تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با زهرا نائلی، دبیر سازمان غیر‌دولتی جامعه‌ی سومالیان هلند:

ختنه دختران در قرن ۲۱

رضا جمالی
[email protected]

بر پایه تازه‌ترین آمارگیری سازمان جهانی بهداشت، تاکنون بیش از ۱۶۰ میلیون زن در آفریقا و آسیا، ختنه شده‌اند.‌

طبق بررسی‌ها در هیچ یک از آیات قرآن و قسمت‌های مختلف کتاب انجیل و یا سایر کتاب‌های آسمانی، ختنه زنان توصیه نشده است ولی گروهی از علمای دینی ‌آن را منتسب به حدیثی از پیامبر اسلام می‌دانند که امروزه این سنت،‌رنگ مذهب به خود گرفته است.

روزانه تعداد زیادی از دختربچه‌های بین سنین یک تا ده سال در آفریقا ختنه می‌شوند‌، این سنت قدیمی توسط افراد مسن‌تر و مذهبی در روستاها و یا نقاط دور افتاده از شهرها انجام می‌شود.

طبق گزارش‌ها ختنه، گاهی هم توسط پرستاران و حتی پزشکان، با مخارج بالاتر، بهداشتی‌تر ولی به صورت غیر‌قانونی انجام می‌گیرد.

گفته می‌شود حدود ۸۰ درصد دختران در شمال آفریقا و ۲۰ درصد در آسیا قربانی این مساله می‌شوند.

گزارشی هم در تارنمای کانون زنان ایران آمده مبنی بر این‌که در بخش‌هایی از استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کردستان هم گروهی از اهالی این مناطق، دختران خودشان را ختنه می‌کنند.

در مورد چگونگی و تاریخ پیدایش ختنه زنان، نقل‌قول‌ها و اسناد متفاوتی وجود دارد. گفته می‌شود که این موضوع اولین بار در مصر ظهور کرده است. منابع دیگری می‌گویند که پیش از میلاد مسیح، ختنه زنان درشمال آفریقا اعمال می‌شده است.

Download it Here!

نوشته‌ی مکتوبی هم در موزه بریتانیا وجود دارد، دال بر این‌که ختنه زنان در مصر باستان رواج داشته است. این مورد هم در مورد رومی‌ها و عرب‌ها گزارش شده است.

در بخشی از فرهنگ‌های ملل مختلف، ختنه‌ی زنان تقسیم‌بندی شده است. به عنوان مثال، برده‌ها را ختنه می‌کردند تا نتوانند باردار شوند. بدین ترتیب زن برده قیمت بالاتری داشته است. کمبود مواد عذایی هم دلایلی برای ختنه زنان بوده تا از تکثیر جمعیت جلوگیری کنند.

از دلایل دیگر هم می‌توان به قضیه مرد سالاری اشاره کرد که در نتیجه ختنه زنان، مردان لذت بیشتری می‌بردند. این عمل در مورد زنان بیوه نیز انجام می‌شده است تا نتوانند مجدداً ازدواج کنند.

اما جالب است بدانید عمل ختنه زنان در اروپا توسط مهاجرین آفریقایی به‌صورت پنهانی صورت می‌گیرد از آن‌جایی که این عمل در اروپا در مغایرت کامل با حقوق زنان و کودکان است، از سوی کشورهای اروپایی مبارزه‌ی جدی همراه با محکومیت‌های سنگین برای عوامل اجرایی و حتی والدین و سرپرستان زن و کودک، در نظر گرفته شده است.

با این حال علی‌رغم جریمه سنگینی که در قوانین اروپایی برای عمل ختنه‌ی زنان و دختران در نظر گرفته شده، باز هم گزارش‌ها حاکی است که هر ساله صدها کودک دختر توسط والدین‌شان در اروپا به‌صورت پنهانی ختنه می‌شوند.

در این‌باره با یکی از قربانیان این عمل غیر‌انسانی به نام زهرا نائلی از کشور سومالی گفت و گویی کردم. کسی که با تمام مشکلاتی که در دوران کودکی و بزرگسالی خودش از این اقدام کشیده، ولی با کوشش فراوان امروز در اروپا و در کشور هلند مشغول مبارزه بر ضد عمل ختنه زنان است.

زهرا نائلی، دبیر سازمان غیر‌دولتی جامعه‌ی سومالیان هلند و هم‌چنین مسوول سازمان مبارزه با ختنه دختران، وابسته به وزارت بهداشت هلند نیز هست.

‌از زهرا می‌پرسم به عنوان یک زن و یکی از قربانیان این عمل حتی پس از گذشت سال‌ها، چه احساسی دارد؟


تصویری از ختنه دختران

می‌توانم بگویم که خیلی دردآور بود و الان هم که بزرگ شدم به عنوان یک زن، هنوز هم احساس می‌کنم که این اقدام یک عمل زشت و ننگین بود که در زندگی من رخ داد. ولی به‌طور کلی می‌توان گفت این یک سنت، وحشیانه است.

آیا عمل ختنه زنان را باید به عنوان آبروی فامیل در نظر گرفت و اگر این آبرو از بین رفت، یعنی از بین رفتن تمام حیثیت فامیل؟

همین‌طور است. صد‌در‌صد این عمل به عنوان آبروی فامیل تلقی می‌شود. دلایل گوناگونی برای توجیه این عمل وجود دارد. از جمله برای عصمت و پاکی خانواده و دختر صورت می‌گیرد.

هم‌چنین به عنوان یک سنت که از گذشته دور در جامعه ما مرسوم بوده است و این‌که بعدها رنگ دینی هم ‌پیدا کرده می‌تواند از دلایل مهم آن باشد.

اگر چه این عمل به نقل از منابع اسلامی و به نام سنت اسلامی انجام می‌گیرد، ولی به نظر من اصلاً ربطی به دین اسلام ندارد.

هم‌چنین از این عمل در جامعه‌ی ما برای زنان به عنوان یک شانس برای ازدواج از آن نام برده می‌شود.

یعنی اگر زنی ختنه شده باشد به مراتب شانس ازدواج بیشتری دارد تا زنی که ختنه نشده باشد و می‌توان گفت زن ختنه نشده خیلی خیلی شانس کمی برای ازدواج پیدا خواهد کرد و نتیجه‌ی ‌عدم پذیرش ختنه از سوی زنان، انزوا در فامیل و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم را به همراه خواهد داشت.

زهرا، می‌توانی مهم‌ترین دلایل و عوامل مذهبی دخیل در عمل ختنه‌ی زنان را توضیح دهی و بگویی چگونه مذهب چنین اعمالی را توجیه می‌کند؟

به نظر من اگرچه این اعمال به دلایل مذهبی صورت می‌گیرد، ولی مهم‌ترین عامل آن را باید در سنت‌های غلط در جامعه جستجو کرد، نه در مذهب.


حتی در اسلام از آن به عنوان یک سنت نام برده شده و نه یک حکم قرآنی. در قرآن هیچ‌گونه اشاره‌ای به این عمل در زنان نشده است و فقط گروهی از علمای دینی آن را منتسب به حدیثی از پیامبر اسلام می‌دانند که در صحت و سقم این حدیث هم شک و تردید وجود دارد.

همان‌طور که می‌بینید این عمل در خیلی از کشورهای اسلامی مثل ایران و عراق و دیگر کشورهای اسلامی صورت نمی‌گیرد و در کشورهای اسلامی در شمال آفریقا مثل سودان و سومالی و یا مصر، بیشتر انگیزه‌های سنتی پشت قضیه هست تا انگیزه‌های مذهبی.

حتی در جامعه‌ی مسیحیان در شمال آفریقا، این عمل صورت می‌گیرد و همان‌طور که گفتم انگیزه‌های فرهنگی و سنتی از مهم‌ترین عوامل عمل ختنه زنان در این‌گونه جوامع است.

طبق تحقیقات گسترده و جامعی که توسط محققین و متخصصین اطفال، زنان و زایمان و روانشناسان، به‌خصوص استادان ادیان مختلف اعم از مسیحی یهودی و مسلمان، پیرامون مساله‌ی ختنه زنان از طرف سازمان جهانی بهداشت صورت گرفته است.

طبق این بررسی‌ها در هیچ‌یک از آیات قرآن و قسمت‌های مختلف کتاب انجیل و یا سایر کتاب‌های آسمانی، ختنه زنان توصیه نشده است.

به اعتقاد سازمان بهداشت جهانی، هر کسی که دستورات مذهبی را منبع انجام این عمل قرار می‌دهد، با عدم اطلاع از دستورات مذهبی، هدفش عوام‌فریبی و یا عقاید شخصی یا سنت‌های عقب افتاده است.

سازمان بهداشت جهانی سنتی بودن قضیه را تنها دلیل این عمل ذکر می‌کند. ولی با این حال هنوز هم در بسیاری از کشورهای اسلامی، به‌خصوص در شمال آفریقا، این عمل با تکیه بر روایات و احادیث مذهبی منتسب به پیامبر اسلام، صورت می‌گیرد.

اگرچه در سال ۲۰۰۶ در نشستی که در دانشگاه الازهر مصر با حضور بیش از یکصد تن از رهبران مذهبی، کارشناسان امور اجتماعی و متخصصان علوم پزشکی صورت گرفت و رای به ممنوعیت ختنه زنان داده شد، ولی این عمل در بسیاری از کشورهای شمال آفریقا و آسیایی با نام سنتی الهی همچنان صورت می‌گیرد.


در ادامه از زهرا می‌پرسم که مهم‌ترین دلایل سنتی و فرهنگی در این قضیه در گذشته چه بوده است و سر‌منشا تاریخی این عمل از چه موقع بوده است؟

شاید نتوان دقیقاً گفت که عمل ختنه زنان از کجا آمده است. من مطالعات زیادی در این زمینه داشته‌ام و سندهای به‌دست آمده مربوط می‌شود به دوران فراعنه در مصر باستان و پیش از ظهور مذاهب اسلام و مسیحیت و یهود در شمال آفریقا که تایید می‌کند این عمل صورت می‌گرفته است.

برای کنترل بیشتر روی زنان هم از نظر بهداشتی و هم از نظر محافظت آن‌ها از تعرض مرد بیگانه و یا این‌که زن نتواند با مرد بیگانه ارتباط داشته باشد، این کار را می‌کردند.


زهرا، گفته می‌شود که بدترین شیوه ختنه دختران در دنیا، در کشور سومالی صورت می‌گیرد. می‌توانی کمی راجع به این شیوه توضیح دهی؟

بله همین‌طور است. در سومالی و در قسمتی از سودان، اتیوپی و سیرالئون بدترین فرم و شکل ختنه صورت می‌گیرد.

در بهترین فرم آن فقط قسمت کوچک بیرونی از ارگان آلت تناسلی زن بریده می‌شود و در بدترین فرم آن علاوه بر قطع قسمت بیرونی، مجرای تناسلی کاملاً دوخته می‌شود و فقط قسمت بسیار کوچکی از آن را باز می‌گذارند برای عادت ماهیانه زنان که این بدترین فرم در شکل ختنه زنان است که گاهی با مرگ دختر یا زن همراه می‌شود.

متاسفانه هم‌چنان آمار ختنه‌ی دختران بسیار بالاست و در ۲۸ کشور آفریقایی این عمل صورت می‌گیرد.


ختنه دختران در منطقه‌ی اروپا هم ‌گزارش شده که به‌وسیله والدین این دختران صورت می‌گیرد که همگی مهاجرین آفریقایی هستند که سال‌ها در اروپا زندگی می‌کنند. چطور این عمل حتی برای دخترانی که در اروپا به‌دنیا آمدند، انجام می‌گیرد؟ با توجه به قوانین سفت و سختی که در اروپا در قبال چنین اعمالی در خصوص زنان و کودکان هست؟‌

متاسفانه مسایل فرهنگی و سنتی حتی بعد از هزاران سال، همچنان گریبانگیر مردم است. پس فرقی نمی‌کند که این‌ها در کجا زندگی می‌کنند. چرا که فکر می‌کنند باید متعهد به فرهنگ و سنت خودشان باشند.

برای این‌که بیشتر اعضای فامیل این خانوادها هم‌چنان در آفریقا زندگی می‌کنند و مهاجرینی که در اروپا زندگی می‌کنند، هر ساله به کشورهای خودشان برای دید و بازدید می‌روند و نمی‌توانند این مورد را که همانا ختنه نشدن دختران‌شان است را از دید آن‌ها پنهان کنند. از این رو هنگام مسافرت به کشورشان‌، اقدام به ختنه کودکان خود می‌کنند.


به هر حال خوشبختانه امروزه می‌توان راجع به این‌گونه تابوها بین زنان و مردان حرف زد که در گذشته اصلاً امکان آن نبود و همین گفت و گوها باعث آگاهی شده و گروهی از مهاجرین در اروپا از ختنه دختران خود‌ صرف‌نظر کردند و یا دست‌کم فرم کم‌خطرتر ختنه را انجام می‌دهند که خود این هم سوال برانگیز است.

زهرا، سخن از بازگویی این تابو کردی. می‌توانی کمی توضیح دهی؟

منظورم این بود که امروزه این مشکل را حتی مردها هم فهمیده‌اند. برای حل این مشکل نباید فقط به محافظت از زنان اکتفا کرد، بلکه مردها هم باید در خواست‌ها و دیدگاه‌شان نسبت به زنان تغییر ایجاد کنند و این مساله در نسل جدید و تحصیل‌کرده‌ی مردان منطقه، تا حدودی نمود پیدا کرده است و مردان به عنوان پدران این دختران، ‌باید از درد و خطری که دختران‌شان نسبت به ختنه شدن احساس می‌کنند، احساس مسوولیت بکنند.

به هر حال این‌گونه تابوها فقط مختص آفریقا نیست، بلکه در چین و هند هم بوده است. سنت‌های خشن و غلطی بودند که امروزه به شکل قابل محسوسی دیگر اجرا نمی‌شود. نگاه کنید که در گذشته نسبت به زنان بیوه در هندوستان چه می‌کردند. حتی آن‌ها مجبور بودند با شوهر مرده خودشان سوزانده شوند.

نقش فرهنگ مرد سالاری را در به‌وجود آمدن این‌گونه سنت‌های غلط چگونه می بینی؟

‌اگر خوب توجه کنید در واقع تمام این مشکلات از فرهنگ مردسالاری در جامعه است. به‌طور مثال اگر پدری نخواهد که دخترش ختنه شود، چه کسی می‌تواند جلوی آن را بگیرد؟ ولی این درواقع خواسته پدر است که اجازه می‌دهد دخترش ختنه شود.

چه راهکارهای اجرایی موثری در جلوگیری از این عمل در جامعه وجود دارد؟

با این قضیه باید خیلی مدبرانه برخورد کرد. چرا که یک مساله‌ی فرهنگی سنتی است که رنگ مذهب هم به خودش گرفته است. در واقع این تغییر باید از افراد شروع شود و این فرد است که باید تغییر کند.

تغییر فرهنگ مرد سالاری، احترام به حقوق زنان و به‌رسمیت شناختن آن باید از مردان شروع شود و آن‌ها بگویند که نه ما نمی‌خواهیم با زن ختنه شده ازدواج کنیم و سپس بگویند که نه نمی‌خواهیم که دختران‌مان ختنه شوند.

ما باید از نسل جدید آغاز کنیم و با آموزش صحیح به آن‌ها بگوییم که ختنه شدن نباید آبرو تلقی شود و باید از الان با کودکان‌مان شروع کنیم و به آن‌ها بگوییم که ما نمی‌گذاریم شما ختنه شوید و شما هم باید در آینده با کودکان‌تان این‌چنین کنید.

با آموزش و مشخص کردن جنبه‌های خسارتی قضیه، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی می‌توانیم توجیه مناسبی را برای نسل جوان بازگو کنیم.

زهرا، نقش رهبران دینی را چقدر در این راه‌کارها موثر می‌دانی؟

البته که باید با رهبران دینی در این رابطه گفت و گو شود و باید آن‌ها را از زیان‌هایی که از این عمل شنیع به دختران و زنان وارد می‌شود، آگاه کرد و آن‌ها وظیفه دارند که این‌گونه اعمال را حرام و ممنوع اعلام کنند.

من از دست این رهبران دینی به شدت ناراحت هستم. چرا که خیلی از مردم به سخنان این رهبران اعتقاد دارند و آن‌ها می‌توانند به راحتی به ممنوعیت این عمل حکم کنند.

در پایان هم نقش رسانه‌ها را هم نباید فراموش کرد. آگاهی دادن از این طریق، اگر همیشگی باشد، همراه با قوانین حمایتی در سیستم قضایی، می‌تواند نقش بسیار مهمی را در کاهش این معضل داشته باشد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چرا حقیقت را کتمان میکنند؟ ختنه دختران البته ربطی به دین خاص ندارد و فرهنگ است. در افریقای شرقی و جنوبی ، مسیحی و مسلمان و اتباع مذاهب افریقائی همه آن را انجام میدهند . در امریکای جنوبی دو کشور برزیل و پرو که مسیحی خالص هستند ولی زبان و فرهنگ مختلف دارند (پرو اسپانیائی و برزیل پرتغالی) دختران را ختنه میکنند. در اسلام ، مسلمانان شیعه (ایران و عراق و لبنان) و حنفی (ترکیه) و مالکی (مراکش) اصلاً نمیدانند ختنه دختران یعنی چه. هیچ وقت تاریخ هم این کار را نکرده اند. ولی حقیقت آن است که مسلمانان شافعی مدهب یعنی مصر و مالزی و اندونزی و کردها و اهل سنت جنوب ایران آن را واجب قطعی و وظیفه شرعی خود میدانند و دختران خودرا ختنه میکنند. حقیر خودم اهل خنج لار و شافعی مذهب و سابقاً در مدرسه علمیه اهل سنت درس خوانده و فقه شافعی میدانم. باید با علماء و خردمندان مذهب امام شافعی مذاکره کرد که دست از این کار بردارند و لا اقل در این یک مسأله که با آبروی اسلام در تماس است از اهل تشیع تبعیت کنند.

-- عبد الرحمن ، Sep 17, 2008

ممنون از رادیو زمانه به خاطر طرح این موضوع .. اما باورکنید حالم از زندگی به هم خورد چرا دختران باید اینگونه زجرکش بشوند ؟ در فرهنگ ایران ما ختنه دختران صورت نمی گیرد چون مردم ایران از فرهنگ بالایی برخوردار بوده و هستند

-- تهنینه ، Sep 18, 2008

هرچه میکشیم از این رهبران مذهبی...چطور می تونند فتوا برای کشتن انسانها بدهند ولی از دادن یک فتوای رسمی برای این چنین اعمالی سرباز می زنند...در تشیع هم در قبال ختنه زنان سکوت وجود داره

-- بدون نام ، Sep 18, 2008

"در تشیع هم در قبال ختنه زنان سکوت وجود داره" به خاطر این که هیچ وقت ختنه دختران در تشیع مطرح نیست. همیشه می شنیدیم عربها ی سنی در جنوب خلیج فارس این کار را میکنند که حالا معلوم شد متأسفانه سنی های جنوب ایران هم بله. خوب اونها خیلی کارهای دیگر هم میکنند که به ما ربطی نداره. مثلاً اگر علمای شیعه به اونها اعتراض کنند وضع بهتر میشده یا اونها میگویند به شماها چه؟ برید کشک خودتونو بسابید. این هم یک دلیل دیگر که شما رافضی هستید و مسلمان درست حسابی نیستید. اصلاً نمیدونم چه طور است که بعضی ها دوست دارن سر هر مسأله ای غرش را به علماء تشیع بزنند حتی وقتی گناه را دشمنهای اونها انجام میدهند و این بیچاره ها تو خوابها هم ندیده اند که اصلاً همچین کاری ممکنه. من که شیعه هستم اصلاً نمیدونم ختنه دختر یعنی چه ؟ یعنی چی را بر میدارند؟

-- بدون نام ، Sep 18, 2008

متاسفانه در جواب دوستانی که معتقدند ایرانیان دختران را ختنه نمی کنند باید عرض کنم لطفا مسافرتی به شهرهای بندرعباس و بوشهر و روستاهای اطرافش بزنید. در آنجا به اشتباه خود پی می برید. در ضمن پایتخت ختنه زنان ایران جزیره قشم می باشد.

-- آرین ، Sep 18, 2008

aryan to didi?

-- ali ، Sep 18, 2008

گفته هموطن گرامی آرین سخن جناب عبدالرحمن را تأیید کرد که حضرات اهل تسنن حتی در ایران دخترانشان را ختنه میکنند حالا ختنه دختر هر معنی داشته باشد که ما شیعه ها حتی تصورش را هم نمیکنیم. قشم و دهات بندر عباس و بوشهر مرکز اهل سنت جنوب ایران است . دولت هم حتماً نمی تواند جلوی این کار را بگیرد چون فوراً فریاد اهل سنت از شش گوشه دنیا بلند میشود که ایران آزادی مذهبی اهل تسنن را محدود کرده است.

-- رامین ، Sep 18, 2008

عذر میخواهم فضولی میکنم ولی شما برادران اهل تشیع حق ندارید برای اهل سنت تکلیف معلوم کنید. این مثل این است که مسلمانها به واتیکان اعتراض کنند چرا بچه ها را غسل تعمید میدهید. این چه ربطی به مسلمانها دارد. در مذهب امام شافعی به اتفاق نظر علماء ختنه دختران واجب است و ما اهل سنت وظیفه داریم دخترانمان را تطهیر کنیم. شما هر طور میخواهید فکر کنید یا عمل کنید آزاد هستید. متأسفانه گاهی روحانی هائی هم که از قم میآیند به اهل سنت لار و بندر عباس و قشم و لنگه به خاطر ختنه دختران اهانت میکنند در حالی که حق ندارند فتوای علماء شیعه را بر اهل تسنن تحمیل کنند.

-- حامد سیفی ، Sep 18, 2008

why r you trying to relate such a brutal behavior to islam
its just a taboo in africa not iran or any islamic country in asia

-- بدون نام ، Sep 18, 2008

من شافعي هستم اما تازه تو اين مقاله اين موضوع به گوشم خورد.دوست عزيزي كه كامنت اول رو گذاشتي تو يه دروغگوي بزرگي

-- بدون نام ، Sep 18, 2008

جناب حامد سیفی ، به دور از باورهای سنی و شیعه، چطور می تونی بگی با ختنه کردن دختران رو تطهیر می کنی. کجای دین بر این اساس بوده که انسانها رو وحشیانه ناقص کنند و زجر بدن؟ اگه برای تطهیره چرا نمی ذارید خودشون بزرگ بشن و با اختیار خودشون این کارو بکنند؟ لطفا برام تطهیر رو توضیح بده

-- مژده ، Sep 18, 2008

حامد سیفی جان ، چه مقایسه بی موردی کردید غسل تعمید با تکه تکه کردن بدن یک انسان و محروم کردنش از حقش خیلی فرق داره .
اقای بدون نام : خوشحالم که گفتید در دین شافعی این عمل نیست. امیدوارم که اینطور باشه

-- مژده ، Sep 18, 2008

Vaghti nazariate aghayan ra mikhanam pey be omghe fajeye mibaram o mifahmam chara keshvaremoun Iran be vassileye in regime ghoroune vostayi edareh shode o chera rahbarani zalem o mosalman nema darim "az mast ke bar mast"!!! Aghayani ke nazar dadand behtar ast kami ham taamol o tafakor konand o be jaye ghaboul kardane koorkooraneye aamali hamchon khatneye zanan, chon yek emami o yek molayi maaloum nist be khatere che dalili rouzi fatwa dadeh o.... be khod biayand o kami ham az aghl o elm o danesh estefadeh konand o ba khahar o madareshoun ya zanane digar harf bezanand o ketab bekhounand o belakhare shayad mojezeyi pish biayad o aghel shavand va gar na ba in afkare khatneyi haman behtar ast ke rahbarani jahel hamchon sardamdarane jomhourie eslami o ben laden o amsale inha dashteh bashand
Doroud bar Iran o Irani

-- nam ، Sep 19, 2008

حقایق هر دین و به خصوص آخرین دین، یعنی اسلام، کاملا مشخص و معلوم است و کسی حق ندارد، مطالب و بدعت هایی را به نام دین و به خاطر هوای نفس خویش وارد دین کند.
به زودی همه ی مطالب درباره دین حقیقی و واقعی معلوم می شود.

-- رضا محمدی تبار ، Sep 19, 2008

هميشه اديان سنتها را قوانين خود كردند و اين سنتها را قوانين الهي قلمداد كرده اند اما بنده متوجه نشدم يعني دليل علمي اي در اين مقاله نديدم جرا حتنه ي زنان بد است ميليونها مرد هم ختنه ميشوند دليل علمي خوب يا بد بودن آنرا متوجه نشده ام فقط متوجه شدم كه ختنه بد است .
البته حديثي از حضرت محمد است كه ميكويد : من زناني را كه كار ختنه كردن زنان را بعهده دارند دوست دارم زيرا سنت حسنه اي را انجام ميدهند .
از نويسنده ي محترم درخواست ميكنم يك تحليل علمي هم براي مردان و هم براي زنان ارائه نمايند . تشكر
آلت تناسلي مردان و زنان مانند ساير بستانداران است ولي آنها ختنه نميشوند نميدانم جرا انسانها ختنه ميشوند

-- فرهاد-فرياد ، Sep 19, 2008

بعضی نویسندگان رادیو زمانه با زیرکی میخواهند همه نوع مشکل فرهنگی رو به مسلمانان مربوط بکنند در این مقاله نسبتا کوتاه ۱۲ بار کلمه اسلام به کار برده شده بود. (امیدوارم این نظر در روز ۱۹ سپتامبر منتشر بشود و نه یک هفته بعد)

-- rezar ، Sep 19, 2008

اگر در نظر بگیریم که ایران و یک قسمت کوچکی از عراق و لبنان شیعه هستند پس یاید گفت چون ایرانی ها فرهنگ غنی ایرانی باستان را دارند پس اجازه ندادند مثل دیگر کشورهای سنی مذهب ختنه زنان رایج شود دمشان گرم که با فرهنگ هستند و از خشونت بیزارند یک دختر را تا اخر عمر ناقص می کنند به چه دلیل ؟؟

-- سارا ، Sep 19, 2008

اين موضوع ربطي به مذهب نداره و ربط به عرف و فرهنگ يه منطقه داره ( كه ممكنه اون منطقه اتفاقا مذهب خاصي داشته باشند) در عرف غلط يه منطقه ممكنه برادر اگر بفهمه خواهرش با پسري دوسته اونو كتك بزنه در حاليكه مطلقا آدم مذهبي نباشه .در كامنتهاي بالا مي بينم مغالطه فرهنگ وعرف و مذهب صورت گرفته .عجيبه افرادي ميان تو اينترنت كه قاعدتا بايد جزو طبقات نسبتا روشنفكر باشند اما به سادگي دچار قضاوت هاي سطحي و مغالطه آميز مي شوند.(براي نجات خودتون از افكار مغالطه آميز پيشنهاد مي كنم نوشته هاي خانم مريم اقدامي رو بخونيد)

-- بدون نام ، Sep 19, 2008

نفهمیدم که ختنه زنان چه ربطی به جلوگیری از بارداری دارد. میلیونها زن ختنه شده باردار میشوند. خوب بود در این مورد بیشتر توضیح میدادید. در ضمن دلیل اصلی ختنه زنان، ممانعت از لذت در رابطه جنسی و جلوگیری از روابط جنسی خارج از زناشویی ست.

-- مهری ، Sep 19, 2008

محترمی که هم مذهب خودرا بر خلاف عرف محاوره به دروغگوئی متهم کرده بود لطفاً کتاب فقه مذاهب اربعه تألیف عبدالرحمن جزیری را که موثق ترین کتاب احکام اهل تسنن است بخواند که در فصل طهارت صریحاً میگوید "ختنه دختران به فتوای شافعیه واجب و به فتوای حنفیه و مالکیه و حنابله مندوب (یعنی مستحب) است".

-- فاروق ، Sep 19, 2008

تا چه وقت میخواهیم به معلول بپردازیم و از علل چشم پوشی کنیم؟ آقایانی که میگویند ختنه دختران ربطی به مذهب ندارد چه طور ندارد در حالی که یک میلیارد مسلمان سنی جهان به استناد حدیث کتاب صحیح بخاری که آن را محترم ترین کتاب دنیا پس از قرآن می شناسند از صمیم دل معتقدند پیغمبر گفته است ختنه دختران مکرمت است یعنی موجب سرفرازی و افتخار دختر و سربلندی فامیل اواست؟

-- بدون نام ، Sep 19, 2008

این اقا که این مطلب را که بنده در زیر می نویسم را نوشته است یادش باشد همین عرب های 1400 سال پیش دختر ها را زنده به گور می کردند یعنی زنده توی گور می گذاشتند و خاک روی سرش می ریختند پس به دور از عقل نیست که همین عرب زاده های حریص و شهوت پرست ختنه دختران را برای اینکه لابد سوراخ الت تناسلی دخترکان معصوم تنگ تر شود اجازه داده باشند پس در قران هم امده است که دختران را در ان روزگار زنده به گور می کردند این هم متن و نظریه این اقای محترم :
بعضی نویسندگان رادیو زمانه با زیرکی میخواهند همه نوع مشکل فرهنگی رو به مسلمانان مربوط بکنند در این مقاله نسبتا کوتاه ۱۲ بار کلمه اسلام به کار برده شده بود. (امیدوارم این نظر در روز ۱۹ سپتامبر منتشر بشود و نه یک هفته بعد)

-- غافلی ، Sep 19, 2008

Sepase faravan az Radio Zamaneh baraye tarhe ein moozoe dardnak va zodoodane ghobare sokoot az aan. Be rasti ke resalat roozname negari hamin ast!

-- Parsa ، Sep 19, 2008

دراناتومی کلیتوریس درزنان همتای آلت تناسلی مردانه محسوب می شود. شنیده ام که دربعضی روستاهای کردستان و درجنوب ایران هم این عمل وحشیانه و احمقانه انجام می شود. و بسیاری کارهای احمقانه دیگر. نمی دانم راست است یا نه. و همه می دانیم که خیلی ها در ایران و درهمان تهران با تمام ادعای روشنفکری و فرهیختگی هنوزدرگیر پرده بکارت دختران هستند!!!که به نوعی درهمین دسته بندی موضوعی قرارمی گیرد!!لذات ممنوعه برای زنان!

-- Naazi ، Sep 19, 2008

متوليان ارسال بنده های مظلوم خداوند در لباس رهبران دينی از گروه مسلمان، مسيحي، يهودي، زرتشتي، هندو و . . . با ادعای خيرخواهی ولی فقط و فقط برای حفظ موقعيت کاذب خود در تبليغ و کوشش روزانه براي ترويج خرافات کوشش می کنند و ختنه دختران معصوم هم يک نشانه بارز ديگر از فرهنگ سيبيلو و مرد سالار مذهبی است.
بيائيد چشمها را بشوئيم، ديگر جور ببينيم و از خود سوال کنيم : مگر انسانيت غير از دوست داشتن همنوع، آزار نرساندن به ديگران و باور به يزدان پاک است؟

-- يک بنده خدا ، Sep 19, 2008

با درود و سپاس فراوان از نویسنده،
فراسوی هر اشتباه نابخشودنی نوع بشر، تنها یک حقیقت تلخ نهفته و آن همانا جهل ناآگاهی و بی سوادی مردم است.
زنان همواره در طول تاریخ بلا کش و قربانی اینگونه وحشیگری ها و بیشعوری ها بوده و هستند. ولی همین زنان گاهی حتی شریک جرم این جنایت ها علیه جنس خویش می شوند، اشاره ام به مادرانی است که اجازه می دهند دخترانشان را ختنه کنند.از شنیدن این که این اتفاق در بعضی نقاط ایران نیز می افتد بسیار متحیر شدم. فراموش نکنیم که بسیاری از افراد مذهبی به بی شعوری عادت و ارادت دارند. تا زمانی که انسان در زندان تحجر مذهب و سنت است انسانیت از او فاصله خواهد گرفت.

-- unique ، Sep 19, 2008

واقعا متاسفم
انسانهاي با عقل و درايت
خود را با عربهاي زمان جاهليت يكي مي دانند
اهل سنت اهل تشيع اين مهم نيست
مهم انسانيت آدمهاست
دختر معصوم و بي گناه با كندن عضوي از بدنش پاك مي شود ؟
كجا نوشته خداوند در بدن انسان اجزاي ناپاك آفريد
كجا نوشته خداوند بدن انسان را ناقص آفريد كه حال بياين يه تيكشو بكنين به تيكشو بدوزين و هزار تا كثافت كاريه ديگه
اصلا مگه حضرت حوا اين كار رو انجام داده كه
حالا يه مشت بي فهم اين كارو مي كنن
مرده شور هر چي نامرد كه اسمشو گذاشته مرد ببرن
مرده شور هر چي زن كه براي خودش شخصيت قايل نيست رو ببرن

-- بدون نام ، Sep 20, 2008

in din akhar maloon nist az koja amadeh!!!

-- dana ، Sep 23, 2008

یه چیزی بنویسم مو به تنتون سیخ بشه؟
همیشه یه دختر نجیب بودم از یه خانواده اصیل که اونقدر پاک بودم که الگوی بقیه بودم همیشه با عشق به پاکی وحس غرور دخترانه ام نجابتمو حفظ کردم و رفتارم و ظاهرم را طوری رعایت کردم که اجازه ندادم حتی نگاه هرزه ای متوجه من بشه یا کلام جسارت آمیزی بشنوم و همیشه از این بابت خوشحال بودم و هستم.
ولی فقط یه دختر باید باشی که وقتی تو این فرهنگ مزخرف پا به جامعه گذاشتی و و سر و کارت با مردا افتاد و "شخصیت پاک وخود ساخته و محکمی که سالها با عشق ساختیش تحقیر شد" بفهمی چه حسی به آدم دست می ده .وقتی سن ازدواجت رسید و دیدی که عملا به چشم یه عروسک لوند بهت نگاه می کنن.د وقتی دیدی خانواده پسر به خودشون اجازه هر رفتار اهانت آمیزی را میدن. فقط چون خانواده پسرن فکر می کنن با پررویی می تونن هر توقعی می خوان داشته باشن و دیگه وظایف و معایب خودشونو نمی بینن. وقتی ازدواج کردی و دیدی که قوانین همه در جهت التذاذ بیشتر همسرت از توه حتی به قیمت تخریب تو. وقتی دیدی آقا بدون این که مجبور باشه دلیلشو ثابت کنه به دلیل این که دیگه باهات حال نمی کنه می تونه طلاقت بده بدون این که نظرتو بخواد. ولی تو اگر در موقعیت مشابه برای حل مشکل نزد دکتر مسائل جنسی بری چون زنی به هوس بازی محکوم می شی. آقا می تونه هر وقت بخواد با صیغه یا هر کوفت زهر مار دیگه عشقش را نثار شخص دیگه کنه و تو اگه برای این که به احساست و به عشق پاک و خالصت توهین شده یا به هر دلیل دیگه اگه ازش طلاق بخوای می گن آقا فقط یا باید معتاد باشه یادست بزن داشته باشه یا دیوونه باشه یا ...تازه اونوقتم برای این که اذیتت کنه می تونه یکی دیگه رو بفرسته پزشک قانونی برای معالجه و خودشو سالم نشون بده. وقتی مجبور شدی برای داشتن ساده ترین حقت به عنوان یک مادر که دیدن فرزندته مجبور باشی یا ثابت کنی همسرت دیوانه است یا یک عمر با غم و تنهایی و بی مهری باهاش زندگی کنی (و حق انتخابو حداقل به خود بچه هم نمی دن که بگه می خواد بعد از طلاق با کی زندگی کنه تا تواگرم از بچت دور افتادی لا اقل دلتو به خواست بچت راضی و آروم کنی) وقتی بیوه شدی و دیدی مرد همسایه وقتی جلو زنش لو میره که با یکی سر و سری داشته با بی شرمی ادعا می کنه که طرف مقابلش تو بودی و این تو بودی که آویزونش شدی و مجبوری نگران قضاوت یا جسارت هر آدم بی سرو پایی باشی . وقتی" گاهی" می بینی کوچکترین کمک مثلا انسان دوستانه ای که یک مرد مثلا باغیرت بهت می کنه میخواد رئیست باشه یا زیر دستت ازت توقع بی شرمانه داره می خواد سکس باشه یا عشوه گری. وقتی حسرت زندگی مادربزگتو خوردی که گرچه تو حوض رخت می شست ولی خانم خونه بود و عشق همسرش و حرمتی داشت برای خودش و تو هر وقت به این بی حرمتی فرهنگی اعتراض کنی مدرک دانشگاهی و حقوق آخر برجتو می کوبن تو سرت که دهنتو ببندند،وقتی دیدی که با سوء استفاده از شرع مثل همین ختنه یا "عمومی کردن" حکم صیغه ای که مخصوص موارد خاصه تنهاتعریفی که ازت می شه اینه که در خدمت مرد باشی ،اون وقت می فهمی یک زن جامعه سنتی چی می کشه اونوقت می فهمی به این زن هر روز تجاوز می شه هر چند به جای جسمش به روحش تجاوز بشه وقتی به بن بست رسیدی وقتی ندونستی چی کار کنی وقتی دیدی صدات به جایی نمی رسه کسی بهت محل نمی کنه انگار داری یه جور دیگه زنده به گور می شی اون وقته که ممکنه یه لحظه که کم آوردی بزنی به سیم آخر ممکنه از زندگیتم که عزیزترین چیزته بگذری و سیر بشی اما عزیزترین چیز برای یک زن پاکی و عفتشه که از زندگیشم عزیزتره اون وقت اگه یه دختری باشی که همه اینارو با پوست و گوشتت لمس کرده باشی و به آخر خط رسیده باشی تازه اون موقع می تونی بفهمی چی می شه که یه زن در جایگاه من درست مثل هر آدمی که ممکنه یه بار تو زندگیش به خود کشی فکر کنه براش پیش بیاد که به خود فروشی فکر کنه برای اعتراض یا شاید برای این که دیگه هیچ چیزی نداشته باشه که دلش بهش خوش باشه و واقعا به آخر خط برسه
من به این جا رسیدم به این فکر رسیدم تا لبه پرتگاه رفتم و برگشتم شاید چون هنوز زندگیمو و پاکیمو دوست داشتم
در فامیل تحصیلکرده ی مذهبی متمول نجیب اصیلمون که هیچ کس دراون از من زن نوعی نمی پرسه خرت به چند من؟مشکلی نداری؟حرف حسابت چیه؟ اگر کمکی در حد آن که آب در شکممون تکون نخوره و خدشه ای به سنتهامون وارد نشه هست بگو تا کمکت کنیم؟
وقتی در این فامیل از نجابت و پاکی و تعهد من تعریف شد پشتم لرزید مو به تنم سیخ شد من هنوز همون زن پاک و الگوی تعهد بودم در حالی که تا لبه پرتگاه رفته بودم! ولی حالا دیگه هر چند هنوز پاک بودم اما تنها بودم.تنها مثل یک زن در جامعه سنتی.
حالا دیگه به نجابتم خیلی افتخار نمی کنم و دخترهای به اصطلاح خیابانی را چندان تحقیر نمی کینم
آن دسته از آقایونی که به ظاهر نگران تطهیر دخترانید شما هیچ کاری برای دختران نکنید بهتره
خیلی از شما به جای آن که نگران پاکی دختران باشید نگران خودتونید که شب زفاف بدونید دختری که زیر دستتونه دفعه اولشه که این رابطه روتجربه می کنه واز این که اولین تجربش با شما آقای تحفه و از خود متشکرهست بیشتر احساس لذت کنید به اصطلاح خود آقایونی که از قماش نا مردهاش هستند، جنس دست نخورده می خواید حالا مهم نیست خودتون چندمین بارتون باشه!چون شما خودخواهید !
شمابهتره نگران تطهیر خودتون باشید
شماگاهی جسم دختروبا ختنه تکه تکه می کنید گاهی جواب احساسات پاکشو با نگاه ناپاک و خریدارانه وصرفا جنسیتی میدید بدون این که برای شخصیتش و روحیات و افکارش ونیازهاش اهمیتی قائل باشید فکر می کنید چون طرف مقابلتون ضعیفه هست با هر آنچه که به سرش بیارید باید بسازه و از موضع قدرت با همسرتون برخورد می کنید و تا می تونید از این موضع قدرت سوءاستفاده می کنیدو خودتون هم می دونید این قدرتو به خاطر برتری و شایستگی به دست نیاوردید به خاطر فرهنگی بدست آوردید که در آن زن مظلوم نگه داشته شده و می دونه که اگر زیر چتر حمایت یک مرد نباشه چقدر از جانب مردان دیگه (صرفا به خاطر این فرهنگ غلط) آسیب پذیره.شما به اسم شرع هر کاری بخواهید با زن می کنید اونو از نظر روحی تا حد انحطاط شخصیت، آسیب پذیر و رنجیده خاطر می کنید و بعد بالای سر جنازش می ایستید و می گید نگران تطهیرشید؟!مسلما شما فقط گروهی از مردان هر جامعه را تشکیل می دید نه همه اونها را ولی با سوءاستفاده از فرهنگ مرد سالارانه جو غالب را به نفع خودتون می کنید و عرصه را بر دیگران تنگ می کنید.شما بلدید برای آداب عطسه کردنتون هزار جور استفتاء کنید وجانماز آب بکشید اما در مورد مساله به این مهمی بلد نیستید برای کشف حقیقت دین تحقیق کنید. چه کاری کثیفتر از سوء استفاده از شرع و انکار بدیهیترین اصول اخلاقی و انسانی؟
شما بهتره نگران تطهیر خودتون باشید

-- [email protected] ، Sep 27, 2008

سلام من خیلی دلم میخواد منابع احادیثی که از پیامبر اسلام راجع به حمایت از ختنه کنندگان گفته اند را بدونم ( البته راجع به ختنه دختر ها )

-- بیتا ، Sep 28, 2008

یکی از دوستان در مورد دلایل ختنه پرسیدند.
زنها را ختنه می کنند چون
اولا معتقدند اگر زن از رابطه جنسی لذت نبرد به همسرش وفادار می ماند . در حالی که این را نمی فهمند وفادار واقعی کسی نیست که فقط جسم خوذ را در اختیار مرد دیگر قرار ندهد کسی است که حتی در ذهن خود، خیال و مهر مرد دیگری غیر از همسرش را به دل راه ندهد و چطور یک زن می توان یک مرد خودخواه جلاد را که مثلا همسر اوست از صمیم قلب دوست داشته باشد؟!مردی که برای جلب وفاداری زنش به جای رفتار انسانی و رشد شخصیت خودش و جلب عشق زنش به سلاخی بدن زنش متوسل می شود.
دلیل دوم ختنه زنان: می گویند دلیل ندارد زن از رابطه جنسی لذت ببرد.
جواب:خداوند طبیعت انسان را طوری آفریده که این رابطه برایش لذت بخش باشدو خودش هم حدودی برای یک رابطه سالم و در نتیجه حفظ بنیان خانواده و لذت بردن از این رابطه در حریم خانواده معین کردهاست.
در ضمن اگر هدف صرفا تولید مثل است چرا اگر یک آقا دیگر نتواند لذت جنسی از همسرش ببرد می تواند او را طلاق دهد؟ پس آن آقا هم باید به وظیفه تولید نسل خود پرداخته همیشه با آن زن زندگی کند.آقا اگر نیاز داشته باشد هر لحظه می تواند از همسرش سکس بخواهد یا حتی او را مجبور کند حتی اگر همسر او در آن لحظه میلی به رابطه نداشته باشد یا روزه باشد وظیفه اش این است که مطابق میل همسرش رفتار کند.
همه شواهد شرعی و فرهنگی بر این است که مرد حق دارد و "خیلی طبیعی" است که بخواهد از رابطه جنسی لذت ببرد. اشکالی هم ندارد. مساله اینجاست که چه کسی زن را از این حق محروم کرده؟از نظر فرهنگ اگر دختری قبل از ازدواج با پسری دوست بوده باشد یا نامزد یاعقد یا ازدواج کرده باشد این برای او عیب بزرگی است اما اگر پسری هرکدام از این روابط را به کرات تجربه کرده باشد خیلی مساله مهمی نیست .از نظر فرهنگی اگر مردی زمان کوتاهی بعد از فوت یا بیماری همسرش ازدواج کند خیلی طبیعی است ولی اگر زنی بعد از بیماری سخت همسر ش از او جدا شود یا بعد از فوت او در فاصله زمانی کوتاهی ازدواج کند بسیار نکوهیده است. من اصلا در مورد این که چه کاری درست است صحبت نمی کنم می گویم فقط تفاوتها و تبعیضها را نگاه کنید
اگر میل جنسی کثیف است چرا مردان از آن منع نشده اند؟و اگر نیست چرا زنان را از ترس آن که روزی در رابطه با همسر خود لذتی را تجربه کنند سلاخی می کنید؟اگر از وفاداری نگرانید سابقه نشان داده در طول تاریخ از لحاظ آماری زنان به مراتب از متعهد تر و وفادارتر از مردان بوده اند.کسی که تجاوز می کرده مرد بوده است.پس بهتر است یک فکری به حال مردان کنید که نتوانند تجاوز کنندمثلا کاری کنید که میل جنسی مردان از بین برود! باید نظر آقایان را در این مورد پرسید.
به نظر من حقیقت امر این است که فرهنگ مردسالارانه به شکلهای مختلف در زندگی ما نفوذ و ظهور پیدا کرده و هدفش جز استثمار زنان برای گروهی از مردان نفس پرست نیست.
اما آنچه که این نفوذ را تثبیت کرده است بازیچه ی دست قرار دادن مذهب است.حرف دوستی را که گفته اند باید علتها رادید فراموش نکنیم.
این وسیله به مذهب ربط دارد چون مذهب وسیله توجیه این رفتارهای غیر انسانی شده با حدیث جعلی یا حکم ساختگی و بی اساس یا تفسیر مقرضانه...به هر حال این اتفاقی است که افتاده و باید جلوی آن را گرفت
وگرنه چطور اسلام که دین رافت است و زن را رحمت میداند و به تکریم زن می پردازد به سلاخی زن و این نگاه تبعیض آمیز رضایت میدهد؟آنهایی که می گویند پیامبر اسلام گفته زنانی را که ختنه می کنند دوست دارد پس چرا پیامبر دخترش و نوه هایش را که دختر بودند ختنه نکرد؟
اگر واقعا این مطلب در کتاب شافعیها نوشته شده باشد که ختنه دختران مستحب است من به نوبه خود دیگر تمایلی به دانستن مطالب کتاب آنها ندارم.

-- zahra ، Sep 28, 2008

ba salam,
dar morede nazare dooste aziz "Naazi" baiad begam ke lezat ba harze gari fargh dare,oon zan movazafe ke mesle shoharesh vafadar va paiband be osoole zanashoo eie taein shode beine khodeshoon bashe.pas amri aghab moonde nist balke eine ensaniate.
dar norede " nimam82 " baiad begam ke shoma ke 1 nemooneie kamelan nemooneie zan ro az nazare ensaniat mesal zadid,chera nemooneie bade mardo migid?age shoma be motekhasese zan moraje e konid chizi migan?chera hamishe ba tamame karhaei ke zan ha va 2khtar ha mikonan baz khodeshoon o mazloom va masoom neshoon midan?khod forooshi kheili ba khod koshi farhg dare khanoom.age mitooni khod koshi kon,bekhai manam paye hastam,vali khod forooshi arzeshe sohbat nadare.dige too in doran hame az zate zana motalean,hame midoonan ke age 1 mard tamame eshgho zendegisham be 1 2khtar ya azn bede,oon baz ham afrade bishtario mikhad,baraie tavajoh,eshve gari,jazbe oona va sex.va az in karesh ehsase khoobi peida mikone.man baraie hame moteasefam ke sedaghat,vafadari,moghabele ba havas va ensaniato jozve masaele kohne va tahajor amiz midoonan.
baraie man ham masaleie hamelegi soal shod.
ba sepas.

-- بابک ، Sep 29, 2008

در جواب "بینا"ی عزیز که در بالا کامنت گذاشته اند:

روایتی که اهل سنت در مورد ختنه دختران به پیغمبر نسبت میدهند به راهنمائی سی دی الوراق که روی اینترنت هست در این کتابهای اهل تسنن نقل شده

صحیح بخاری جلد 1 ص 80 / صحیح مسلم جلد 1 ص 271 و 272 / سنن ابو داود جلد 1 ص 49 و هشت کتاب اصلی دیگر حدیث اهل سنت

روایت " الختان سنه للرجال و مکرمه للنساء" ( ختنه برای مرد سنت است و برای زن افتخار)در مسند امام احمد بن حنبل جلد 5 ص 75 و الجامع الکبیر سیوطی جلد 1 ص 409
و سنن بیهقی جلد 8 ص 325 و چندین کتاب مهم دیگر

روایت دستور روش ختنه دختران ("اشمّی و لا
تنهکی فانه احظی للزوج و اسری للوجه" یعنی روی ختنه گاه دختر را بردارید ولی همه آن را نبرید . این کار موجب لذت بردن بیشتر برای شوهر و زیبا تر شدن صورت دختر می شود!) باز با نسبت به پیغمبر در سنن ابو داود جلد 2 ص 657 و مجمع الزوائد هیثمی جلد 5 ص
172

در مورد اتفاق نظر پیروان امام شافعی در وجوب ختنه دختران لیست تقریباً صد کتاب در این سی دی هست . در کتاب "الموسوعه الفقهیه " چاپ کویت که الآن مهم ترین و رائج ترین منبع فقهی دانشگاهی برای فقه اهل سنت است در جلد اول ص 27تا 28 نظرات علماء اهل تسنن را این جور خلاصه میکند: علماء حنفی و مالکی ختنه دختر را مندوب میدانند و علماء شافعی و حنبلی آن را برای دختر و پسر یکسان واجب میدانند . در پاورقی مدارک این نظریه را از کتابهای هر دو مذهب لیست میکند مثل کتاب المجموع نووی ج 1 و فتح الباری که هر دو کتاب از معتبرترین منابع مذهب شافعی هستند و کتاب کشاف القناع جلد 1 ص 80 که مهم ترین کتاب مذهب حنبلی است. اگر لازم باشد میتوانم این دو صفحه را اسکن کنم و بفرستم.

-- عارف ، Sep 29, 2008

من گرایش به مذهب شافعی دارم ولی برای اولین بار است عبارت ختنه دختران به چشمم می خورد.ارزش واقعی زن را فقط خدا می داند و بس اگر انسان این ارزش رامی دانست هیچ وقت دست به این عمل زشت نمی زد

-- بی نام ، Sep 30, 2008

درست است ختنه دختران عملی زشت است ولی چرا درمورد زشتی صیغه یک ساله دو ساله چند ماهه چند روزه و حتی یک روزه که ان را زنای شرعی نامیداند حرفی نمی زنید.ایا صیغه مساوی با این عمل زشت نیست.به قولی دیک به دیک می گوید رویت سیاه.

-- بی نام ، Sep 30, 2008

آقای بابک زن موظفه به شوهرش پایبند باشه و "بالاتر" از "وظیفه" ای که اینقدر روش تاکید می کنید "وفاداری"ش باعث پایبندیش می شه. چون زن یا مرد پایبندفکر می کنه وفاداری یک ارزش انسانی و اخلاقیه که باعث افتخاره نشان دهنده صداقته.
آدم اگر از کسی خوشش نیاد می تونه ازش جدا شه. چرا خیانت؟
اینو بدون: هر زنی که سوار ماشینی می شه یک مرد جلوی پاش ترمز کرده.به نظر من وجدان سالم می گه" هر دو مقصرند" اما به نظر جامعه اگه زنه کرم نریخته بود که جلوی پاش ترمز نمی کردن!! ببین زنه چی کرده؟! تازه اون" زنه "و می تونه جلوی خودشو بگیره اما مردا دست خودشون نیست!!! "این" فرهنگ جامعه است آقای محترم.
ما نیازی نداریم خودمونو مظلوم جلوه بدیم چون عزت نفسمون بهمون اجازه نمی ده برای دفاع از حقمون مظلوم نمایی کنیم در ضمن به اندازه کافی برای اعتراضهامون دلایل واضح داریم
منکر زنهایی که بی وفا و هوسران هستند نمی شم اما مثل روز برای همه روشنه که تعدادشون در مقابل مردها خیلی خیلی کمتره.
در ضمن از فرهنگ غالب جامعه حرف زدم و گفتم که تفاوت غیر منطقی بین زن و مد قائل می شن . من هم معتقدم نباید خیلی راحت با کسی که هوسرانه برخورد بشه و اجازه بدیم در جامعه مزاحم بقیه بشه ولی مساله اینه که مرذها وقتی خیانت می کنند با پررویی سرشونو بالا می گیرند و جامعه هم بهشون خیلی سخت نمی گیره حتی کارشونو با اراجیفی چون مرده دیگه! دست خودش نیست ! همیشه تقصیر زنه!و... توجیه می کنه. ولی زنها اگه خیانت کنند فاجعه هست.ا قبول دارم زنها نسبت به گذشته بی وفاتر شدن ولی جای تعجب نداره.گه مردها هم به اندازه زنها از طرف جامعه موظف به رعایت اصول اخلاقی می شدند قطعا اوضاع خیلی بهتر بود.نمی دونم کجای حرف من معنی اینو می داد که زنها از این که خیلی در لا ابلیگری آزاد نیستند احساس عقب ماندگی می کنند! در ضمن اگر شما زن پاک ندیدید من دیدم. خیلی هم دیدم .خیلیها که با شرافت پاشونو از زندگی شوهر خیانت کارشون بیرون کشیدن ولی خودشون آلوده نشدنو خیلی از موارد دیگه در موقعیتهای اجتماعی متنوع....
شاید آدمی مثل شما نتونه درک کنه که بعضی چیزها از زندگی برای آدم خیلی بیشتر ارزش داره مثل پاکی.
ولی اگه راز دلمو به عنوان یک زن در یک مکان عمومی ننوشتم برای این بود که فکر کردم شاید این صداقت بی پرده شاید افشای بی رحمانه اسرار دلم بعضی ها را از خواب بیدارکنه.
اگر می خواستم خودفروشی کنم این کارو وقتی می کردم که صدقه سر نفس پرستی زیرکانه ی یک مرد هوسران که البته ید طولایی هم در توجیه رفتارش و ساکت کردن وجدانش داشت، به انتهای یاس و بی پناهی رسیدم.هیچ مورد عجیبی هم نبود نظیر این اتفاق در زندگی روزمره برای زنها زیاد پیش میاد و فقط مجبورن تحمل کنن. برای این که در مورد خودکشی یا خودفروشی تصمیم بگیرم نیازی به توصیه شما ندارم.
اگر نمی تونید منصف باشید اگر نمی خواهید حقیقتی را که با مایه گذاشتن از خودم در حرفام گفتم ببینید(حتی اگر فقط قسمتی و جنبه ای از حقیقت را گفتم ،جنبه ای از حقیقت که فکر می کنم به عمد و برای خدمت به جامعه مردسالار سانسور شده و می شه)اگر نمی خواهید قبول کنید که بسیاری از رفتارهای ما ریشه در افکار و فرهنگ مردسالارانه داره اگر نمی تونید درک کنید که این رفتارها چقدر به روح یک زن -اگر منفعل نباشه و از فرط عجز خودشو به نفهمی نزده باشه- جراحت وارد می کنه و می تونه زن را به انتهای یاس برسونه، حداقل طعنه نزنید.
در ضمن شاید لازم باشه برای این که از حرفام سوء برداشت نکنید بگم منظور از مردسالاری ، مدیریت مرد در زندگی نیست. اگر مرد مدیر شایسته و انسان فهمیده ، اهل درک ، منصف، متعهد و وفاداری باشه، هیچ چیز برای یک زن آرامش بخشتر از تکیه کردن به چنین مردی نیست و این زن از پذیرش مدیریت مرد در زندگی احساس خوشبختی هم می کنه چون می دونه در زندگی رابطه دوستانه هست تصمیم گیریها براساس شایستگی هر طرف در هر مورد خاص هست حل مشکلات براساس همکاری و همفکری هست چون می دونه مدیریت به معنی درایته نه خودخواهی. اینم برای این که فردا نگید من یک فمینیستم که معتقدم مردها آفریده شدهاند که به زنها سرویس بدن.
آن دوستی که از صیغه انتقاد کردهاند البته که صیغه با کاربردی که امروزه در جامعه ما پیدا کرده بد است و وسیله توجیه فساد و استثمار زنان. صیغه و ختنه هر دو غیر انسانی است.

-- بدون نام ، Sep 30, 2008

در مورد نظر بابک:
شما چطور به خودتان اجازه می دهید بگویید: "همه از ذات زنها مطلعند اگر مرد همه زندگیشم پای یک زن بریزد بازهم زن افراد بیشتری را برای توجه یا عشوه گری می خواهد؟!"
چطور به خودتان اجازه می دهید در مورد همه زنها یکجور قضاوت کنید؟!
آن مردهایی که بنده ی هوسشان هستند و شعورشان با میزان ترشح تستسترونشان تغییر می کند در چشم زنها حقیرتر از آنی هستند که فکر ش راکنید.چطور فکر کردید ما زنها از این که این مردها به ما توجه کنند خوشحال می شویم؟!
برای زنها رابطه جنسی بعد از رابطه عاطفی معنا پیدا می کند این را دیگر همه منابع علمی می گویند. یعنی زن رابطه جنسی و توجه از یک مرد برایش مطلوب نیست مگر آن که قبلا جذب شخصیت مرد شده باشد.


شما یا از شانس بد با آدم ناجوری برخورد کرده اید که حالا بدبین شده اید و همه را با یک چوب می زنید یا این که یک آدم فریبکار هستید. از همان مردهایی که برای توجیه ختنه یا تحمیل هر عمل غیر انسانی و وحشیانه که مطابق میلشان باشد به زنها جو سازی می کنند و اگر لازم باشد با بی شرمی به زنها تهمت ناپاک بودن می زنند یا مثل شما می گویند: "برای همه متاسفم چون وفاداری و صداقت را تحجر آمیز می دانید".
چرا شلوغش می کنید آقا؟ کسی در این کامنتها وفاداری را تحجر آمیز ندانسته .آن آدمی هم که اهل هوس بازی است منتظر نمی نشیند تا من و شما به او اجازه بدهیم یا ندهیم.آنقدرها هم کار بلد هست که نگران حاملگی نباشد یا اگر حامله شد نگذارد طرف مقابلش از زیر بار مسئولیت پیش آمده شانه خالی کند.
ببینید چقدر نامردید! نقطه ضعف فیزیکی زن (حاملگی) را وسیله قرار می دهید که بگویید زنها اگر پاکند هم از ترس حاملگی است نه فضیلت! به این رفتار شما می گویند:"نامردی"
naaziهم گفته اگر تجربه لذت جنسی قبل از ازدواج برای دخترها بد است چرا برای پسرها ایراد ندارد؟به نظر من هم راست گفته.
چرا زنهای پاک و دختران معصوم را به خاطر احتمال خطا ختنه (قطع عضو) می کنند ولی در مورد مردها به همین اکتفا می کنند که "امیدوار " باشند مردها جوانمردی کرده منت بر سر ما گذارده ،پاک باشند؟چرا نمی آیند نه در مورد همه مردان فقط در مورد مردان متجاوز و فاسد این قانون را بگذارند که قطع عضو و عقیم بشوند؟

-- azin ، Sep 30, 2008

شنیده اید می گویند یک نفر خودش خودش را رسوا می کند؟
حکایت اینهاست که می گویند زن از رابطه هیچ لذتی نبرد و حتی اگر شده رابطه را بادرد و نفرت که از عوارض ختنه است ادامه دهد تا شوهرش لذت بیشتری ببرد! این استدلالشان آنقدر نفس پرستانه و ظالمانه است که خودشان خودشان را مضحکه کرده اند! از عربی که زنها را زنده به گور می کرده بیشتر از این هم انتظار نمی رود. ما چقدر باید بدبخت باشیم که شعور و انسانیت و دین خود را به اینها بفروشیم!

-- sara ، Sep 30, 2008

"از بخت شکر دارم و از روزگار هم" که نه سنی شافعی هستم که "تطهیر" نوزاد دخترم را وظیفه شرعی بدانم و نه شیعه اثنی عشری که صیغه را حلال بدانم. ولی این قدر میدانم که این دو کار باهم یکسان نیستند. رابطه مرد و زن بیرون از چهارچوب ازدواج در دنیای امروز حتی نزد متمدن ترین ملل جهان عمل غیر انسانی نیست. صیغه اگر زنای مشروع باشد یا حتی اگر زنای نا مشروع هم باشد دیگر بدتر از روسپی گری متداول در همه جای دنیا که نیست که میگویند از اول تاریخ و در عصر حجر هم وجود داشته است و همه تمدنها هم با آن کنار آمده اند . دلیلش هم نیاز مالی در یک طرف و نیاز ارضاء جنسی در طرف دیگر است ، نیاز هائی انسانی و اجتماعی که همه می شناسیم. صیغه حد اکثر یک کار غیر اخلاقی است که مشابهش در همه جامعه ها هست. این کجا و بریدن اندام یک طفل معصوم بی پناه کجا. نمیدانم کامنت گذارهائی که این دو کار را یکسان میدانند اصلاً میدانند دارند راجع به چه عمل اهریمنی دوزخی حرف میزنند؟ اینجا دیگر سنی و شیعه یا شافعی و حنفی مطرح نیست ، تجاوز به حریم انسانیت است . بریدن اندام دختر بی گناه بی پناه قبیح است و شایسته تقبیح همه انسانهای متمدن. قبیح و غیر انسانی است هر کس می خواهد گفته باشد.

-- پوریا ، Oct 1, 2008

پوریا درست می گه .
من در جواب اون یکی دوست بی نام خواستم بگم ما اگر از ختنه انتقاد نمی کنیم به این معنی نیست که صیغه را انسانی بدونیم.یعنی دو مقوله جدا هستند که هر دو بدند
هرچند ذات هر دو سوءاستفاده از زنان است ولی ابعاد آنها قابل مقایسه نیست. هر چند زنها به نگاه ابزاری ای که در ابعاد مختلف به آنها می شه عادت کرده اند و همان آدم نفس پرستی که صیغه یک ساعته! و دو ساعت و شانزده دقیقه! و نودونه ساله! را توجیه می کنه، ختنه را هم اگر مطابق امیالش ببینه مطمئن باشی دیر یا زود اینکارم برای خودش توجیه می کنه
اما باز هم فرقه بین زنی که در موارد کمی با میل و علاقه خودش یا حتی در اکثریت غالب موارد با ناراحتی و از روی ناچاری و جبر اقتصادی یا اجتماعی یا...به صیغه تن می ده با کودک معصومی که حتی نمی دونه چه بلایی داره سرش میاد نمی دونه این کار یک عمر اورا دچار لطمات روحی و جسمی جبران ناپذیر خواهد کرد هیچ پناهی نداره و روزی هم که بفهمه چه بلایی سرش آورده اند هم نه پناهی داره نه صدایش به جایی می رسه نه دیگر اعتراض کردن فایده ای به حالش داره

-- خب مثل این که یه بار اینجا با اسم nimam82معرفی شدم یه بار بد ، Oct 2, 2008

it's against humanity.

-- بدون نام ، Oct 3, 2008

همه جای دنیا حتی در متمدن ترین کشورها زنها از تبعیض اجتماعی و خشونت فیزیکی و عدم امنیت روانی وبی حرمتی به هویت فردی و اجتماعیشان رنج می برند. گرچه شدتش و نوعش در بعضی کشورها اصلا با هم قابل مقایسه نیست!
دختران معصومی که ختنه می شوند از چه سن کمی باید تاوان زن بودن خود را بپردازند!

-- مهسا ، Oct 3, 2008

در جواب اقا بوريا مي خواسم بگم اگر ختنه دردسر هاي اين دنيا را دارد ولي زنا كار قبيح تري است و دردسر هاي هر دو دنيا را در بي دارد.

-- بدون نام ، Oct 4, 2008

بله زنا کار قبیحیه ولی صحبت از "صیغه" بود که خیلی هم غیر قبیحه و گناهی هم نداره تازه جهت اطلاع دوستانی که در حسرت معشوقه دوم و سوم و...پانزدهم و... مظلومانه می سوزند باید گفت صیغه این اواخر خیلی کاربردها در ابعاد گسترده هم پیدا کرده یکیشم نجات آقایون هوس باز و تنوع طلب از آتش جهنم آن دنیا و سرافکندگی و شرم و حیای این دنیاست. این از مزایای ورژن 2008 صیغه هست که جهانشمول و چند منظوره شده.
خیلیها صیغه را وسیله پنهان کردن هوسبازیشون می کنند کی باید جلوشونو بگیره؟ واقعا صیغه شرایط نداره؟!

-- nimam82 ، Oct 5, 2008

به نظر من صیغه با این شیوه که در قوا نین ایران وجود داره کاملا غیر اخلاقی و راهی برای هوس بازی شرعی مردهاست! اما اگه صیغه فقط برای افراد مجرد باشه وهر مرد و زنی با حق برابر( هر مرد فقط حق صیغه با یک زن رو داشته باشه) ازدواج موقت داشته باشن نه تنها بد نیست بلکه از شیوع فساد جلوگیری می کنه. همه ما میدونیم که موقع بلوغ جنسی هیچ دختر یا پسری بلوغ فکری -اجتماعی و.. برای ازدواج نداره و از طرفی انتظار معقولی نیست که از جوانها بخوایم 10-15 سال تمایلات جنسی خودشون رو سرکوب کنن تا وقتی که آماده ازدواج بشن! چرا که حتی اگه 1جوان بتونه این کار رو بکنه به شدت به سلامت جسمی و روحیش لطمه می خوره. صیغه به شیوه ای که گفتم اگه وجود داشته باشه بهترین راه حل میتونه باشه. اما در حال حاظر فرهنگ مردسالارانه ایران حاضر به پذیرش این برابری نیست و مراجع دینی هم با فتواهاشون بر این بی عدالتی و ترویج فساد مشروع !!! دامن میزنند.
امیدوارم روزی برسه که این سو استفاده ها از دین تمام بشه و از دین در راه تعالی انسانها و نه زوال و فسادشون بهره برده بشه. دوستانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ختنه زنان هستند می تونند به این کتاب مراجعه کنند:( چهره عریان زن عرب) نوشته: دکتر نوال السعداوی- ترجمه:مجید فروتن و رحیم مرادی- نشر اندیشه های نوین

-- mina ، Oct 10, 2008

برای تمامی کسانی که بر روی زمین خدا ایستاده اند و به خود اجازه می دهند با نام دینً و شرع و سنت چنین جنایاتی را مرتکب شوند واقعا متاسفم و بدانند که عدالت خداوند بسیار دقیق است. مگر نه اینکه در طول تاریخ انسانهای رستگار همواره در ستیز با ظالمان بوده اند؟ حال چگونه است که در قرن ۲۱ ام و با این همه پیشرفت در علم هنوز ظالمانی هستند که برای لذت خود هم نوع خود را سلاخی میکنند و حرمت او را تا این حد پایین می آورند؟ پیامبر اسلام دست دختر خود را بوسید تا به اعراب جاهل عظمت جایگاه زن را نشان دهد. حال چگونه است که سخن چنین زشت و غیر انسانی را به او نسبت میدهیید؟ به نظر من که اینان از نسل همان اعراب جاهلند.
به امید روزی که دوباره آفتاب گرم و نورانی اسلام واقعی بر جان مردمان خرافاتی و گمراه بتابد و حقیقت را روشن سازد. یا حق

-- محسن ، Oct 11, 2008

man azita16 salame ke kheili vasam moheme in mozoo tahadi ke mano azdarsam andakhte omidvaram ie rooozi haghe zano mard ieki she vamadokhtara ke ba bedonia oomadanemoon be hameie marda mibazim betoonim zendegie eslamie khodemoono edame bedim

-- azita ، Dec 3, 2008

به او جز از هوس چیزی نگفتند
در او جز جلوه ظاهر ندیدند
به هر جا رفت در گوشش سرودند
که زن را بهر عشرت آفریدند

-- شعر ازفروغ فرخزاد ، Dec 7, 2008

با عرض سلام خدمت دوستانی که زحمت این وبلاگ رو متحمل شدند من احسان ساکن کردستان ایران شهرستان بانه هستم باور کنید اصلا تا به حال چیزی به نام ختنه دختران به گوش بنده نخورده و هر کس این تهمت زشت رو به اهل سنت غرب ایران زده باید تحقیقاتش کامل باشه خواهشمندم تهمت دروغین به کردهای ایران نزنید طبق اظهاریه سازمان ملل کردهای ایران از جمله بافرهنگ ترین انسانهای روی کره زمین هستند
با احترام فراوان
احسان بانه ای

-- احسان ، Mar 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)