تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
یک هفته با فوتبال ایران

تیم بدون سرمربی، بهتر است!

کیا بهادری


کار سپاهان برای قهرمانی سخت‌تر شد

سپاهان در یک قدمی جام
روز چهارشنبه دیدار رفت فینال جام باشگاه‌های آسیا در اصفهان برگزار شد و سپاهان اصفهان با وجود برتری نسبی، نتوانست نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک بر یک مقابل اوراواردز ژاپن کسب کند.

با این تساوی، شانس تیم ژاپنی برای قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا بیشتر است. چرا که حتی تساوی بدون گل نیز در دیدار برگشت برای قهرمانی اوراواردز کافی است. با این وجود سپاهان تا کنون نشان داده که در دیدارهای خارج از خانه، گاهی بهتر از دیدارهای خانگی بازی می‌کند و با توجه به ساختار ضدحمله‌ای این تیم، قهرمانی حتی در خانه‌ی حریف هم دور از دسترس نیست.

سپاهان اولین تیم ایرانی است که از آغاز دوره‌ی جدید جام قهرمانی باشگاه‌‌های آسیا از سال ۲۰۰۰ راهی دیدار فینال می‌شود. پیش از این تیم، پاس تهران آخرین تیم ایرانی بود که در سال ۱۹۹۳ در دوره‌ی قدیم این رقابت‌ها قهرمان شد. تیم استقلال نیز در سال ۱۹۹۹ در فینال جام باشگاه‌های آسیا مقابل جوبیلیو ایواتا از ژاپن و در تهران شکست خورد و از دست‌یابی به این جام باز ماند.


استقلال، وقتی برد که هیچ کس از باختش تعجب نمی‌کرد

سرانجام شانس به استقلال لبخند زد
هفته‌ی سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران روز جمعه با دیدار دو تیم تهرانی استقلال و راه‌آهن پایان یافت. استقلال بر ‌عکس هفته‌ی گذشته و در روزی که این بار بخت را با خود داشت، توانست شاگردان سخت‌کوش و جنگنده‌ی اکبر میثاقیان را با نتیجه‌ی دو بر یک مغلوب کند و پیروز و خندان زمین بازی را ترک کند.

در این دیدار و به ‌خصوص نیمه‌ی دوم، بازیکنان راه‌آهن فرصت‌های بسیاری را برای گلزنی از دست دادند و دو بار نیز توپ را به دیرک دروازه‌ی طالب‌لو کوبیدند و در لحظاتی از بازی، شانس حقیقتاً با استقلال یار بود که دروازه‌اش تنها یک بار باز شد.

در نیمه‌ی دوم این بازی توان بدنی بازیکنان استقلال مطابق هفته‌های گذشته تحلیل رفت و دفاع بی‌برنامه و سراسیمه‌‌ی استقلالی‌ها در زمین خود باعث شد تا بازیکنان جوان و دونده‌ی راه‌آهن در اکثر دقایق حاکم توپ و میدان باشند. راه‌آهنی‌ها هر آن چه خواستند، کردند، جز به ثمر رساندن گل تساوی و پیروزی؛ و همین کافی بود تا استقلال با کسب این سه امتیاز نفس راحتی بکشد و با ۱۸ امتیاز لااقل خود را در جمع ۱۰ تیم برتر لیگ ببیند.


حجازی راست می‌گفت که مشکل، شلوغی نیمکت استقلال است. بدون او و مرفاوی، استقلال برنده شد

هدایت تلفنی حجازی نتیجه داد
نکته‌ی جالب در این دیدار عدم حضور سرمربیان دو تیم بر روی نیمکت بود که موجب شد بازار دستورات تاکتیکی و مشاوره از راه گوشی تلفن‌های همراه در این دیدار داغ باشد.

اکبر میثاقیان هفته‌ی پیش با اقدامی عجیب و در نوع خود بی‌سابقه‌، از طرف نماینده‌ی فدراسیون برای یک بازی محروم شده بود و هر چند با بازیکنان خود پیش از بازی و در بین دو نیمه همراه بود، اما شاید بازیکنان جوان راه‌آهن نیز مانند فوتبال‌دوستان به حضور پر سر و صدای او در کنار زمین عادت دارند و یکی از دلایل عدم توفیق راه‌آهن را می‌توان بی‌شک در همین وابستگی دانست.

از آن سو ناصر حجازی پس از شکست استقلال برابر پیکان و با وجود ابقای مصلحتی از طرف هیأت مدیره‌ی باشگاه، خوب می‌دانست که دیگر جایگاه مطمئنی در تیم خود ندارد و به نوبه ی خود با قهر کردن و اعلام شرایط تازه برای ادامه‌ی کار، حفظ آبرو کرد و حاضر نشد پس از کش و قوس‌های به وجود آمده بر سر مربی‌گری فیروز کریمی و با وجود بلاتکلیفی استقلال، دوباره روی نیمکت رهبری تیم بنشیند.

او حتی در ورزشگاه و به عنوان تماشاگر نیز حاضر نبود. با این حال نیمکت‌نشینان استقلال در تمام طول بازی از طریق تلفن با شخصی که معلوم نبود کیست و کجاست، در ارتباط بودند و مشورت‌های لازم را از او می‌گرفتند. در پایان بازی اصغر حاجیلو سرپرست تیم استقلال به خبرنگاران گفت که ناصر حجازی در طول بازی استقلال را رهبری می‌کرده است. البته با توجه به موفقیت استقلال در این بازی و باز شدن بخت این تیم پس از هفته‌ها، شاید بد نباشد در ادامه‌ی فصل هم ناصر حجازی به این شیوه تیم خود را از راه دور هدایت کند.


کار آبی‌های تهرانی و اهوازی بر سر تصاحب این مربی طناز، به گیس و گیس‌کشی رسیده است

پایان عبرت‌انگیز رفاقت سرمربی و مدیر باشگاه
گویا خبرهای ضد و نقیض پیرامون فیروز کریمی تمامی ندارد و هنوز معلوم نیست او را باید سرمربی استقلال تهران دانست یا استقلال اهواز؟

در حالی‌که یک‌شنبه ی هفته‌ی گذشته هیأت مدیره‌ی استقلال تهران کریمی را سرمربی جدید آبی‌پوشان تهران معرفی کرد؛ این قضیه به کمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال کشیده شد و این کمیته رسماً اعلام کرد قرارداد وی غیرقانونی است و حق نشستن بر روی نیمکت استقلال تهران را ندارد.

فیروز کریمی پیش از این و در هفته‌های گذشته چند بار به خاطر اختلافات مالی با باشگاه استقلال اهواز به صدا درآمده بود؛ با این وجود او همواره در صحبت‌های خود اشاره می‌کرد به رابطه‌ی دوستانه‌ای که با شهرام شفیع‌زاده مدیر عامل باشگاه اهوازی دارد، و این که آن‌ها رفیق هستند و رفیق می‌مانند. ظاهراً به خاطر همین رفاقت و برادری، اکنون تکلیف رهبری هر دو تیم استقلال بلاتکلیف مانده و هر دو طرف از هم رسماً به کمیته‌ی انضباطی شکایت کرده‌‌اند.

شفیع‌زاده ابتدا با وجود شکایت به کمیته‌ی انضباطی امیدوار بود که فیروز کریمی به اهواز برگردد و حتی پیش از بازی با پیکان اعلام کرد که کریمی روز پنج‌شنبه روی نیمکت استقلال اهواز خواهد نشست. اما پس از آن‌که این اتفاق نیفتاد و استقلال اهواز در خانه به پیکان باخت، شفیع‌زاده عصبانی از این باخت همکاری‌اش با فیروز کریمی را پایان‌یافته تلقی کرد و اضافه کرد این مربی دیگر جایی در استقلال اهواز ندارد.

با این‌حال شفیع‌زاده روز جمعه بار دیگر گفته‌هایش را درباره‌ی کریمی معتدل کرد و حتی عنوان کرد حاضر است به خاطر مشکلات شخصی فیروز کریمی، اردوی استقلال اهواز را دو ماه در تهران برپا کند؛ در عوض نوک پیکان حملات را متوجه فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال تهران و شیطنت‌های او ساخت. باید دید ماجرای دعوای این دو باشگاه هم‌خانواده بر سر مربی در هفته‌ی جاری به کجا ختم خواهد شد.


پرسپولیس بی‌شکست صدرنشین هم نتوانست حبیب کاشانی را راضی کند.

درجا زدن پرسپولیس و استعفای ناگهانی کاشانی
قرمزهای پایتخت در روزی که محمود فکری کاپیتان سابق استقلال را این‌بار به عنوان سرمربی یک‌شبه ارتقا یافته مقابل خود می‌دیدند، نتیجه‌ای بهتر از تساوی در کرمانشاه به دست نیاوردند. شاگردان افشین قطبی با ارایه‌ی یک بازی ضعیف و کند مقابل تیم شانزدهم جدول لیگ برتر نشان دادند که پرسپولیس به تدریج به نباختن در بازی‌ها و حفظ رکورد شکست‌ناپذیری ارضا می‌شود.

با کسب این تساوی، پرسپولیس ۲۹ امتیازی شد و هم‌چنان صدرنشین ماند. این در حالی است که سپاهان اصفهان با چهار بازی کمتر، ۲۲ امتیاز دارد و در صورت پیروزی محتمل در این چهار بازی با اختلاف پنج امتیاز بالاتر از پرسپولیس جای خواهد گرفت. اتفاقی که با توجه به روند رو به ‌درجا زدن پرسپولیس و از دست دادن امتیازهای سهل این‌گونه دیدارها کاملاً محتمل است.

در این حال روز شنبه فوتبال‌دوستان و مطبوعات ایران با اعلام استعفای ناگهانی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس غافلگیر شدند. کاشانی در حالی علت استعفای خود را ناهماهنگی عوامل تیم پرسپولیس می‌خواند که این تیم تا اینجای کار، یعنی در پایان هفته‌ی سیزدهم لیگ برتر یکی از کم‌حاشیه‌ترین تیم‌های مسابقات بوده و در حال حاضر نیز به عنوان تنها تیم بی‌شکست، در صدر جدول جای دارد.

از این رو به نظر می‌رسد دلیل این استعفا را در جای دیگر از جمله پست‌های آینده‌ی فدراسیون فوتبال ایران باید جستجو کرد. چرا که این‌گونه مدیران جدید طیف علی‌آبادی بارها اعلام کرده‌اند که مطیع اوامر هستند و در هر کجا که همین اوامر تشخیص دهند، خدمت می‌کنند.


صفایی فراهانی نه توانست مربی بزرگ خارجی بیاورد؛ نه توانست فوتبال را از دست دولت در بیاورد

رود گولیت و کومان نمی‌آیند
صفایی فراهانی، رییس کمیته‌ی انتقالی فدراسیون فوتبال ایران روز جمعه از مطبوعات انتقاد کرد که توقعات مردم را بالا می‌برند. فراهانی عقیده دارد در شرایطی که فدراسیون فوتبال ایران، رییس ندارد، نمی‌توان توقع داشت مربیان طراز اول جهان، ریسک کار در ایران را قبول کنند.

رود گولیت و کومان ظاهراً دو تن از این مربیان بوده‌اند که مربی‌گری تیم‌ ملی فوتبال ایران را نپذیرفته‌اند. البته مشخص نیست کمیته‌ی انتقالی فدراسیون فوتبال که وظیفه‌ی تنظیم اساس‌نامه‌ی جدید فوتبال ایران و برگزاری انتخابات سالم برای تعیین ریاست آینده‌ی فدراسیون فوتبال را به عهده دارد، چرا به کوتاهی‌های خویش نظری نمی‌اندازد و تا به حال این انتخابات را برگزار نکرده‌ است.

انتخاباتی که بیشتر به یک مضحکه می‌ماند و در آن کمیته‌ی اعلام نامزدان انتخاباتی هست که صلاحیت رییس خود را برای این منظور تأیید می‌کنند. حالا در این میان اگر تقصیری متوجه مطبوعات و توقعات مردم است، سکوتی است که در قبال این مسأله کرده‌اند.

آقای صفایی فراهانی اگر به فکر فوتبال ایران می‌بود، از نقش و نفوذ خویش در فیفا به نفع تنظیم یک اساس‌نامه‌ و انتخابات سالم در فدراسیون فوتبال ایران استفاده می‌کرد. این وظیفه که متأسفانه فدای منافع شخصی شد، بی‌شک می‌توانست برای پیشرفت فوتبال ایران بسیار اساسی‌تر از یافتن سرمربی موقت خارجی باشد.

نظرهای خوانندگان

HAjI firooze sali 1rooze

-- بدون نام ، Jun 14, 2008 در ساعت 10:04 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)