تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مشرف در برابر تحریم انتخابات از سوی مخالفان

دیوان عالی جدید پاکستان که اعضای آن از سوی ژنرال پرویز مشرف منصوب شدند، روز پنجشنبه با برطرف کردن آخرین مانع بر سر ریاست جمهوری مشرف، اعلام کرد که او می‌تواند از فرماندهی ارتش استعفا دهد و به‌عنوان یک رییس جمهور غیر نظامی دوره پنج ساله دوم ریاست جمهوری‌اش را طی کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تصمیم که عموماً پیش‌بینی می‌شد به معنای آن است که کمیسیون انتخابات می‌تواند مهر تایید بر انتخاب مشرف به عنوان رییس جمهور بزند. مشرف اعلام کرده است که پیش از سوگند ریاست جمهوری از مقام نظامی خود استعفا خواهد داد.

آخرین موردی که دادگاه عالی پاکستان باید درباره آن تصمیم می‌گرفت، رسیدگی به شکایتی بود که از سوی "ظهور مهدی" مطرح شده بود. مهدی که خود از سوی کمیسیون انتخابات از شرکت در رقابت ریاست جمهوری منع شده بود نسبت به این تصمیم اعتراض کرده بود اما دادگاه عالی جدید پاکستان برگه‌های ثبت‌نام او را معتبر ندانست. این در حالی است که دادگاه عالی سایر شکایات در مورد اعتبار برگزاری انتخابات اخیر را نیز روز دوشنبه گذشته رد کرده بود.

همچنین در آخرین ساعات روز چهارشنبه ژنرال مشرف الحاقیه های جدیدی را در مورد وضعیت فوق‌العاده به قانون اساسی پاکستان افزود که یکی از آن‌ها می‌گوید که هیچ دادگاهی نمی‌تواند تصمیم‌های او را در زمان وضعیت فوق‌العاده به‌پرسش بگیرد.

امروز همچنین وزیر دادگستری پاکستان، افضل حیدر، در تلویزیون دولتی این کشور گفته است که دولت تاکنون 5634 تن از حقوق‌دانان و مخالفان سیاسی را که در طول روزهای گذشته از بعد از اعلام وضعیت فوق‌العاده دستگیر شده بودند آزاد کرده اما 623 نفر هنوز در بازداشت مانده‌اند.

این در حالی است که با وجود اعلام آزادی افتخار محمد چودری رییس، پیشین، دیوان عالی پاکستان و اعضای خانواده او به‌همراه پنج تن دیگر از اعضای دیوان عالی هنوز هیچ خبری ازحضور آن‌ها در انظار عمومی نیست و خبرگزاری فرانسه نیز از حبس خانگی ایشان پس از خروج از زندان خبر داده است.

در میان آزاد شدگان دو نفر از رقبای مشرف و رهبران احزاب سیاسی نیز دیده می‌شوند؛ یکی عمران خان قهرمان سابق کریکت این کشور و نامزد انتخابات ریاست جمهوری، و دیگری جاوید هاشمی، که در غیاب نواز شریف رهبر تبعیدی مسلم لیگ، هدایت این حزب را برعهده دارد.

عمران خان پس از آزادی از زندان گفته است که "مشرف مشغول ایفای نقش در نمایشی برای آمریکا و غرب است که به آن‌ها گفته است که در غیاب او بمب اتمی پاکستان به دست افراطگرایان خواهد افتاد."
مقامات نظامی ایالات متحده به‌رغم اعلام نگرانی پیشین خود در مورد سرنوشت بمب هسته‌ای پاکستان پس از سفر اخیر تنی چند از کارشناسان نظامی این کشور به پاکستان گفتند که از بابت بمب پاکستان نگرانی‌ای ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه عمران خان پس از آزادی از تماس با بی‌نظیر بوتو و نواز شریف برای تحریم کردن انتخابات ژانویه آینده خبر داده است که قرار است برای تعیین اعضای مجلس این کشور برگزار شود.
آسوشیتدپرس گزارش کرده است که جاوید هاشمی نیز از پی‌گیری توافق حزبش با حزب مردم پاکستان، بی‌نظیر بوتو، و دیگر مخالفان برای تحریم انتخابات هشتم ژانویه خبر داده است.

مشرف ادعا می‌کند که اعلام وضعیت فوق‌العاده برای جلوگیری از تهدید اسلام‌گرایان افراطی علیه انتخابات است. در همین زمینه روز چهارشنبه، سخنگوی ارتش پاکستان از کشته شدن 65 تن از اسلام‌گرایان مسلح در یکی از روستاهای شمال این کشور خبر داد. با حساب این عده، شمار اسلام‌گرایان کشته شده در هفته گذشته که در میان ایشان گروهی از طالبان افغانستان نیز بوده‌اند، به 200 نفر می‌رسد.

در عین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوردون براون نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه در اجلاس کشورهای مشترک‌المنافع که در اوگاندا برقرار است گفته است که مشرف متعهد شده که تمام تلاش خود را برای رفع حالت فوق‌العاده پیش از برگزاری انتخابات در پاکستان بکند.

بوتو به حزب مردم: برای انتخابات فعالیت کنید

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)