تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آقای صادق زرزا مسئول حزب دمکرات کردستان ایران در هلند

مصاحبه با آقای صادق زرزا مسئول حزب دمکرات کردستان ایران در هلند

شعار قبلی حزب دمکرات خود مختاری بود و اکنون فدرالیسم است. چرا این شعار تغییر کرده است؟

حزب دمکرات کردستان ایران که دهها سال است برای احقاق حقوق ملی و رفع ستم ملی کردها در ایران مبارزه می کند، ابتدا شعار دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان را انتخاب کرد که در حال حاضرهم خودمختاری فرمول مناسبی است برای ملت هایی که در چهار چوب یک کشور زندگی می کنند تا اداره امورات را به عهده بگیرند، اما حزب دمکرات در عین حال که این هدف را مد نظر داشت، همیشه معتقد به فدرالیسم هم بوده لکن بر اساس شرایط آن زمان شعار استراتژیک دمکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان را انتخاب کرده بود که ملت کرد در کردستان ایران بر سرنوشت خود حاکم باشد و ستم ملی را از بین ببرد. بعد از کنگره 13 حزب با توجه به اینکه کشور ایران از 6 ملیت گوناگون تشکیل شده است که عبارتند از فارس،کرد، عرب، ترک، بلوچ و ترکمن که اتحاد داوطلبانه این ملیت ها موجب حفظ تمامیت ارضی کشوری به نام ایران را در بر خواهد داشت، حزب ما به این نتیجه رسید که شعار یک کشور فدرال را مد نظر خود قرار دهد. ما معتقدیم اگر کشور ایران در آینده به صورت فدرالی اداره شود، ملت هایی که در داخل ایران فدرال زندگی می کنند، می توانند بهترین استفاده ها را از این سیستم به سود ملت های خود داشته باشند.



دکتر قاسملو kurdeast

آیا تشکیل دولت فدرال در عراق بر تغییر شعار استراتژیک شما موٌثر بوده است؟

خیر، به هیچ وجه سیستم جدید عراق تاٌثیر نداشته بلکه در نتیجه شرایط کنونی و تصمیمات گنگره 13 و به منظور حفظ چهارچوب کنونی ایران و اتحاد ملت ها و رفع تضادهای ملی چنین تصمیمی اتخاذ شده است. اما تشکیل این سیستم در عراق کمک خواهد کرد که مردم بهتر با سیستم فدرالی آشنا شوند و کسانی که هر نوع تقسیم قدرت را جدایی طلبی قلمداد می کنند، متوجه می شوند که این تفکر کاملاً غلط است و در خاورمیانه هم چنین سیستمی قابل اجراست و جالب اینکه این سیستم از جدایی ملت ها هم جلوگیری خواهد کرد.

آیا سیستم فدرالی از تشکیل دوباره ی دیکتاتوری جلوگیری خواهد کرد؟

صد در صد. در هر سیستمی که تقسیم قدرت وجود داشته باشد از پیدایش دوباره ی دیکتاتوری جلوگیری خواهد شد زیرا فرد یا حزب متمایل به دیکتاتوری به دلیل اینکه کل قدرت را در دست ندارد، به اهداف خود نخواهد رسید. وقتی که در هر منطقه ای اداره ی امورات داخلی در دست آن منطقه و آن مردم باشد، جریان بخصوصی قادر نخواهد بود به تنهایی تصمیم گیرنده باشد. اما سیاست های خارجی، نفت، مالی، ارتش و غیره در دست دولت مرکزی خواهد بود.

آیا حزب دمکرات هنوز در میان مردم مناطق کردنشین ایران دارای نفوذ است بخصوص بعد از ترور دکتر قاسملو و دکتر شرفکندی؟


بلی ، حزب دمکرات هنوز هم این توانایی را دارد. زیرا هر حزبی که در میان ملت خود حضور داشته باشد و آن ملت احساس کند که این حزب سخنگوی آنان است، بی شک جایگاه او باقی است. حال بعضی ها تصور می کنند چون حزب دمکرات از مبارزه ی مسلحانه دور شده است، ضعیف و ناتوان شده است. در حالی که این کاملاً اشتباه است. ما به دو دلیل از مبارزه مسلحانه پرهیز می کنیم. اول اینکه واقعاً ما نمی خواهیم بهانه ای به دست جمهوری اسلامی بدهیم که منطقه را ناامن کند و دوم این است که با توجه به شرایط جهانی که دنیا به سوی دمکراسی می رود، حقوق بشر در دنیا مطرح است، می خواهیم از مبارزات مدنی بهره ببریم. اما در واقع اگر ما مبارزه مسلحانه را دوباره شروع کنیم، رژیم حاکم که هیچ زبانی را نمی فهمد بجز زبان خود و هیچ سیستمی را نمی پذیرد بجز سیستم دیکتاتوری اسلامی خود، تلاش خواهد کرد به بهانه جنگ هم منطقه را میلیتاریزه کند وهم تمام مبارزات مدنی را به شدت سرکوب کند و در سطح بین الملل هم تلاش خواهد کرد با مظلوم نمایی، مشروعیتی برای خود کسب کند. البته ما گزینه ی مبارزه ی مسلحانه را هنوزرد نکرده ایم و همچنانکه رهبران حزب بارها گفته اند در شرایط بخصوصی ما حاضریم عملیات مسلحانه را دوباره شروع کنیم و توانایی را هم داریم اما آنچه که به حزب دمکرات مربوط می شود، این حزب از ابتدای تشکیل تا کنون یعنی در طول حدود 70 سال، مخالف جنگ و آدم کشی بوده است و منطق دیالوگ را برگزیده است. اما جنگی که بعد از انقلاب و سالهای بعد از آن انجام شد، مبارزه ی مسلحانه نبود بلکه دفاع مسلحانه بود. برای مثال ما با جمهوری اسلامی سر میز مذاکره رفتیم و ابتدایی ترین خواسته های ملت کرد را مطرح کردیم خواسته هایی که حق مسلم هر انسانی است وسپس یک طرح 6 ماده ایی را تنظیم کردند و ازطرفی 6 نماینده مجلس شورای اسلامی از حزب دمکرات درمناطق کردنشین انتخاب شده بودند. اما خمینی بعد از مدتی کوتاه به بهانه وجود ضدانقلاب اعلام جهاد علیه کردستان کرد و از زمین و هوا کردستان را مورد حمله قرارداد. تمام شهرها و روستاهای کردستان را بمباران کرد، هزاران زن و کودک و پیر و جوان را کشت و ما فقط در موضع دفاع بودیم. پاسداران خمینی به هر روستایی که حمله می کردند، مردها و پسرها را اعدام می کردند. نمونه ی بسیار وحشتناک آن، حمله به روستاهای قارنا و قلاتان بود. جمهوری اسلامی بچه های 6 ساله را کشت. همین ها که خود را مسلمان و پیرو قرآن می دانند حتی آخوند روستا که قرآن به دست پیش آنان رفت که با خواهش و تمنا از کشتار و خونریزی جلوگیری کند، سر او را روی همان قرآن بریدند. به هر حال نمی خواهم از موضوع خارج شوم، اکنون هم حزب دمکرات آمادگی آن را دارد که مبارزه ی مسلحانه را آغاز کند. ما هنوز هم در دفاتر و مقرها آموزش نظامی همراه با آموزش سیاسی داریم. این بدان معناست که ما هنوز مبارزه مسلحانه را رد نکرده ایم. اما در حال حاضر در دنیای مدرن و متمدن امروز خواهان مبارزه مدنی هستیم.

آیا حزب دمکرات ایران از فعالیت های مدنی داخل کشور یعنی استان های کردنشین ایران حمایت می کنید؟

مبارزه ی حزب دمکرات کردستان ایران اصولاً برای کردستان ایران است. وقتی ما می گوییم در چهارچوب تمامیت ارضی ایران خواستار حقوق خود هستیم پس نمی توانیم از آن دور باشیم. ما حزب دمکرات کردستان ایران هستیم و می خواهیم مبارزه خود را در چهارچوب ایران ادامه بدهیم. بی شک دنیای امروز بسیار متفاوت است با دنیای پانزده، بیست سال گذشته. من به یاد یکی از سخنان شهید بزرگ دکتر قاسملو افتادم که با یک خبرنگار صحبت می کرد که گفت: اگر من یک روزنامه آزاد داشته باشم، آن را ترجیح می دهم به 12 هزار پیشمرگی که در حال حاضر داریم. حزب ما واقعاً به این موضوع اعتقاد دارد. در حال حاضر ما کانال تلویزیونی ماهواره ای داریم، رادیو، سایت اینترنتی، نشریه وکتاب که همه این ها در خدمت فعالیت های مدنی هستند. ما سیستم ویژه ای برای تماس با فعالان مدنی داریم. با آنان در ارتباط هستیم. حزب دمکرات کردستان از هر امرازی جهت رشد فرهنگی ملت بهره می گیرد.

در صورت حمله نظامی آمریکا، شما در چه بخشی از این سناریو قرار دارید؟

حمله ی نظامی آمریکا مشکلات زیادی را برای مردم ایران فراهم خواهد کرد. ما دوست داریم خود مردم ایران در سرنگونی نظام دخیل باشند. ما از تمام مبارزات مدنی مردم ایران حمایت می کنیم و هیچگاه خواهان آن نیستیم که جنگ و خونریزی بوجود آید. حزب ما قادر نیست جلو ارتش آمریکا بگیرد اما در واقع جنگ طلبی دست اندرکاران جمهوری اسلامی بخصوص شخص رئیس جمهور یا خامنه ای باعث جنگ و حمله ی نظامی می شود. به بهانه انرژی هسته ای در حالی که میلیون ها نفر در این کشور گرسنه هستند، بر طبل جنگ می کوبند. میلیاردها دلار صرف این تاًسیسات کرده اند و باید همانند عراق میلیاردها دلار برای نابودی آن پرداخت. این جنگ طلبی سران جمهوری اسلامی است که در حالی که ندای جنگ به گوش می رسد، موشک های بالستیک را امتحان می کند. به هر حال ما در هر شرایطی پشتیبان ملت هستیم و حداقل از ملت کرد دفاع خواهیم کرد.


kurdeast دکتر قاسملو

موضع شما در قبال دیگر احزاب سیاسی و همچنین احزاب دیگر کردستان ها چیست؟

ما یک حزب ایدئولوژیک نیستیم و درعوض یک حزب کاملاً تلرانت هستیم و با همه ی احزاب سیاسی ایرانی و کردستانی روابط حسنه داریم و ما با تشکیل کنگره ی اقلیت های ایران همه را دور هم جمع کرده ایم برای حفظ تمامیت ارضی ایران و ایجاد کشوری آزاد و دمکراتیک و فدرال. در رابطه با احزاب پارچه های دیگر کردستان، ما آن ها را احزاب برادر می دانیم و روابط خوبی با آنان داریم با حفظ عدم دخالت در امورات داخلی همدیگر.

مرحوم دکتر قاسملو در یک مصاحبه ی تلویزیونی در رابطه با مبارزه ی مدنی جمله ی زیبایی را بیان کردند و گفتند: دشمن ما قوی نیست ما ضعیف هستیم. به نظرشما برای قوی کردن مبارزه ی مدنی چه کار باید کرد؟
ما محکوم به آن هستیم که از همدیگر حمایت کنیم. مبارزاتمان را با همدیگر همگون کنیم. اگر دلسوز باشیم پشت به ملت ببندیم. مبارزه برای آزادی ملت باشد. احزاب اختلاف ها را کنار بگذارند و با هم متحد شوند. ما به عنوان حزب دمکرات کردستان ایران با هیچ حزبی اختلاف نداریم و همگان را به اتحاد دعوت می کنیم. ما باید تمام ملیت های داخل ایران را با هم متحد کنیم همچنانکه ما این کار را شروع کرده ایم. با یک رابطه ی دوستانه و برادرانه مابین احزاب و ملیت های ایرانی به این هدف خواهیم رسید.


نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-لطفا از توهین و حمله شخصی به دیگران (ازجمله نویسندگان) خودداری کنید و درباره مطلب نظر بدهید.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات