تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مدیر عامل ایلنا مجبور به استعفا شد

در پی فشارهای روزافزون بر خبرگزاری کار ایران، مدیر عامل این خبرگزاری مجبور به استعفا شد.

مسعود حیدری، مدیر عامل ایلنا، با انتشار نامه‌ای سرگشاده، ابراز امیدواری کرد که این خبرگزاری "از گزند آسیب‌ها" در امان بماند.

این نامه در حالی منتشر می‌شود که خبرگزاری مهر پیشتر گزارش داده بود قوه قضاییه بر اساس شکایت وزارت علوم، دستور فیلترینگ یکی از خبرگزاری‌های غیردولتی را به دلیل انتشار اخبار دانشجویان، صادر کرده است.

در خبر مهر آمده بود: "مسئولان این خبرگزاری در حال رایزنی برای حل مسئله و جلوگیری از توقف فعالیت خودهستند."

همزمان، ایلنا نیز مصاحبه‌‌ای منتشر کرد که در آن یکی از فعالان کارگری نسبت به محدودیت‌های اعمال شده به رسانه‌‌‌های کارگری انتقاد کرد.

خبرگزاری کار ایران که تاکنون به طور گسترده اخبار جامعه مدنی، زندانیان، دانشجویان، زنان وکارگران و... را پوشش داده است نقطه قوت رسانه‌های داخلی‌ و روزنامه نگاران ایرانی به شمار می‌آید. همچنین وجود رسانه‌هایی اینگونه در داخل ایران سنگ محکی برای سنجش تحمل دولتمردان و دستگاه قضایی ایران است.


مسعود حیدری مدیر عامل مستعفی ایلنا. خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ایلنا در استعفانامه خود خطاب به علیرضا محجوب، موسس این خبرگزاری، آورده است: "خداوند متعال را شاکرم که در سایه اعتماد خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران و حمایت‌‏های بی‌‏شائبه این نهاد برآمده از متن نظام مقدس جمهوری اسلامی و همراهی و همیاری‌‏ همکاران بزرگوار و پرتلاشم در خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، در اسفندماه سال 1381 حرکتی مبارک و میمون به بار نشست که حاصل آن متولد شدن نهادی عزیز و مولودی به نام ایلنا بود که حاصل این تولد، توسعه و تعمیق فضای اطلاع‌‏رسانی آزاد توام با رعایت امانت، صداقت و وفاداری به اصول و منش حرفه‌‏ای بود."

حیدری می‌افزاید: "ایلنا از همان بدو فعالیت به مدد تلاش‌‏های جاودانه و پرثمر بنیان‌‏گذارانش و همچنین فداکاری‌‏های کادری نجیب، مجرب، پرتلاش و با انگیزه، توانست بسیاری از انحصارها در حوزه اطلاع‌‏رسانی را بشکند و در سایه الطاف الهی و حمایت‌‏های بی‌‏دریغ تشکیلات خانه کارگر به رسانه‌‏ای پیشرو، صریح‌‏اللهجه و پرجسارت تبدیل شود که این خود یکی از موهبت‌‏های الهی به رسانه متعلق به طبقه شریف و نجیب کارگری کشور بود."

در بخش دیگری از این استعفا نامه آمده است: "در طول این پنج سال، ایلنا با در پیش گرفتن روش و مشی خاص خود که اکنون به جریانی نهادینه در عرصه اطلاع‌‏رسانی مبدل شده است، توانست اعتباری شایسته یافته و به مرجعی قابل اتکا و درخور اعتنا تبدیل شود که گواه این مدعا، میلیون‌‏ها مخاطبی است که این خبرگزاری را در داخل و خارج کشور به عنوان پایگاهی مطمئن و قابل استناد انتخاب کرده‌‏اند و هر روز نیز بر این تعداد افزوده می‌شود تا بدانجا که بسیاری از تشکل‌‏های کارگری غیرایرانی در بازدید از این خبرگزاری، ضمن ستایش اقدامات و تاثیرگذاری‌‏های ایلنا از آن الگو گرفته و در صدد برآمده‌‏اند تا نمونه آن را در کشور خود به وجود آورند تا از این طریق تریبونی برای پیگیری و تبیین انتظارات و مطالبات کارگران خلق کنند."

مدیرعامل ایلنا می‌افزاید: "اگر بخواهیم کمی به گذشته بازگردیم به‌‏خوبی خواهیم دید قبل از پا به عرصه وجود گذاشتن این خبرگزاری، جامعه کارگری در غربتی فرو رفته بود که شاید طنین این فریادها به گوش کمتر کسی می‌‏رسید، البته در همین جا باید به سهم خود از همه تشکل‌‏ها و نشریاتی که فریادگر مطالبات کارگران بودند، قدردانی کنم و اذعان کنم که در راهبری این رسانه، تاسی‌‏ام از الگوهایی بود که پیشتازان در عرصه دفاع از حقوق کارگران فرا رویم قرار دادند."

مسعودی با اشاره به مشکلات این خبرگزاری می‌نویسد: "از اینکه بگذریم، خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به عنوان اولین خبرگزاری خصوصی (غیردولتی) به معنای واقعی کلمه مدافع حقوق نهادهای مدنی و منعکس‌‏کننده اخبار، رویدادها و تحولات این بخش از جامعه بوده است، به نحوی که خود ایلنا به عنوان یک رسانه برخاسته از بطن نهاد مدنی، به خوبی مشکلات، دردها و مطالبات دیگر نهادهای غیردولتی را شناخته و در راستای مدد رساندن به آنها ایفای نقش کرده است که این امر تحولی در عرصه اطلاع‌‏رسانی ایجاد نمود چنانکه شاید هضم و باور آن برای برخی از مخالفان و تحدیدکنندگان فضای شفاف اطلاع‌‏رسانی، دور از ذهن و انتظار می‌‏نمود."

مسعود حیدری، درپایان با ابراز امیدواری نسبت به ادامه کار این خبرگزاری استعفای خود را اعلام می‌کند: "اینجانب به عنوان کوچک‌‏ترین عضو ایلنا و کسی که خدمت و حضور در آن مجموعه برایم والاترین افتخار دوران زندگی‌‏ام محسوب می‌‏شود و هیچ‌‏گاه حاضر نبوده و نیستم که آن را با هیچ چیز معاوضه کنم، برای آنکه حضورم لطمه و آسیبی بیش از آنچه پیش‌‏ آمده متوجه این مولود مبارک نسازد، از مسئولیت خود به عنوان مدیرعامل خبرگزاری کار ایران (ایلنا) استعفا کرده ایلنای عزیز و گرامی را به صاحبش می‌‏سپارم و از خداوند قادر متعال می‌‏خواهم که این نهاد ارزشمند سراسر برکت را از گزند همه آسیب‌‏ها و ابتلائات دور و مصون بدارد."

دستور فیلترینگ یک خبرگزاری

نظرهای خوانندگان

تعجبم مي آيد از راديو زمانه که ادعاي کار مستقل و حرفه اي دارد و در تفسير خبر استعفاي مسعود حيدري بدون هيچ گونه تحقيق و بررسي اي مي نويسد :"خبرگزاري کار ايران که تاکنون به طور گسترده اخبار جامعه مدني، زندانيان، دانشجويان، زنان وکارگران و... را پوشش داده است نقطه قوت رسانه‌هاي داخلي‌ و روزنامه نگاران ايراني به شمار مي‌آيد. همچنين وجود رسانه‌هايي اينگونه در داخل ايران سنگ محکي براي سنجش تحمل دولتمردان و دستگاه قضايي ايران است." حال آنکه تمام کساني که در اين چهار پنج سال با اين مجموعه کار کرده اند مي دانند ايلنا فقط شعار حمايت از کارگر را سر داد تا بتواند مثل هر منبع قدرت ديگري در پس آن به اهداف غير خير خواهانه اش ادامه دهد. در اين چند سال آمار اخراجهاي مکرر خبر نگاران مجموعه اش بدون هيچ دليلي به گوش همه اهالي مطبوعات خورده است. ايلنا چطور مي تواند از کارگران غريبه حمايت کند در حالي که اکثر خبرنگاران خودش بيمه نيستند. الان هم استعفاي مسعود حيدري يکي ديگر از بازي هاي هميشگي آنهاست. هيچ استعفائي در کار نيست جز اينکه مسعود حيدري جايش را با فاضل، عضو هيئت مديره، عوض مي کند. فاضل مدير عامل مي شود و حيدري عضو هيئت مديره

-- یک خبرنگار ، Jul 7, 2007 در ساعت 10:08 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)