تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مسأله‌ی سکس در ایران – بخش سوم و پايانی

دانستنی‌های سکس در ایران

مترجم: رضا شوقی

چه‌کسی سکس را برای نوجوانان تشریح می‌کند؟ تقریباً هیچ‌کس. اعتقاد عمومی بر آن است که گفت‌وگوی باز و صریح با نوجوانان در مورد سکس، افکار نامناسب و انحرافی را به ذهن آن‌ها متبادر می‌کند. در مدارس درس آشنایی با مسائل جنسی دور زده می‌شود. تنها چند سالی است که دولت برای جوانانی که قصد ازدواج دارند کلاس کوتاه آشنایی با مسائل جنسی دائر کرده و از طریق فیلم ویدئویی برخی طرق پیش‌گیری از حاملگی یا سیر تغییری که در اثر حاملگی در جسم زن ایجاد می‌شود را برای آن‌ها توضیح می‌دهد.

جوان‌ها کجا با هم آشنا می‌شوند؟ مترو هنوز جای خوبی برای آشنایی جوان‌ها با یکدیگر است چون تا به حال طرح تفکیک جنسیتی، آن‌طور که در مورد اتوبوس‌ها وجود دارد، در مورد آن اجرا نشده است. و جوان‌ها امکان سپری کردن مسیری را با یکدیگر دارند و بعد می‌توانند با پیاده شدن در یک ایستگاه مشترک، به گفت‌وگو ادامه دهند. علاوه بر این در شهرهای بزرگ بعضی خیابان‌ها به‌عنوان مرکز ملاقات و آشنایی دخترها و پسرها معروف شده است. در مراکز خرید هم می‌توان مخفیانه به رد و بدل کردن شماره تلفن پرداخت. در تهران، توچال هم محل دیگری است که بسیار مورد علاقه‌ی جوان‌هاست و در آخر هفته جوان‌های بسیار زیادی به آن‌جا می‌روند. در این مکان دخترها امکان آن را پیدا می‌کنند که با احساس آزادی بیشتری موهای خود را به نمایش بگذارند.

اولین سکس جوانان ایرانی در چه سنی است؟ به طور رسمی اولین سکس در شب عروسی صورت می‌گیرد و این خجالت‌آمیزترین لحظه‌ی زندگی زوج‌های سنتی است. اما آمارها نشان از رشد فزاینده‌ی سکس دختران و پسران خیلی جوان، قبل از عروسی دارند. طبق نتایج یک تحقیق، یک‌سوم جوانان بین 15 تا 18 سال در سکس فعال هستند. در جنوب شهر تهران که به‌طور سنتی محل زندگی افراد کم‌درآمد است، 80درصد از دختران و 60درصد از پسران بین 12 تا 16 سال دارای تجربه‌ی سکس هستند.

جوان‌ها در چه سنی ازدواج می‌کنند؟ بر اساس قانون دختران از 14سالگی و پسران از 16سالگی اجازه‌ی ازدواج دارند اما در عمل همواره سن ازدواج رو به افزایش بوده است. در سال 1986 سن ازدواج برای دختران به‌طور میانگین 20 سال و سن ازدواج برای پسران 24 سال بوده است. در حال حاضر میانگین سن ازدواج دختران 26 سال و سن ازدواج پسران 30 سال است.

روسپی‌گری چه نقشی بازی می‌کند؟ روسپی‌گری به‌طور قانونی در ایران ممنوع است. گرچه اکنون روسپی‌گری عملاً به یک پدیده‌ی روزمره در تهران و سایر شهرهای بزرگ تبدیل شده است. روسپی‌ها اغلب زنان بیوه، زنانی که شوهرانشان در زندانند، زنانی که به دلیلی از خانواده طرد شده‌اند، و همسران کشته‌شدگانی که قادر به یافتن شوهر نبوده‌اند هستند که اغلب مجبورند برای سیر کردن شکم خود و فرزندان‌شان (و گاه فرزندانی که از راه غیرازدواج به دست آورده‌اند) تن به روسپی‌گری بدهند.

وفاداری کجاست؟ زنا در جرگه‌ی زشت‌ترین تخلفات به شمار می‌رود. جزای آن سخت و موقعیت آن کمیاب است. چند زنی، تا حد 4 زن قانونی است اما به‌ندرت یافت می‌شود. با این حال اسلام شیعی ازدواج موقت، که زمان آن از یک دقیقه تا 99 سال می‌تواند به طول بینجامد را مجاز می‌داند.

چند دادگاه طلاق وجود دارد؟ در سال‌های اخیر تعداد دادگاه‌های طلاق رو به افزایش بوده و در حال حاضر در ازای هر هزار نفر 1.3 دادگاه طلاق در ایران وجود دارد. (در آلمان به‌ازای هر هزار نفر 2.6 دادگاه طلاق وجود دارد.)

آیا هم‌جنس‌گرایی قابل قبول است؟ هم‌جنس‌گرایی برای هر دو جنس مذکر و مؤنث جزای مرگ را در پی دارد، گرچه این امر زمانی محقق می‌شود که 4 مرد یا 8 زن به عنوان شاهد، هم‌جنس‌گرايی شخص را گواهی کنند. عملاً اما در اغلب موارد به تازیانه زدن اکتفا می‌شود. این که مردها در انظار عمومی دست در گردن هم بیندازند یا دستان هم را در دست گرفته و یا گونه‌های هم‌دیگر را ببوسند جزئی از فرهنگ ایرانی است و به عنوان امری جنسی تلقی نمی‌شود.

از چه راه‌هایی برای پیش‌گیری از حاملگی استفاده می‌شود؟ قرص ضدبارداری را می‌توان در هر یک از شعبات مراکز بهداشت و درمان ایران به‌طور رایگان و بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک یا گواهی وضعیت تأهل دریافت کرد. کاندوم نیز به همین طریق قابل دریافت است. ایران تنها کشور خاورمیانه است که کاندوم مورد نیازش را خودش تولید می‌کند. روند بستن لوله در مردان هم رو به افزایش است و مخارج آن را دولت می‌پردازد.

چقدر سقط جنین صورت می‌گیرد؟ سالیانه حدود 80 هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران اتفاق می‌افتد. تنها در صورتی که مادر با خطر جدی مرگ روبه‌رو باشد یا ضریب معلولیت جنین بالا باشد سقط جنین البته تا 4ماهگی قانونی است. به همین دلیل اکثر سقط جنین‌ها به‌طور غیرقانونی صورت می‌پذیرد.

آهنگ رشد جمعیت چگونه است؟ به نظر می‌رسد برنامه‌ی دولتی کنترل جمعیت مؤثر بوده است. 10 سال پیش هر زن ایرانی به طور متوسط 3.4 بچه به دنیا می‌آورد ولی در حال حاضر این رقم به 1.8 بچه کاهش یافته است. با این حال نباید به لحاظ جمعیت‌شناختی نگران پیری جمعیت ایران بود. زیرا بیش از 60درصد از جمعیت این کشور را افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند.

آیا در ایران پارتی مختلط وجود دارد؟ پیش‌ترها زن‌ها برای جشن و پایکوبی از خانه بیرون می‌رفته‌اند و برای عبادت در خانه می‌مانده‌اند. اما امروز برعکس است. در آپارتمان‌های شمال پایتخت پارتی‌هایی شبیه پارتی‌های بچه‌های پول‌دار اروپا و آمریکا برگزار می‌شود. زنان جوان وقتی در این دیسکو موزیک‌های مدرن می‌رقصند، پوست بدن و موی خود را به نمایش می‌گذارند. نوشیدنی‌های الکلی مورد نیاز برای این‌گونه مجالس را می‌توان به‌وسیله‌ی تلفن از بازار سیاه، به قیمت میانگین معادل 8 یورو سفارش داد. حکومت اسلامی این‌گونه تخلفات از قانون و اخلاق را مادامی که پشت درهای بسته اتفاق بیفتد تحمل می‌کند. دخترها قبل از آن‌که محل پارتی را ترک کنند مجدداً موهای خود را با روسری می‌پوشانند. مانتو هم مانع از آن می‌شود که کسی در خیابان حتی نوار باریکی از پوست لخت بازو یا شکم آن‌ها را ببیند. در این پارتی‌ها جوان‌ها دین خود را پشت در می‌گذارند و وارد می‌شوند.

-------------------------------------------
منبع: مجله اشترن، چاپ آلمان، سال 2007 ، شماره‌ی 26، صفحه‌های 65 تا 86.

بخش نخست: ازدواج موقت يا روابط متعددِ عشقی؟
بخش دوم: ثوابِ بوسه در ازدواج موقت

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

متاسفانه آمارهای موجود در متن چندان صحیح به نظر نمیریسند.

-- آرش ، Aug 8, 2007

به نظر می رسد نویسنده محترم تلاش زییادی در خصوص بیان شرایط در ایران نموده اند. هر چند که در مثل مناقشه نیست اما بسیاری از تمثیلات و یا حتا آمار ها یک مقدار دور از واقعیت کنونیست. الان سالهاست که دیگر دختر ها و پسر ها یواشکی به هم شماره نمی دهند. الان سالهاست که اینترنت در ایران مصارفی خاص در بین پسران و دختران پیدا کرده است. الان گاهی وضع خیلی بد تر از اینیست که در این مقاله گنجانده شده. و در آخر، الان فقط امید به باز شدن فضا در حدی دارم که بشود آگاهی داد و به جوانان هم سن خودم فهماند که سکس همه چیز نیست. روابط دختر و پسر گونه های بسیار دیگری نیز دارد. این قسم آمار ها را ما خودمان در ایران خیلی خوب لمس می کنیم. اما رسانه های آزاد چرا تلاشی در خصوص باز کردن فضای فکری و تعلیم به شکلی که نیاز اجتماعی شرایط لجام گسیخته کنونی ماست ندارند؟!

-- ستوده ، Aug 8, 2007

خدا به خبرنگاران و گذارشکرن اشترن توفیق بدهد انشاالله.

-- حسین ، Aug 8, 2007

نمی دونم هدف رادیو زمانه از چاپ این مطلب چی می تونسته باشه؟ آمار ها که فاجعه است. محتوی هم همون طور که دوست قبلی گفته ان مصداق چند سال پیش اه.
ترجمه هم که خوب نبوده

-- صفا ، Aug 9, 2007

به گمانم آمارها یک صفر زیادی دارد.
شاید جهت جغرافیاییش هم برعکس باشد!

-- وحید ، Aug 9, 2007

من بسیاری پرسش های جنسی-سکسی از سوی جوانان ایرانی در وبسایتم دریافت می کنم. و به چندی از آنها نیز پاسخ داده ام. اما پس از اینکه به چندی از آنها پاسخ دادم و لینک های آن پاسخ ها در جاهای دیگر ثبت شد روزانه بیش از 5 پرسش دریافت می کنم که زمان پاسخ به همگی آنها را ندارم، هر چند که بسیاری از آن پرسش ها تکراری هستند. به صورت نامه های شخصی نیز کوشش کرده ام تا حد امکان به هم میهنان جوانم یاری برسانم...
ای کاش می شد آزادانه کتابی در این باره در ایران به چاپ رساند (اما نه کتابی همچون - قوه باه - نوشته ی محمد ابراهیم آوازه که در ایران پس از چاپ ممنوع شد).

-- آرش شریف زاده عبدی ، Aug 9, 2007

فکر نمی کنم این آمار مستند باشد. دلیلش هم این است که هنوز خیلی ها وقتی با گزارشگر، برنامه ساز و ... مواجه می شوند واقعیت را نمی گویند چون هنوز تفکر رسانه ی دولتی و افشای هویت هنوز وجود دارد.

-- آزلده ، Aug 9, 2007

اتش زیر خاکستر بسیار داغتر از شعله است . بقول رفقا : کجاشو دیدی ...!!!

-- حجت ، Aug 9, 2007

بسیار گزارش دقیق و جامعی بود و کاملا منطبق با واقعیت.تشکر

-- علی ، Aug 9, 2007

آماری مثل سکس در بین جوانان جنوب شهر واقعا اغراق آمیز است!!!

-- سینا ، Aug 10, 2007

من از کلیه خبرنگاران عزیز خوهش میکنم در سالگرد انقلاب اسلامی سوالات زیر را از رئیس جمهور یا وزیر آموزش و پرورش یا نیروی انتظامی یا .... بپرسند :
1- آقای .... شما تصور میکنید در این 29 سال اخیر مزدم ایران معنوی تر شده اند یا خیر؟
2-آقای ... می شود مقایسه ای بین فحشا-اعتیاد-دروغ گوئی-نماز خوانی-موعظه در قبل و بعد از انقلاب ارائه دهید؟
3-آقای... بنظر شما میزان قتل در ایران بیشتر است یا در امریکا که حمل سلاح آزاد است و جمعیتش سه برابر ایران است؟
4-آقای.... میشود دو فقره از امور معنوی کاربردی را که پس از انقلاب در آن رشد داشته ایم بفرمائید ( در پاسخ این سوال تقریبا مطمئنم که خواهند فرمود زائرین جمکران را از هفته ای هزار نفر به هفته ای دو میلیون نفر رسانده ایم . .... اگر این جواب را داد از او بپرسید آیا شما تصور نمی کنید که همین رشد در رشد فحشا تاثیر داشته باشد؟)
5- در خاتمه از او بپرسید : آقای .... آیا برای رسیدن به این دستاوردهای انقلابی نیاز بود که دو میلیون شهید-معلول-..... روی دست مملکت بگزارید ؟ قطعا هر کودکی برای رسیدن به این اهداف راه بسیار ساده تری سراغ دارد.

-- پیروز ، Aug 11, 2007

به نظر من هم آمارتون زیاد قابل دفاع نیست. حداقل ما که زیر پوست شهر زندگی می کنیم این رو احساس نکرده ایم.
یک مساله ی دیگه: در این نوع نگاه و برخورد شما با مساله سکس در ایران به نظر می رسه که خیلی زیاد مساله رو بیش از حد جدی گرفتین. مسائل ما خیلی ریشه ای تر و جدی تر از این حرفاست و معمولاً شماهایی که خارج از ایران هستید به هیچ وجه درک درستی از مسائل و مشکلات ایران دارید. مثلا تا حالا در یکی از دانشگاه های تهران دانشجو نبودید و از بدبختی های یک فعالیت دانشجویی(نه جنبش دانشجویی) هیچ خبری ندارید. از وضعیت کار، امنیت جانی و... لطفا چشم هاتون رو بیشتر باز کنید. اینجا ایرانه!

-- بدون نام ، Aug 11, 2007

يكي از سايتهاي قابل احترام و خواندني از نظر من كه مدتيه اون رو به دوستان ديگرم هم معرفي مي كنم ، راديو زمانه است.اما واقعيت اينه،كه چيزي كه يك چنين سايتي رو خواندني و باارزش جلوه مي ده ، مطالبي است كه بر پايه مستندات درست نوشته شده يا مقالاتي است كه اگر چه ديدگاههاي شخصي در اون بيان مي شه اما اونقدر ملموس ، درست و معقول هست كه حتي اگر مخاطب ديدگاهي كاملا مخالف با نويسنده رو داشته باشه به دليل وزين و قابل تامل بودن متن اون رو دنبال مي كنه و حتي ممكنه افق هاي جديدي در برابرش روشن بشه . اما چند وقتيه كه من مقالاتي از اين دست در راديو زمانه مي بينم كه رنگ و بوي كهنگي داره و به قول فرنگي ها آپ ديت نيست ،حداقل براي ما كه اينجا زندگي مي كنيم و با شواهد امر از نزديك اشناييم يا اينكه خبرها رو به دقت دنبال مي كنيم ، چنين نوشته هايي گاه مغرضانه و گاه حاكي از بي دانشي نويسنده به نظر مي رسه ،درنهايت اينكه من هم با نظرات "ستوده"ي عزيز موافقم و اضافه مي كنم اگر نظارت درستي روي متون و نوشته ها نباشه به نظرم كم كم راديو زمانه بخشي از مخاطبان خودش رو از دست ميده .با ارزوي موفقيت براي شما.

-- مريم ، Aug 11, 2007

به نظر من این آمارای شما اشتباهه اگه پارتی باشه جنوب شهر هم داره اما این آمار سکس بین جنوب شهر یه دروغ بزرگ و محض من بچه جنوب شهرم با اینکه خیلی آزادم تا حالا یه دونه دوست پسرم نداشتم خیلییم میشناسم مثل خودم پس لطف کنید از جای معتبر آمار بگیرید

-- شیدا ، Aug 11, 2007

میشه لطف کنید خالی نبندید با این آمار جنوب شهرتون از هر دو لحاظ

-- نیلوفر ، Aug 11, 2007

I will be very thankful if you give me more information on your source of news. As it is interesting and I would like forward it to some friends who have vague ideas about Iran. These news give people a better impression about our country, compared to other news that people read and hear in the daily news.
Thanks for such a nice peice of word!

-- mehdi ، Aug 12, 2007

It will be cool if you let me know the title of that article in German.
Thanks again!

-- mehdi ، Aug 12, 2007

مسأله را طوری مطرح کرده‌اید که گویی در غرب هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد. تفاوت ایران با غرب این است که:
۱. انحرافات جنسی در ایران کمتر است.
۲. غرب صورت مسأله را پاک کرده، و با این ترتیب جامعه و اخلاقیات آن را به نابودی کشانده است.
بدین ترتیب وضع ایران باعث افتخار است، نه آنچنان که شما مطرح کرده‌اید باعث سرافکندگی.
جایی که کسی به همسرش اعتماد نمی‌کند و برای غیرتش ممکن است مجازات شود، جایی که عمل جنسی با محارم نیز منعی ندارد، جای زندگی نیست. حداقل انسان سالم نمی‌تواند چنین وضعی را تحمل کند. و مگر غرب، جز این است؟

-- حمید ، Aug 12, 2007

در کل خوب بود اما آمار اولین تجربه سکس در ایران نمی تواند واقعی باشد .

-- رضا ، Aug 12, 2007

hamid agha dar kodm keshvare gharbi zendegi mikon?man 19 sale ke dar europa zendegi mikonam va eyn chizaii ke shoma neveshti ro nadidam.darzemn bardasht shoma az gheiratchist?eyn tor ke shoma pish raftid ye nazare mosbat ham rajebe sangsar midadi

-- Reza ، Aug 12, 2007

طوری از غرب حرف می زنی که اتنگار تو ایران این اتفاقات نمی افته.

-- آرش ، Aug 13, 2007

be nazar man age hamchin etelaaati bishtar beshe aliye
kheyliha sare inke sex chiye ya chejooriye vaghean moshkel daran afarin be nevisande

-- elena ، Sep 3, 2007

لطفاتحقیق بیشتری بکنیدوبعدابنابرواقعیت مطالبتان رامنتشرکنیدتادربیطرفی شما شکی ایجادنشودوحداقل امارتان قابل باور باشدوامار شما توهینی به شعورخواننده محسوب نگردد

-- بدون نام ، Sep 17, 2007

مطالب خوبي بود. اما به نظر ميرسد در مورد سن اولين سكس و نيز آمار آن در جنوب شهر كمي اغراق شده است. با آرزوي موفقيت شما.

-- علي ، Sep 19, 2007

80 dokhtar ,60pesar??????

-- ramin ، Jun 15, 2008

به نظر شما خانواده ها چه طور مي توانند بچه هاي خود را كنترل كنند تا كمتر آلوده اين مسائل اجتماعي بشوند مي دانيد كه با سياست جديد بنام تحول اقتصادي اين مسائل بيشتر از بيش خواهد شد... متاسفانه

-- mehrshad ، Oct 3, 2008

Man ye amari didam ke taajob kardam shayad baravn jaleb bashe.ghom az avalin shahrhaei bud ke ahalish aishtar dar morede sex search mikonan!

-- حامي ، Aug 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)