تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
یک هفته با فوتبال ایران

سرمربی، همچنان سوژه اصلی است

کیا بهادری

هفته‌ی چهاردهم مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، روز جمعه با پیروزی تیم‌های پرسپولیس و استقلال و شکست مجدد سایپا، در روزی که مسعود مرادی شاخص‌ترین فرد میدان بود، به پایان رسید. سپاهان روز چهارشنبه نتوانست رؤیای ناتمام قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را در سایتامای ژاپن محقق سازد و روز دوشنبه اولین دیدار معوقه‌ی خود را برابر شیرین‌فراز کرمانشاه برگزار می‌کند. در سطح فوتبال ملی،‌ جوانان ایران نیز در پی تیم ملی نوجوانان به مرحله‌ی نهایی رقابت‌های آسیایی صعود کردند. اما تیم ملی فوتبال ایران با وجود مطرح شدن نام‌های گوناگون، همچنان بی‌‌سرمربی است.


خودمان هم از سپاهان توقع قهرمانی نداشتیم

در حسرت قهرمانی آسیا ماندیم
سپاهان اصفهان روز چهارشنبه در سایتامای ژاپن نتوانست طلسم قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را بشکند تا فوتبال ایران همچنان در حسرت این جام بماند.

سپاهان در روزی که علاوه بر تیم حریف، ۶۰ هزار تماشاگر پرهیاهو و یک‌صدای ژاپنی را در برابر خود داشت، توانست با یک بازی هماهنگ و حساب‌شده، به‌خصوص در آغاز بازی و در اکثر دقایق نیمه‌ی دوم بر اوراواردز برتری نسبی داشته باشد. با این وجود، آن چه سپاهان از آن رنج می‌برد، ضعف در گلزنی بود که ضعف کلی فوتبال ما محسوب می‌شود.

هر دو گلی که سپاهان دریافت کرد، بر خلاف جریان بازی و با اشتباهات فردی مدافع و دروازه‌بان این تیم به ثمر رسیدند و در نهایت با وجود باخت در این بازی، سپاهان بازنده‌ای سربلند بود و همان طور که لوکا بوناچیچ سرمربی این تیم در پایان بازی به آن اشاره کرد، در کنار همه‌ی عوامل، باز هم بدون شانس، نظیر آن‌چه در بازی برابر کاوازاکی با سپاهان یار بود، نمی‌توان قهرمان شد.


تیم قطبی، برای دومین بار در وقت‌هاي تلف‌شده به پیروزی رسید

شیر شدن قطبی پس از گل دقیقه‌ی ۹۵
روز جمعه حدود ۷۰ هزار تماشاگر مشتاق که برای دیدن حساس‌ترین بازی هفته در ورزشگاه آزادی گرد آمده بودند، در حسرت گل، ۹۵ دقیقه انتظار کشیدند.

در حقیقت مصاف دو تیم پرسپولیس و سایپا، بیش از آن‌که ارزش فنی داشته باشد، دارای حاشیه بود. پرسپولیس پس از نمایش ضعیف هفته‌ی پیش برابر شیرین‌فراز کرمانشاه، در این بازی هم نتوانست فوتبال شاداب هفته‌های نخستین خود را در زمین ارائه کند و روز جمعه، بازیکن شاخصی نداشت.

بازیکنان این تیم در بیشتر دقایق این بازی ناهماهنگ و کم‌تحرک بودند و نبودن مهره‌های کلیدی مانند سپهر حیدری سه‌اخطاره و کریم باقری سرماخورده‌ نیز مزید بر علت شده بود تا لحظات حساس این دیدار را بیشتر سوت‌ها و شعارها و قضاوت‌های شبهه‌برانگیز داور تشکیل دهد.

البته استعفای عجیب کاشانی مدیر عامل باشگاه و ایجاد و تزریق حاشیه‌ به پرسپولیس کم‌حاشیه در این فصل ممکن است از دلایل بانشاط نبودن این تیم باشد؛ همین طور سرماخوردگی طولانی کریم باقری که گویی در این دیدار به دیگر بازیکنان پرسپولیس هم سرایت کرده بود.

به هر حال این برد در ثانیه‌های پایانی بازی برای هواداران پرسپولیس و قطبی آن قدر شیرین بود که تمامی کاستی‌های خود را فراموش کردند و به جشن و پایکوبی پرداختند.

قطبی در مصاحبه پس از بازی تیم خود را شیر خواند و اضافه کرد که تیمش برای قهرمانی در لیگ دل شیر دارد و حتی برای یک ثانیه هم از کسب پیروزی در هر بازی ناامید نمی‌شود.

به این ترتیب در پایان هفته‌ی چهاردهم پرسپولیس با ۳۲ امتیاز به تنهایی در صدر جدول قرار دارد. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌های صدرنشین عبارتند از صباباتری ۲۵ امتیازی و ملوان ۲۳ امتیازی. اما جدی‌ترین رقیب پرسپولیس، بی‌شک سپاهان اصفهان است که با پنج بازی کمتر ۲۲ امتیاز دارد. مصاف این دو تیم در هفته‌های آینده، تکلیف قهرمان نیم‌فصل را روشن خواهد ساخت.


علی دایی حاضر نیست بپذیرد که تیمش نه خوب بازی می‌کند و نه خوب نتیجه می‌گیرد

می‌خواستند سایپا را بازنده کنند
اما علی دایی که عادت دارد شکست تیمش را به عوامل خارجی از جمله زمین و توپ و داور نسبت دهد، پس از باخت سایپا در ثانیه‌های پایانی، باز هم دست توطئه‌گران را در کار دید و اعلام کرد که باخت تیمش به دلایل فنی نبوده؛ بلکه قرار بوده است که سایپا در این دیدار بازنده باشد.

او همچنین به انتقاد از مسعود مرادی داور بازی پرداخت که چهار دقیقه وقت اضافی برای این دیدار در نظر گرفته بود. علی دایی در حالی باخت تیمش را به داوری نسبت می‌دهد که در نیمه‌ی دوم، به‌خصوص پس از خطای آشکار جلال حسینی مدافع سایپا، درون محوطه جریمه روی بازیکن پرسپولیس، این تماشاگران ناراضی پرسپولیس بودند که یک‌صدا علیه داور شعار می‌دادند.

ضمن این‌که وقت اضافی گرفته شده در نیمه‌ی دوم بیشتر به دلیل مصدومیت‌های پیاپی دروازه‌بان سایپا بود که حداقل در دو نوبت روی زمین دراز کشید و به ناگزیر، کادر پزشکی برای مداوای وی وارد زمین شدند.

حوادث حاشیه‌ای این بازی پس از سوت پایانی هم ادامه یافت و جلال حسینی و میثاق معمارزاده به داور حمله‌ور شدند؛ به طوری که مسعود مرادی با وساطت دیگر بازیکنان و کمک‌داوران خود از مهلکه دور شد و اخراج معمارزاده دروازه‌بان سایپا نیز پیامد آخرین صحنه‌ی این دیدار جنجالی بود.

در نهایت سایپا مدافع قهرمانی با این شکست به رده‌ی پانزدهم جدول سقوط کرد. باخت‌های پی‌درپی و بحران نتیجه‌گیری این تیم در هفته‌های اخیر باعث شده تا زمزمه‌ی اخراج علی دایی بیش از پیش از کرج به گوش برسد. بایستی دید مسئولان سایپا چگونه می‌خواهند این تیم بحران‌زده را به‌عنوان نماینده‌ی باشگاه‌های ایران راهی رقابت‌‌های قهرمانی باشگاه‌‌های آسیا کنند که دور جدید آن از بهمن‌ماه آغاز می‌شود.


استقلال، بدون سرمربی دو هفته است که می‌برد. اگر مدیرعامل هم نداشت، بعید نبود قهرمان هم بشود

نتیجه‌گیری تیم بدون سرمربی و معضل مدیران حاشیه‌ساز
روز پنج‌شنبه استقلال در حالی‌که ناصر حجازی هدایت تیمش را کماکان خارج از گود به‌عهده داشت، توانست با نتیجه‌ی دو بر یک مقابل فجر سپاسی شیراز پیروز شود.

استقلال مانند هفته‌های گذشته زود به گل رسید. اما این بار اصراری به ادامه‌ی فوتبال هجومی نشان نداد و با اضافه کردن لایه‌های دفاعی به اداره‌ی بازی در زمین ناهموار استادیوم حافظیه شیراز پرداخت؛ تاکتیکی که به‌همراه هدایت تلفنی نیمکت و چاشنی شانسی که این روزها با نبودن حجازی نصیب استقلال شده، در نهایت نتیجه داد.

فجر سپاسی در مقابل وقتی با مصدومیت علیزاده و دفاع همه‌جانبه‌ی استقلال روبه‌رو شد، به تاکتیک پرتاب اوت دستی روی آورد و با به ثمر رساندن یک گل از همین راه، نشان داد که غلام پیروانی مربی این تیم در بازیکن‌سازی این چنینی هم تبحر خاصی دارد.

در اواخر بازی استقلال با اخراج پولادی که گل اول تیمش را وارد دروازه‌ی فجر کرده بود مواجه شد و از آن لحظه به بعد تا پایان بازی ۱۰ نفره دفاع کرد.

این بازی نشان داد که راه نتیجه‌گیری در فوتبال ایران و زمین‌های غیراستانداردش، بیشتر اوقات در هماهنگی تیمی و ارایه فوتبال هجومی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه تیمی در نهایت برنده است که بتواند نظم بازی حریف را بر هم بزند و با روی آوردن به بازی مستقیم و درگیرانه و به اصطلاح «کلنگی» هر طور شده، گل زده را حفظ کند.

به نظر می‌آید کادر فنی‌ استقلال هم به این نتیجه رسیده باشند. ضمن آن که حجازی در پایان بازی دیگر خودش هم اعتراف کرد که اگر می‌دانسته استقلال بدون او بهتر نتیجه می‌گیرد، از اول فصل روی نیمکت نمی‌نشست.

استقلال با این پیروزی تا رده‌ی ششم جدول بالا آمد و تا اندازه‌ای از بحران خارج شد. اما آیا این تیم مدعی و پرطرفدار پایتخت می‌خواهد تا پایان نیم‌فصل با این بلاتکلیفی به کار خود ادامه دهد؟ بی‌شک بخش عمده‌ای از آن چه در این هفته‌ها بر سر استقلال آمد را باید در مدیریت این تیم جستجو کرد؛ جایی‌که فتح‌الله‌زاده با مذاکره و بستن قرارداد با فیروز کریمی، عملی آن قدر عجیب و غیرحرفه‌ای انجام داد که اکنون دو هفته است دو باشگاه هم‌نام تهرانی و اهوازی درگیر بحران ناشی از آن‌ هستند.

این‌گونه مدیران سنتی باشگاه را به‌واقع مانند حجره‌ای و دکانی در بازار تصور می‌کنند؛ به طوری که می‌توانند هر گاه به اقلام جدیدی از کالا نیاز پیدا کردند، جنس مورد نیازشان را از جایی بخرند و جنس قبلی را در پستوی دکان انبار کنند. نتیجه‌ی این گونه نگرش را به عینه می‌توان در آوردن و کنار گذاشتن حجازی، مربی مورد نظر همین آقای فتح‌الله‌زاده مشاهده کرد.

طبق آخرین اخبار کمیته‌ی انضباطی فوتبال ایران قرارداد فیروز کریمی با استقلال اهواز را همچنان معتبر می‌داند و درخواست این مربی برای فسخ قرارداد با باشگاه اهوازی نیز از سوی شاه‌حسینی رد شده است.


مذاکره کردن یا مذاکره نکردن؛ مسأله تیم ملی است، نه شیفر

مربی خارجی... این هفته نه، آن هفته!
اکنون مدت دو ماه است که سریال یافتن یک سرمربی جدید برای تیم ملی فوتبال ایران هفته به هفته ادامه می‌یابد. در شرایطی که تیم ملی ایران باید حدود دو ماه دیگر اولین بازی خود را در چهارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی در آسیا برگزار کند، مسئولان کمیته‌ی انتقالی فدراسیون فوتبال همچنان وعده و وعید و ارقام تحریک‌کننده از مربیان مورد نظر به مطبوعات و افکار عمومی تحویل می‌دهند.

در هفته‌ای که گذشت وینفرد شیفر مربی آلمانی که سابقه‌ی حضور در جام جهانی به همراه کامرون را دارد، در مصاحبه با نشریه کیکر رسماً اعلام کرد از فدراسیون فوتبال ایران پیشنهاد سرمربی‌گری دارد. بلافاصله پس از این خبر، سخنگوی کمیته‌ی انتقالی فدراسیون مذاکره با شیفر را تکذیب کرد و افزود این مربی در میان گزینه‌های نهایی در حال مذاکره جایی ندارد.

نکته‌ی جالب در این قضیه، سیاست موش و گربه‌بازی مسئولان کمیته‌ی انتقالی با مردم است که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه می‌یابد؛ به طوری که هیچ گاه از هیچ گزینه‌ی به زعم خودشان نهایی نام نمی‌برند و در عین حال به دنبال ایجاد این هیجان کاذب از مطرح شدن شایعات و نام‌های احتمالی نیز شکایت دارند.

در همه جای دنیا رسم است که مسئولان فدراسیون کشورها خود از مذاکره با گزینه‌های مورد نظرشان خبر می‌دهند و با شفاف‌سازی، راه را برای بحث و نقد در مطبوعات ورزشی باز می‌کنند. متأسفانه در کشور ما شایعه‌سازی بر شفاف‌سازی، اغلب رجحت دارد و معلوم نیست مسئولان از این شیوه چه سودی می‌برند که تمامی تلاش خود را برای پنهان‌سازی و بازی با افکار عمومی تا لحظه‌ی آخر خرج می‌کنند.

***

مرتبط:
تیم بدون سرمربی، بهتر است

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)