرخان زمانه تقدیمتان میکنم:
http://nasour.net/rss.php

-- نصور ، Oct 2, 2008

آقا من اصلا توی اون کد رنگ قرمز یا سبز نمیبینم اشکال از کجاست اگه راهنماییم کنین ممنون میشم

-- یه مفلوک ، Nov 9, 2008

سلام من شما را لينك كرده ام و دوست دارم در وبلاگ چرخان شما باشم.
من سابقه 13 سال كار خبري و مطبوعاتي در استان بوشهر / بندر گناوه را دارا هستم .
-------------
زمانه: دوست عزیز، لینک را فراموش کره اید بگذارید.

-- بدون نام ، Nov 18, 2008

من قبلا کد بلاگ رولینگ نداشتم میشه بگید این کد را کجا باید اصافه کرد دقیقا؟
ممنون

-- varash ، Dec 3, 2008

بلاگ چرخان من آلفابتیک تنظیم شد نه بر اساس آپدیت بودن . ممنون اگه راهنمایی کنید

-- هانی ، Dec 3, 2008

مفید بود.ممنون

-- سوفرا ، Apr 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)