تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

به روایت زنان، روایتی جدید در زمانه

لوا زند
[email protected]

سلام، به اولین روایت زنانه زمانه خوش آمدید.

اگر قراراست زمانه از وبلاگ‌هایی یاد بگیرد که مظهر دمکراسی جدیدند و شهروندان خبرنگار را صاحب رسانه کرده‌اند و صداهای نگفته‌ی همه این سال‌ها را از کنج خانه‌های بزرگ وکوچک در گوشه و کنار این دنیا به گوش بقیه می‌رسانند، پس چرا زنان که این‌همه حرف نگفته و نشنیده‌ دارند جایی در زمانه ندارند؟

آيا دقت کرده‌اید که زنان چقدر در زمانه سرگردانند؟ خوشبختانه زمانه چیزی که کم ندارد ستون و صفحه است. از سینما و کافه گرفته تا جامعه و اندیشه، عکس و خاطره‌خوانی و سفرنامه. حتی کلاغ‌ها هم صفحه مخصوص خودشان را در زمانه دارند، ‌اما زنان یا باید در ستون حقوق انسانی ما جای بگیرند، یا به لطف صاحب کافه زمانه در کافه،‌ یا اینکه به لطف وزیر دفاع باردار اسپانیا مهمان کاروان موسیقی سهند شوند.

پس کجاست زمانه‌ای که قرار بود از وبلاگستان فارسی یاد بگیرد؟ مگر یک وبلاگستان نیست با این همه زن که ستون‌هایشان را نگاه داشته اند؟


از این هفته قرار است بخشی به زمانه اضافه شود به نام «به روایت زنان». قرار است این صفحه مخصوص ما باشد برای صحبت از هرچه که دلمان می‌خواهد. از زندگی روزانه گرفته تا مسائل بهداشتی و پزشکی و از اخبار ورزشی زنان ایرانی گرفته تا فعالیت‌های جنبش برابرخواهی در ایران.


اینجا صفحه‌ی شماست. برای ما بگویید که دلتان‌ می‌خواهد اینجا از چه حرف بزنیم. می‌خواهید که طرفین دعواهای وبلاگی را مهمان این صفحه کنیم که بحث‌های وبلاگی‌شان را ادامه دهند یا اینکه میزگردی داشته باشیم با فعالین جنبش زنان ایران تا ببینیم اصلا حرف حساب‌شان چیست؟ یا اینکه ترجیح می‌دهید سوالات جنسی و بهداشتی‌تان را از یک متخصص زنان بپرسیم.

در هر حال این صفحه بدون کمک شما رشد نخواهد کرد. اگر قرار باشد که این نهال نوپای زنانه پا بگیرد، هم باید اندکی صبر پیشه کنیم و هم اینکه درست آبیاری‌اش کنیم. ما که اعتقاد داریم بناهای جامعه‌ی ما مردانه است و بر اساس منفعت یک گروه خاص نوشته و ساخته شده‌است،‌ باید برای برهم زدن این اعتقاد و از نو ساختن‌ش هم تلاش کنیم.

اگر زبان فارسی وسیله‌ی ارتباط ما است از افغانستان و ایران تا تاجیکستان و با بقیه فارسی زبانان در اقصی نقاط دنیا،‌ چرا از امکانات یک رسانه استفاده نکنیم تا از تجربه‌ها و دانسته‌هامان صحبت کنیم؟ شاید تجربه‌های ما و حتی داستان شکست‌ها و از نو بلند شدن‌های ما، راه تازه‌ای را برای یک دختر نوجوان سردرگم باز کند. مگر غیر از این است که ما،‌ حتی اگر خودمان هم خیلی جوان باشیم،‌ باز بهترین آرزوها را برای نوجوانان و فرزاندانمان داریم؟

برای معرفی همین مقدمه کافی بود. در هر حال، روایت زنان روایت شماست. ما را در این راه تنها نگذارید.


حالا نگاهی داریم به هفته‌ای که گذشت و اتفاقاتی که برای زنان در این هفته افتاد.

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی هم به اتمام رسید و اکنون میتوان یه نگاه آماری به منتخبین این دوره انداخت.

در حالیکه زن‌ها روز به روز بیشتر و بیشتر در عرصه‌های سیاسی در کشورهای مختلف خودشان را نشان می‌دهند و سعی در برهم زدن قراردادهای جنسیتی جامعه‌هایشان دارند، انتخابات مجلس شورای اسلامی هشتم یک عقب گرد کامل سیاسی را برای زنان ایرانی رقم زد.

از ۵۸۵ زن تائید صلاحیت شده که برای انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نامزد شده بودند، تنها ۵ نفر توانستند در مرحله اول به مجلس راه پیدا کنند و ۱۳ نفر نیز به رقابت در مرحله دوم رفتند که درنهایت تنها شش زن از تهران و دو زن از اصفهان و خراسان رضوی موفق به اخذ کرسی‌های نهایی مجلس شدند.

نگاهی به تعداد زنان انتخاب شده برای نمایندگی هشت دوره‌ی مجلس شورای اسلامی نشان دهنده‌ی یک روند کاملا نزولی از انتخابات پنجم به این طرف است.

بر اساس آمار، تعداد نمایندگان زن در مجلس اول، دوم و سوم ۴ نفر، در مجلس چهارم ۹ نفر، در مجلس پنجم و ششم ۱۴ نفر، و در مجلس هفتم ۱۳ نفر بوده است. تعداد نمایندگان زن در مجلس هشتم ۸ نفر خواهد بود. از طرفی، تاکنون ریاست هیچ‌یک از کمیسیون‌های تخصصی مجلس به زنان سپرده نشده، و در میان فراکسیون‌های سیاسی و تخصصی مجلس نیز، تنها فراکسیون زنان است که یک زن به ریاست آن رسیده.

گویی که طرح سهمیه‌بندی جنسیتی کارش را از مجلس شورای اسلامی شروع کرده است.


عکس از آرش عاشوری‌نیا، کسوف

متاسفانه این تنها خبر ناامید کننده این هفته نبود. بعد از نسرین افضلی و ناهید جعفری و مینو مرتاضی این بار نوبت رضوان مقدم، فعال جنبش زنان و از فعالان کمپین یک میلیون امضا بود که به حکم شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب، به شش ماه حبس تعلیقی و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شود.

و شاید تنها خبر امیدوار کننده این هفته مدال تکواندو کار خوب ایرانی فاطعمه نعمتی بود که اولین طلای تیم ملی زنان تکواندو کار را در چین به دست آورد.

البته امیدواریم که با پا گرفتن بخش به روایت زنان ما، روز به روز به خبرهای خوب هم اضافه شود.

پس یادتان نرود که برای ما بنویسید یا پیغام صوتی بگذارید که می‌خواهید در این صفحه از چه مواردی صحبت کنیم. یادتان نرود که روایت زنان روایت شماست.

این ویدیوکلیپ تقدیمی افشین نجفی و گروه «اینان» به زنان ایرانی هم، تقدیم به خوانندگان این ستون جدید سایت زمانه. هفته خوبی را پیش رو داشته باشید.

نظرهای خوانندگان

سلام و تبریک

چه کار جالب و خوبی کردید. لوا یکی از بهترین قلم های وبلاگ آباد رو داره.

-- حاجی واشنگتن ، May 2, 2008 در ساعت 02:57 PM

به به !
بسیار مناسب و خوب است. اگر باور داشته باشیم که تعداد بسیار زیادی از خوانندگان و شنوندگان زمانه را زنان تشکیل می دهندُ طبیعی است که ضرورت چنین صفحه ای وجود داشته و خواهد داشت. البته که ایجاد چنین صفحه ای نباید دشوار باشد. آنچه که اهمیت دارد محتوای آن است.
چه خوب است که بخشی از این صفحه صندوقچه ای باشد برای اسراری که سالها در دل پر درد زنان مانده و جرات گفتنش را نداشته اند. امکان داده شود که این افراد راحت بتوانند مشکل خود را بنویسند و یا بگویند.
بیان مسایل و مشکلات جنسی و راهنمایی در جهت حل آن ها از موارد دیگری است که اگر چه در خارج از ایران دست یافتن به آن آسان است اما برای زنان داخل کشور راحت نیست.
اگر موارد بهداشتی قرار است در این قسمت بیاید باید روی درست بودن آن تاکید داشت که تبدیل به صفحه زن روز نشود . حتی مواردی که در باره زیبایی و استفاده از ترفندهای درست مطرح می شود عملی و تجربه شده و درست باشد. اینها به اعتبار این صفحه خواد افزود.
حتما که افراد زیادی در این مورد پیشنهاد خواهند داد و خوبی خرد جمعی نیز در همین است.
اما چه خوب بود که مسوول این صفحه که خانم لوا زند معرفی شده کمی هم در باره خود بنویسد تا خوانندگان بدانند مخاطب آنها کیست .
برای شما پیروزی در فراهم آوردن این کار را آرزومندم
فیرزوه

-- فیروزه ، May 2, 2008 در ساعت 02:57 PM

با اینکه موافق زنونه مردونه کردن فضا ها نیستم اما ایده خوبیه همه میتونن به جای اینکه حرفاشونو تو کامنت دونیا بگن تو یه فضای رسمی تر بنویسن و منطقی تر و آگاهانه تر تبادل نظر کنن.

-- Parisa ، May 2, 2008 در ساعت 02:57 PM

وای این ایده محشره. فوق العاده است. عالیه لوا.. ثابت می کنه بحث تن نویسی و حواشی ناخوشایندش بی فایده نبود! حالا باید سر فرصت بشینم فکر کنم ایده ی جدید بدم :) عجالتن هستمتون به شدت :)

-- الیزه ، May 2, 2008 در ساعت 02:57 PM

برای اینکه مشخص کنیم چی بنویسیم
شاید بهتره اول مخاطب و هدفمون رو مشخص کنیم
معمولا در رسانه ها مخاطب ایده آل در نظر می گیرند که معمولا مرد!!! 40 ساله سفید پوست تحصیل کرده است ... بگذیرم
به نظر من با توجه به ضعف تئوریک و خبری جنبش زنان ایران کار کردن برای انباشت تئوریک و همچنین خبررسانی برای این جنبش دیرخاسته و نوانگیزه کار جالبی باشه با در نظر گرفتن مخاطبین دانشجو
از گشودن این باب در رادیو زمانه از شما ممنون
شاد باشید

-- کاوه کیانی ، May 2, 2008 در ساعت 02:57 PM

تبریک و تشویق. خیلی خوشحال شدم وقتی این صفحه را دیدم.
لوا جان موفق باشی.

-- یک زن ، May 3, 2008 در ساعت 02:57 PM

ممنونم آقای واشنگتن. نظر لطف شماست. برای موفق شدن حتما به نظر و کمک افراد پر تجربه‌ای مثل شما احتیاج خواهم داشت.

-- لوا زند ، May 3, 2008 در ساعت 02:57 PM

فیروزه عزیز
لوا زند دانشجوی رشته جامعه شناسی در امریکاست که از سال دو هزار و سه و بعد از نیمه کار گذاشتن درس حقوق در خارج از ایران به‌ سرمی‌برد.
سابقه کار در سازمان‌های مهاجرین و زنان را دارد با مدرک رسمی برای کار با زنان قربانی خشونت. سابقه تدریس را هم در ایران و هم در امریکا دارد. این از یک معرفی خیلی اجمالی و سریع.
و در مورد نظر خوبتان:
اتفاقا یکی از دلایل اصلی راه افتادن این برنامه صحبت از حرف‌های نگویی است که در بقیه بخش‌های زمانه جایی برای آن در نظر گرفته نشده بود. مثل دردل های زنانه یا صحبت‌های جنسی و بهداشتی.
نهایت سعی این صفحه این خواهد بود که مطالب موثق و قابل اطمینانی را به خوانندگان و شنوندگانش ارایه دهد. همکاری شما و بقیه مخاطبین هم در این راه بزرگترین کمک و دلگرمی است.

-- لوا زند ، May 3, 2008 در ساعت 02:57 PM

‍پریسای عزیز:
هدف زنانه مردانه کردن فضاها نبود که ما بقدر کافی از این فضاها دیده‌ایم و از آن گریزان.
ضرورت صفحه مخصوص زنان جمع آوری مطالب مربوط به زنان به شیوه مدون تری بود. مباحث تیوری جامعه شناسی و فمینیسم حتما بخش عمده‌ای از این فضا را به خود اختصاص خواهد داد و طرح پرسش و پاسخ‌هایی که شاید در بخش کامنت‌هایی یک وبلاگ غیر تخصصی جای برای جوابگویی به آن نباشد.

-- لوا زند ، May 3, 2008 در ساعت 02:57 PM

الیزه جان:
ممنونم. حتما به ایده جوان‌ّ‌های مثل تو در این راه احتیاج خواهیم داشت. بشین و فکر کن و برایمان بنویس. معلوم است که هیچ بحثی بی فایده نیست. حداقل آدم می‌فهمد اگر بی‌فایده است برود کار بافایده‌تر بکند.

-- لوا زند ، May 3, 2008 در ساعت 02:57 PM

کاوه عزیز
به نکته کلیدی ضعف مباحث تیوریک بر اساس ساخت مخصوص فرهنگی و اجتماعی ایران اشاره کردید که اتفاقا یکی از دلایل اصلی به راه افتادن این صفحه است. امیدوارم با گذشت چند برنامه و آشنا شدن با مخاطب خاص و عام بتونیم در جهت رضایت اون‌ها برنامه رو جلو ببریم با توجه به اینکه هدف اصلی آموزش و نو گرایی رو هم از یاد نبریم.

-- لوا زند ، May 3, 2008 در ساعت 02:57 PM

یک زن عزیز:
در این راه کمک افراد صاحب نظر و صاحب قلمی مثل شما حتما مورد نیاز است. برای ما بنویسید که ترجیح میدید اینجا از چه بخوانید و بشنوید.

-- لوا زند ، May 3, 2008 در ساعت 02:57 PM

اين پست من هم مربوط به زنان است:"جنس دوم" ديدم بي ربط نيست اينجا گفتم:
http://moonshine.blogfa.com/post-14.aspx

پيروز باشيد

-- ماني جاويد ، May 4, 2008 در ساعت 02:57 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات
آرشیو ماهانه