تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
یک هفته با فوتبال ایران

بنویسیم مدیر فنی، بخوانیم فعلاً سرمربی

کیا بهادری

بلاتکلیفی و روزمرگی در هفته‌ای که گذشت، سرفصل‌های آشنای روند فوتبال ایران را تشکیل می‌داد. انتخاب سرمربی برای تیم ملی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و عجله‌ای هم برای این امر در اصحاب کمیته‌ی انتقالی فدراسیون فوتبال دیده نمی‌شود. در جام حذفی تیم‌های استقلال تهران و اهواز با هدایت مدیران فنی‌شان به دور بعد راه پیدا کردند و پرسپولیس از سد صنعت نفت آبادان گذشت. سایپا هم در اهواز حذف شد تا اوضاع فلاکت‌بار قهرمان فصل پیش لیگ تماشایی‌تر شود...


این چهره کیومرث هاشمی و رییسش علی‌آبادی، از ناکامی صفایی فراهانی در پیدا کردن سرمربی برای تیم ملی، اصلاً ناراحت نیستند

تا جام جهانی هنوز وقت داریم!
پس از وعده‌ها و قول و قرارهای گوناگون اعضای کمیته‌ی انتقالی فدراسیون فوتبال برای انتخاب قطعی سرمربی تیم ملی تا روز چهارشنبه، نشست این کمیته در روز چهارشنبه باز هم بدون هیچ نتیجه‌ای برگزار شد. این در حالی است که قرعه‌کشی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در آسیا یک‌شنبه پنجم آذر برگزار می‌شود و تیم ملی بدون مربی ایران حریفان خود را در راه رسیدن به جام جهانی خواهد شناخت.

روند فرسایشی انتخاب سرمربی برای تیم ملی که از حدود دو ماه پیش آغاز شده، با تعویق‌های پیاپی و اظهارات ضد و نقیض اعضای کمیته‌ی انتقالی اکنون بیشتر به نوعی مضحکه و دهن‌کجی به افکار عمومی مبدل شده است. به طوری که صفایی فراهانی پس از سفر «شخصی» بی‌نتیجه‌ی به لندن، تلویحا با عقب‌مانده و بی‌ارزش خواندن سطح فوتبال کشور خود همکاری مربیان بزرگ با فوتبال ایران را جوک می‌خواند.

در مقابل برای ناتوانی ایشان و همکاران ایشان بایستی کشور عراق را مثال زد که در رده‌ی هفتادم جدول فیفا قرار دارد و درگیر نابسامانی‌های گوناگون اقتصادی و امنیتی است و با این وجود در جلب مربی از آقای صفایی فراهانی و همکاران بهتر عمل کرده است.

فدراسیون فوتبال عراق که برای تمرین تیم ملی این کشور و حتی تامین جان بازیکنان خود مشکل دارد، پس از کناره‌گیری «ویرا» مربی برزیلی خود، بیش از دو ماه است که «آگیل اولسن» مربی خوش‌نام نروژی را به خدمت گرفته است. تیم ملی نروژ پیش از این در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ با هدایت این مربی سابقه‌ی دو بار صعود به مرحله‌ی نهایی جام جهانی را آن هم از کارزار دشوار رقابت‌های مقدماتی اروپا دارد.

البته مقامات فوتبال ایران از جمله کیومرث هاشمی با خوش‌بینی معتقدند نباید برای انتخاب مربی جدید عجله‌ای به خرج داد و هنوز فرصت برای این مهم باقی است. احتمالاً منظور ایشان باید تاریخ پانزدهم آذر و شبه‌انتخاب آقای علی‌آبادی به ریاست فدراسیون فوتبال باشد؛ هرچند که پس از آن هم تا تابستان ۲۰۱۰ هنوز فرصت بسیاری برای انتخاب سرمربی تیم ملی در اختیار آقایان است و می‌توانند پس از بررسی‌های دقیق و کافی و با توجه به جمیع نکات در زمان مناسب اقدام بفرمایند!


بعد از ناکامی در جذب تروسیه و امه ژاکه، می‌خواهند تنها «ویچ» نسبتاً خوش‌نام و موفق کشور را هم بر صندلی بدنامی بنشانند

از فلیپ تروسیه تا لوکا بوناچیچ!
اما روز جمعه خبر رسید که نایب‌رییس فدراسیون موقت فوتبال خواستار حضور «لوکا بوناچیچ» سرمربی سپاهان اصفهان در تیم ملی فوتبال ایران به عنوان سرمربی موقت شده است. این‌که «مربی موقت اصولاً یعنی چه و لوکا بوناچیچ بر چه اساس و تا چه زمان باید هدایت موقت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده بگیرد؟» سؤالی است که باید از آقای افتخاری پرسید.

ولی دوست‌داران فوتبال در ایران با توجه به سابقه‌ی چند ساله‌ی موضوع انتخاب مربیان بزرگ و صاحب‌نام برای تیم ملی، بایستی خود حدس می‌زدند که نمایش مطرح شدن نام‌هایی چون «فلیپ تروسیه» و «امه ژاکه» و «کریستوف دام» و ... به کجا ختم خواهد شد.

در این میان به‌نظر می‌رسد مذاکرات با هر سه گزینه‌ی نهایی و تاریخی کمیته‌ی انتقالی نتیجه‌ای نداشته و به جز گزینه‌ی دم دستی به نام لوکا بوناچیچ، ظاهراً تنها فرد باقی مانده از ۱۰ گزینه یا به قولی ۴۰ گزینه‌ی ابتدایی کمیته‌ی انتقالی «وینفرد شیفر» آلمانی است که به احتمال فراوان این مربی بیکار هم دارد برای خود بازار گرمی می‌کند و بحث حضور وی در تیم ملی چندان جدی نیست.


حجازی در دوره کامیابی، سرمربی و مدیر فنی و رییس سازمان فوتبال است. اما باید تا بعد از اولین شکست برای فهمیدن جایگاهش منتظر ماند

رییس سازمان فوتبال و مدیر فنی و سرمربی خودمم!
روز جمعه استقلال تهران در مرحله‌ی یک شانزدهم جام حذفی و در یک دیدار خانگی و آسان تربیت یزد را حذف کرد تا در مرحله‌ی بعد به مصاف ذوب‌آهن اصفهان برود. استقلال در حالی این دیدار را با نتیجه‌ی پنج بر سه به نفع خود رقم زد که هنوز سرمربی ندارد و با احکام عجیب فتح‌الله‌زاده مدیر خود، از سه هفته پیش در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد.

با این وجود نتایج سه هفته‌ی اخیر استقلال نشان داده که احاطه‌ی از بیرون گود بر بازی و هدایت از پشت پرده در فوتبال ایران هنوز نتیجه می‌دهد و بر همین اساس است که حجازی پس از صعود به دور یک هشتم نهایی جام حذفی با اطمینان و خندان به خبرنگاران گفت که رییس سازمان فوتبال و مدیر فنی و سرمربی، همه و همه در وجود او جمع شده‌اند.

حجازی پس از این اظهار نظر ختم کلام را هم به این ترتیب اعلام کرد که فرد جدیدی به کادر فنی استقلال اضافه نخواهد شد. با این حساب حضور فیروز کریمی آن‌طور که گفته می‌شود از روز دوشنبه به عنوان سرمربی در تیم استقلال تهران مشکل‌ساز خواهد بود.


آقا معلم هم مثل حجازی اسماً مدیر فنی است؛ اما فقط تا هنگام فسخ شدن قرارداد فیروز کریمی

هر چند که معلوم نیست خود کریمی نیز با آن سابقه‌ی طولانی در مربی‌گری برای هدایت تیمی که سایه‌ی سنگین حجازی را بر سر دارد، تمایلی داشته باشد. اظهار نظر «شفیع‌زاده» مدیر عامل استقلال اهواز هم مبنی بر این‌که او نمی‌تواند کریمی را به زور به استقلال بفرستد، این ابهام را تقویت می‌کند.

فیروز کریمی بی‌شک با توجه به شناختی که از فوتبال ایران دارد می‌داند که برخی تیم‌های تهرانی هنوز تا پایان نیم‌فصل آبستن اتفاقات زیادی هستند و برای مربی‌گری بدون مزاحمت با شرایط مالی مناسب می‌تواند کمی دیگر صبر کند.

از سوی دیگر استقلال اهواز نیز شرایطی مشابه همنام تهرانی‌اش دارد و به‌دلیل اختلاف مالی باشگاه با فیروز کریمی رضایت‌نامه‌ی این مربی هنوز صادر نشده است. در حال حاضر «مجید جلالی» به‌عنوان مدیر فنی هدایت استقلال اهواز را به‌دست دارد. استقلال اهواز روز پنج‌شنبه مقابل سمند تهران مشکل چندانی برای صعود به مرحله‌ی یک‌هشتم نهایی جام حذفی نداشت اما در مرحله‌ی بعد باید به مصاف همشهری خود فولاد خوزستان برود.


حتی اگر اسطوره و شهریار هم باشی، ماندن روی نیمکت یک باشگاه، سخت‌تر از فیکس بازی کردن در تیم ملی است

استقلال – پرسپولیس در نیمه‌نهایی
روز پنج‌شنبه پرسپولیس توانست سه بر دو مقابل صنعت نفت آبادان پیروز شود و به مرحله‌ی یک‌شانزدهم جام حذفی راه پیدا کند. شاگردان افشین قطبی در این بازی به نظر می‌آمد انگیزه‌ی چندانی برای بردن نداشتند و اگر گل دقایق آخر «نیکبخت» سرنوشت بازی را در وقت قانونی رقم نمی‌زد، معلوم نبود با کشیده شدن این بازی به ضربات پنالتی در آبادان، چه بر سر پرسپولیس می‌آمد.

با وجود آن‌که در فوتبال ایران قهرمانی در جام حذفی به خصوص پس از ۱۸ تیمی شدن لیگ برتر، آسان‌تر از موفقیت در ۳۴ بازی فرسایشی است، عملکرد پرسپولیس در این دیدار نشان داد که بازیکنان این تیم یا برای تصاحب جام حذفی انگیزه‌ی کافی ندارند و یا این‌که در این راه توجیه کافی نشده‌اند.

پیکان، را‌ه‌آهن و استیل‌آذین تهران، صباباتری و ابومسلم مشهد از دیگر تیم‌هایی بودند که راهی مرحله‌ی بعدی جام حذفی فوتبال ایران شدند. فولاد اهواز هم در اهواز سایپا را حذف کرد تا یکی از تیم‌های موفق و شگفتی‌ساز لیگ دسته اول فوتبال ایران در این مرحله باشد.

سوغات علی‌ دایی از اهواز علاوه بر دریافت دو گل، فحاشی اهوازی‌ها و پرتاب بطری و سنگ و در نهایت کسب رکورد دیگری از ناکامی برای این تیم مدعی و متمکن تهرانی بود. سایپا در آینده با ثبت قریب به یقین نتایج این چنینی در جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا و حذف احتمالی در این رقابت‌ها ،می‌تواند روند رو به نزول خود را ادامه بدهد تا مدیران این تیم قدر مربیان باتجربه‌ای همچون ذوالفقارنسب را بهتر بدانند.

از نکات جالب در جام حذفی آن است که پرسپولیس و استقلال تهران در صورت پیروزی بر حریفان خود باید در مرحله‌ی نیمه‌نهایی با هم پیکار کنند. این دیدار که تساوی در آن ممکن نیست، می‌تواند حساس‌ترین بازی فصل کنونی فوتبال ایران باشد.


فیروز کریمی، ربطی به دعوای کروات‌ها ندارد. اما شاید پیشنهاد ۴۵۰ میلیونی علی پروین و استیل‌آذین، او را از استقلالی‌ها بگیرد

کروات‌ها همدیگر را تحویل نگرفتند
سپاهان نیز روز پنج‌شنبه در اصفهان یکی از دیدارهای معوقه خود را در لیگ برتر انجام داد و در نهایت به تساوی بدون گل مقابل پاس همدان رضایت داد تا با ۲۶ امتیاز از ۱۱ بازی همچنان در رده‌ی دوم جدول باقی بماند. سپاهان اگر بخواهد با پیش افتادن از پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر شود، باید هر سه دیدار عقب‌افتاده‌ی خود در لیگ را ببرد و امتیاز از دست دادن در این دیدارها، تنها پرسپولیس را خوشحال خواهد کرد.

شاید هم به همین دلیل لوکا بوناچیچ در این دیدار سرحال نبود و به هم‌وطن خود وینگو بگوویچ محلی نگذاشت تا این مربی هم به تلافی، در مصاحبه‌ای موفقیت سپاهان در جام باشگاه‌های آسیا را بیشتر به مدیریت و بازیکنان این تیم نسبت دهد.

***

مطالب پیشین:
سرمربی، همچنان سوژه اصلی است
تیم بدون سرمربی، بهتر است
افشین قطبی خوشحال؛ دایی و حجازی در آستانه اخراج

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)