تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

لری کینگ هم از پس احمدی‌نژاد برنیامد

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه طهماسب مظاهری، رییس سابق بانک مرکزی ایران است که با وجود فشارهای داخلی حاضر به استعفا نشد و به برکناری تن داد.

دیگر چهره‌ه‌ای این هفته رادیو زمانه لری کینگ، مجری برنامه در سی‌ان‌ان، تابو امبکی، رییس جمهور مستعفی آفریقای جنوبی، لوئیس همیلتون، راننده فرمول یک، بن برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا، گوردون بروان، نخست وزیر انگلستان و خسرو سینایی، کارگردان سینما هستند.


طهماسب مظاهری، رییس سابق بانک مرکزی ایران

«آمریکا» برای مظاهری خوش‌یمن نیست

هنگامی که طهماسب مظاهری در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس در‌مورد برکناری خود از ریاست بانک مرکزی گفت: «اگر خبر است که درست است، خبر که غلط نمی‌شود، من هم شنیده‌ام.»

اهالی رسانه‌ها مطمئن شدند که دوازدهمین تغییر در دولت محمود احمدی‌نژاد در راه است. اگرچه او دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه ایندینای آمریکا گرفت، اما هیچ‌گاه در دوران تصدی مسوولیت‌های‌اش، «آمریکا» برای وی خوش‌یمن نبوده است.

حکم برکناری مظاهری و انتصاب «محمود بهمنی» درست در روزی اعلام شد که محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا رفته بود.

شبیه زمانی که او به‌عنوان وزیر اقتصاد دولت خاتمی برای شرکت در اجلاس سالانه مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به آمریکا رفته بود، از طریق تلفن متوجه شد که حکم برکناری وی توسط محمدخاتمی امضا شده است.

او چه در دورانی که در کابینه دولت خاتمی به‌عنوان وزیر اقتصاد حضور داشت و چه در دورانی که در کابینه محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رییس کل بانک مرکزی حضور داشت از اصول خود کوتاه نیامد و به دلیل پافشاری بر سر اصول خود برکنار شد.

چنان‌که در نامه‌ای به احمدی‌نژاد گفته بود «استعفا نمی‌دهم تا برکنارم کنید.» در دولت خاتمی با محمد ستاری‌فر، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و در دولت نهم با محمد جهرمی وزیر کار اختلاف پیدا کرد.

او به‌عنوان رییس کل بانک مرکزی اعتقاد داشت که با دادن وام به «بنگاه‌های زودبازده» تورم ۲۸ درصدی دو برابر می‌شود، به همین دلیل بر صندوق بانک مرکزی قفل زد و بانک‌ها را در دادن تسهیلات به این بنگاه‌ها محدود کرد، نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را کاهش و نرخ سود اوراق مشارکت بانک‌ها را افزایش داد.

طرح‌های انقباضی او به دولت‌مردان و یاران انبساطی محمود احمدی‌نژاد خوش نمی‌آمد. جهرمی، وزیر کار به دنبال سیاست اشتغال‌زایی زودبازده بود و سیاست‌های مظاهری را مخالف طرح‌های خود می‌دید.

به همین دلیل به رییس جمهور نامه نوشت و خواستار برکناری هر دو نفر شد. تا در نهایت بازی با داوری احمدی‌نژاد به نفع وزیر کار تمام شود و مظاهری همچون گذشته بازنده‌ای سربلند باشد.

طهماسب مظاهری در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


لری کینگ، مجری برنامه در سی‌ان‌ان

لری کینگ هم از پس احمدی‌نژاد برنیامد

به عقیده بسیاری از کارشناسان و بلاگرها لری کینگ پس از ۲۳ سال مصاحبه روزانه در شبکه سی‌ان‌ان و بیش از ۵۰ سال سابقه برنامه رادیویی تلویزیونی از پس محمود احمدی‌نژاد بر نیامد.

بسیاری از آن‌هایی که مصاحبه او را به‌طور مستقیم تماشا کردند عقیده داشتند که او سوالات خوبی را مطرح نکرد. نویسنده وبلاگ حاجی واشینگتن در این باره نوشت:

«‌یکی از دلایل قوت احمدی‌نژاد در این مصاحبه، سوال‌های در پیت، سطحی و کلیشه‌ای لری کینگ بود. هیچ کدام از سوال‌های مربوط به سیاست خارجی که از احمدی‌نژاد پرسیده شد سوال‌های قوی نبودند. سوال‌های مطرح شده همگی تکراری و قدیمی بودند. حتی صدای خود احمدی‌نژاد هم در آمد که این سوال‌ها را چهار سال پیش هم از من پرسیدند!»

نویسنده وبلاگ کسروی با عنوان «وقتی لری کینگ روی اعصاب ما راه می‌رود» نوشت: «‌دریغ که این مصاحبه نیز همچون دیگر مصاحبه‌های خبرنگاران خارجی با مسوولان بلندپایه جمهوری اسلامی، خشک و تکراری و بی‌هیجان گذشت!»

نویسنده وبلاگ قوز بالای غوز هم نوشت:« آن‌ها که مثل من زیاد لری کینگ دیده‌اند، می‌دانند او یک خبرنگار سیاسی خبره در مسایل بین‌المللی نیست. قدرت لری کینگ بیشتر در مصاحبه با سلبریتی‌ها و نهایتاً امور داخلی امریکاست. از ابتدا هم مشخص بود که کینگ نتواند برای حرف‌های احمدی‌نژاد پاسخ مناسب در آستین داشته باشد.»

بسیاری تصور داشتند که لری کینگ با بیش از ۴۰ هزار مصاحبه زنده سوال‌های انتقادی‌تری مطرح کند و رییس جمهور ایران را تحت فشار قرار دهد.

اما به نظر می‌رسد که لری کینگ بیشتر به سوال‌های عامه‌پسندی چون سوال‌های تعداد فرزندان رییس‌ جمهور ایران و جوان ماندن او بیشتر علاقه داشت.


تابو امبکی، رییس جمهور آفریقای جنوبی (عکس: رویترز)

غلبه جیکوب زومای آوازه‌خوان بر تابو امبکی شاعر

سرانجام نبرد دو مبارز قدیمی آپارتاید به پایانی تلخ برای تابو ‌امبکی بدل شد. چرا که او مجبور شد به‌طور رسمی از ریاست جمهوری آفریقای جنوبی استعفا کند.

در یک‌سو تابو امبکی قرار داشت که از سال ۱۹۹۹ به جای نلسون ماندلا رییس جمهور آفریقای جنوبی بوده و در سوی دیگر جیکوب زوما، مردی شجاع و باهوش و البته بی‌سواد بود.

این دو زمانی دوش در دوش یکدیگر علیه نژادپرستی مبارزه کردند اما پس از ماندلا رهبر فقید مبارزه با آپارتاید، به خون هم تشنه شدند و برای به دست گرفتن قدرت سیاسی به یکدیگر تهمت فساد و رشوه زدند.

استعفای تابو امبکی در پی اظهار‌نظر یکی از قضات دیوان عالی آفریقای جنوبی درباره احتمال مداخله او در پرونده قضایی جیکوب زوما انجام شد.

یک قاضی اتهام فساد علیه جاکوب زوما را در اوایل ماه جاری رد کرد و خاطر‌نشان کرد که دولت امبکی فشارهای سیاسی به دادستان این پرونده اعمال کرده است.

اما امبکی در نطق تلویزیونی خود پس از استعفا گفت که دخالتی در پرونده جیکوب زوما نداشته است. جیکوب زوما در سال ۲۰۰۵ به اتهام خلافکاری در قراردادهای تسلیحاتی توسط امبکی از سمت معاونت ریاست جمهوری عزل شد.

دوران ریاست جمهوری امبکی در صورت استعفا نکردن در آوریل ۲۰۰۹ پایان می‌یافت اما امبکی در مقابل فشارهای داخلی طرفداران زوما مجبور به استعفا شد.

او هدایت اقتصادی را بر‌عهده داشت که سالانه پنج درصد رشد کرده و بعد از جنگ داخلی دو میلیون خانه در آن ساخته شده و طبقه متوسط سیاه‌پوست شکل گرفته بود.

با این وجود حزب کمونیست آفریقای جنوبی بیشتر متمایل به زومایی است که سخنرانی‌های پرشور را در مدح مبارزه با فقر با آواز می‌خواند.

امبکی به‌عنوان یک سیاستمدار باهوش و علاقه‌مند به شاعری در حالی صندلی ریاست جمهوری را ترک کرد که هم‌رزم تحصیل نکرده و نظامی او برای ترک زندان و نشستن بر صندلی ریاست جمهوری آماده است.


لوییس همیلتون

روزهای تاریک تنها سیاه‌پوست مسابقات فرمول یک

لوییس همیلتون این روزها حال و روز خوشی ندارد. چرا که درخواست فرجام‌خواهی راننده تیم اتومبیل‌رانی مک لارن رد شده و اکنون فلیپ ماسا را در یک قدمی خود در جدول رده‌بندی مسابقات مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک می‌بیند.

همیلتون در زمان برگزاری مسابقات اتومبیل‌رانی فرمول یک بلژیک در هنگام سبقت گرفتن از اتومبیل کیمی رایکونن، راننده تیم اتومبیل‌رانی فِراری مرتکب خطا شد که از سوی کمیته داوران قهرمانی وی ملغی اعلام شد و از لحاظ زمانی نیز ۲۵ ثانیه جریمه شد.

در صورت پذیرش فرجام‌خواهی او، اختلاف‌اش با فیلیپ ماسا می‌توانست هفت امتیاز باشد، اما او بیشتر از هر زمان دیگری احساس خطر می‌کند چرا که در سال‌های اخیر و پس از مایکل شوماخر توانسته بود به قهرمان بلامنازع رقابت‌های فرمول یک تبدیل شود و دوست ندارد که نوار موفقیت‌های‌اش پاره شود.

این قهرمان ۲۳ ساله دنیای اتوموبیل‌رانی به واسطه هشت قهرمانی اکنون قراردادی به ارزش ۱۰ میلیون پوند با ریباک (تولیدکننده لوازم ورزشی) و ۷۵ میلیون پوند با تیم مک لارن به امضا رسانده است.

او اکنون یکی از سرشناس‌ترین و ثروتمندترین ورزشکاران انگلیسی است که اگر به قهرمانی‌های‌اش ادامه دهد به جای دیوید بکهام پردرآمدترین ورزشکار انگلستان می‌شود.

وی متولد ۱۹۸۵ است و اتوموبیل‌رانی را از سن هشت سالگی آغاز کرده است. او از سال ۲۰۰۶ به عضویت تیم مک لارن - مرسدس درآمد و اکنون تنها سیاه‌پوست مسابقات فرمول یک است.


بن برنانکی، رییس کل بانک مرکزی آمریکا

بن برنانکی و اقتصاد بحرانی آمریکا

اصولاً در کشورهای توسعه‌یافته دنیا به ندرت اتفاق می‌افتد که کسی نام رییس کل بانک مرکزی را بداند چه برسد به آن‌که نام او هر روز بر صفحه روزنامه‌ها و تلویزیون‌ها ظاهر شود.

چرا که معمولاً روسای بانک‌های مرکزی علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن و چهره شدن ندارند و ترجیح می‌دهند که در سکوت سیاست‌های کلان مالی جامعه را وضع کنند.

اما این روزها نام رییس کل بانک مرکزی آمریکا در هر رسانه چاپی و تصویری دیده می‌شود. تصویر او با محاسن پرپشت، که بی‌شباهت به مدیران جمهوری اسلامی ایران هم نیست.

بن برنانکی این روزها با ورشکستگی بانک بزرگ لیمن برادرز، موسسه بیمه امریکن اینترنشنال گروپ و سقوط بورس وال‌استریت آمریکا به دنبال چاره‌ای برای نجات اقتصاد آمریکا از وضعیت بحرانی امروز است.

به همین منظور وی اعلام کرده که یکصد میلیارد دلار اوراق قرضه عرضه می‌کند. آقای برنانکی گفته است:

«‌کنگره آمریکا باید برای برقراری ثبات و پیشگیری از وضعی که می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای بازارهای مالی و اقتصاد ما داشته باشد وارد عمل شود.»

اگرچه کارشناسان صحبت‌های برنانکی را خوش‌بینانه تلقی می‌کنند اما برنانکی می‌گوید که اقتصاد آمریکا توانایی اجتناب از یک سقوط جدی را دارد.

بن شالوم برنانکی، متولد ۱۹۵۳ آگوستا، جورجیا، از سال ۲۰۰۶ تا‌کنون رییس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا بوده است. وی جانشین آلن گرینسپن است.

برنانکی از خانواده‌ای یهودی متولد شده است. وی در سال ۱۹۷۵ با معدل ۲۰ از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را در رشته اقتصاد در سال ۱۹۷۹ از دانشگاه اقتصاد ام‌آی‌تی دریافت کرد.

بن برنانکی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


گوردون براون، نخست وزیر انگلیس

انتقادات علیه گوردون بروان بالا گرفت

تعداد نمایندگان مخالف رهبری گوردون براون، نخست وزیر انگلیس در حزب کارگر در آستانه برگزاری کنگره سالانه این، حزب رو به افزایش گذاشته و همین مساله باعث شده تا طی روزهای اخیر مخالفان نخست وزیر انگلیس به‌صورت علنی رهبری وی را در حزب به چالش بکشند.

بیش از ۱۰ تن از نمایندگان مجلس عوام انگلیس از حزب کارگر به‌طور آشکار خواستار برگزاری انتخابات برای رهبری حزب در کنگره آتی حزب کارگر شده‌اند.

کنگره عمومی حزب کارگر انگلیس قرار است هفته آینده در شهر منچستر برگزار شود. پیش از این انتقادان از گوردون براون به صورت مخفی مطرح می‌شد اما به گزارش بی‌بی‌سی احتمال دارد که در کنگره نمایندگان بیشتری انتقادات خود را از گوردون بروان مطرح کنند.

این انتقادات در هفته گذشته پس از آن گسترده شده که ۱۲‬نفر از نمایندگان مجلس عوام نیز که شش نفر از آنان قبلاً وزیر بوده‌اند، با انتشار مقاله مشترکی در نشریه پروگرس خواستار ارایه شکل تازه‌ای از برنامه‌های حزب کارگر شدند.

این نمایندگان نوشته‌اند: «ما نیازمند تجدیدنظر در برنامه‌های حزب کارگر نوین هستیم تا اعتماد مردم را به برنامه‌های خود جلب کنیم.»

گوردون براون، نخست وزیر انگلیس طی ماه‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی این کشور و همچنین شکست حزب کارگر در چند انتخابات میان‌دوره‌ای با انتقادات زیادی مواجه بوده است.

در این مدت شایعات بسیاری در‌مورد آمادگی برخی اعضای حزب کارگر از جمله دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس برای جانشینی بروان مطرح شده است.

هم اکنون اقتصاد انگلستان به تاسی از اقتصاد آمریکا و دیگر کشورهای توسعه‌یافته با بحران‌های جدی مالی و خطر افزایش تورم ربه‌رو است.

او در ۲۱ فوریه سال ۱۹۵۱ در محله «گاوِن» کنار رودخانه کلاید در شهر گلاسگو اسکاتلند، زاده شد و پیش از این وزیر خزانه‌داری انگستان بوده است.

گوردون بروان


خسرو سینایی، کارگردان سینما

خسرو سینایی شوالیه‌ای از لهستان

خسرو سینایی، کارگردان سینمای ایران نشان شوالیه کشور لهستان به‌خاطر ساخت فیلم «مرثیه گمشده» را دریافت کرد. او این فیلم را ۲۵ سال قبل در مورد مهاجرت هزاران لهستانی (بنابر برخی اسناد، ۳۰۰ هزارنفر) به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ ساخته بود.

این فیلم سال گذشته در لهستان به نمایش درآمد و در هفته‌ای که گذشت لخ کاچینسکی، رییس جمهور لهستان، نشانه شوالیه را به وی اهدا کرد.

در این فیلم با افرادی که آن دوره را به خاطر دارند، مصاحبه می‌شود. خسرو سینایی در سال ۱۳۵۰ ساخت این فیلم را شروع کرد که پس از زحمات فراوان، نهایتاً در سال ۱۳۶۲ به پایان رسید، اما هرگز نه از تلویزیون پخش شد و نه اکران عمومی یافت.

خسرو سینایی که در کارنامه‌ فیلم‌سازی‌اش، فیلم‌هایی چون «عروس آتش» و «مثل یک قصه» را دارد درصدد ساخت «صورتگران عصر خون» است.

سینایی این پروژه را بسیار سنگین دانسته و به ایسنا گفته بود: «اگر الان این فیلم را نسازم، شاید در چند سال آینده دیگر ساخت آن در توان‌ام نباشد، چون پیش‌تولید مفصلی در پیش خواهیم داشت و پیش‌‌بینی می‌کنم حدود یک ماه و نیم هم فیلمبرداری داشته باشیم که ۹۹ درصد صحنه‌ها در اصفهان گرفته می‌شود.»

این فیلم به زندگی رضا عباسی، مینیاتوریست عصر صفوی می‌پردازد. خسرو سینانی دو همسر به نام‌های فرح اصولی و گیزلا سینایی دارد که هر دو نقاش هستند. گیزلا اهل مجارستان است و نقش مهمی در علاقه‌مندی خسرو سینایی به مسایل اروپای شرقی داشته است.

نظرهای خوانندگان

Mr. Samani, CNN's capitalist owners are big supporters of the Islamist regime in Tehran. So, what do you expect. They know well that the people of Iran are culturally anti-capitalist. Therefore, capitalist CNN has to support its natural ally in Tehran! Sad, but true! Z.

-- بدون نام ، Sep 26, 2008

Be nazare man in ye zang hoshdare jedi baraye CNN bood ke dar kar khod herfei tar amal konand Lary King hargez baraye mosahebe ba ashkhasi chon Ahmadi Nejad sakhte nashodeh,dorost mesle in ke baraye ye gozaresh mostanad az ozae siasie Afganistan va Pakistan ,Paris Hilton ro mamore in kar konid.

-- amir ، Sep 27, 2008

خسرو سینایی دو همسر داره؟جدی می گید؟تا حالا نشنیده بودم.زن لهستانی اش چطور قبول کرده؟

-- بدون نام ، Sep 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)