تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

از انتقادات ولایتی و منتجب‌نیا تا تنیسور چینی ویمبلدون

فرهاد سامانی

انتقادات علی‌اکبر ولایتی از سخنان نسنجیده مسئولان

پزشک اطفال و وزیر سابق امور خارجه ایران پس از انتقادات غیرمستقیم از محمود احمدی‌نژاد و نوشتن مقاله‏ای در مورد سیاست بین‌المللی ایران چهره این هفته رادیو زمانه شد.

دکتر علی‌اکبر ولایتی که ۱۶ سال از عمرش را در مسند وزارت امورخارجه ایران گذرانده بود، سیاست هسته‌ای ایران را به باد انتقاد گرفت. انتقادی که با توجه به مسند امروزین او (مشاور ارشد رهبرجمهوری اسلامی) مهم ارزیابی می‏شود.

آقای ولایتی که سخنانش در روزنامه محافظه‏کار «جمهوری اسلامی» به چاپ رسید، گفت: «مسئولان باید از اظهارنظرها و شعار پراکنی‌های غیرمنطقی و تحریک‏کننده پرهیز کنند.» آقای ولایتی از کسی نام نبرد، اما به نظر می‌رسد هدف آقای ولایتی محمود احمدی‌نژاد و افراد وابسته به دولت او بوده است.

وی همچنین از مسئولان خواست تا سیاست گفت‌وگو با کشورهای ۵+۱ را دنبال کنند. وی افزود: «۵+۱ روی کلمه به کلمه این حرف‌ها و شعارها حساب می‌کنند. باید حساب شده‌تر حرف بزنیم.»

یک روز بعد مقاله‌ای از آقای ولایتی با عنوان «ايران چه می‌خواهد؟ - ديپلماسی ايران، ۱۹ سال پس از رهبری آيت‌الله خامنه‌ای» منتشر شد که به نظر می‌رسد با توجه به نوع انتخاب روزنامه‏ها (ليبراسيون فرانسه، لوتام سوييس و ريپابليكای ايتاليا)، هدف رساندن پیام سیاست خارجی ایران به کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است.

علی‌اکبر ولایتی، عضو شورای عالی امنیت ملی ایران در نامه خود نوشته که رهبری ایران، به حق حاکمیت کشورها و عدم تعرض و تهاجم به مرزهای دیگران، به عنوان راهی برای حفظ صلح جهانی اعتقاد دارد.

به نظر می‌رسد که سخنان تحریک‌آمیز محموداحمدی‌نژاد سبب شده تا آقای ولایتی نقش سخنگوی رهبر ایران را بر عهده بگیرد و به کشورهای ۵+۱ به طور ضمنی بگوید: «زیاد سخنان رئیس جمهور ما را جدی نگیرید، در ایران من حرف آخر را می‌زنم. آماده مذاکره‏ایم.»

زندگینامه علی اکبرولایتی


ژاوی هرناندز بهترین بازیکن فوتبال اروپا / عکس از ویکی‌پدیا

ژاوی هرناندز بهترین بازیکن فوتبال اروپا

«سلطان پاس» و «مغز متفکر اسپانیا» القابی است که به شماره ۸ تیم ملی اسپانیا و هافبک بازی‌ساز باشگاه بارسلون می‌دهند. او خط هافبک تیم ملی اسپانیا را به نقطه قوت این تیم بدل کرد و باعث شد این تیم بدون شکست جام قهرمانی را بالای سر ببرد و خود به عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌های اروپا انتخاب شود.

اندی روکسبور، مدیر فنی یوفا، در خصوص این انتخاب گفت: «او بود که به تیم فوتبال اسپانیا ضرباهنگ می‌داد.» ژاوی به همراه اینیستا، فابرگاس و دیوید و یا هماهنگ‏ترین خط هافبک جام ملت‏های اروپا بودند که بیشترین میزان پاس را به هم دادند.

ژاوی سهم مهمی در این میان داشت و هر بار با پاس‌های زیبا و قدرت دریبل‏زنی فوق‏العاده خود دفاع حریف را به می‏ریخت، همین مسئله باعث شد تا خط هافبک تیم‌های ملی آلمان و روسیه در مرحله نهایی با پاس‌های تک‌ضرب او از کار بیفتد.

لوئیس آراگونس، پیرمردی که اسپانیا را قهرمان اروپا کرد، گفته بود: «ژاوی کلید من برای فتح دروزازه حریفان است.» او ژاوی را حتی به فاربرگاس ترجیح می‌داد و از ابتدا در ترکیب بازی می‏گذاشت. ژاوی هرناندز کروز ۲۸ سال دارد و در ۶۳ دیدار ملی هشت گل برای تیم ملی اسپانیا به ثمر رسانده است. او بازی خود را از نوجوانی در باشگاه بارسلون آغاز کرد و اکنون چهار فصل است که در تیم بزرگسالان این باشگاه بازی می‌کند.

ژاوی در ویکی‌پدیا
ژاوی در سایت بارسلون


استاد محمدرضا شجریان / عکس از سایت دل‌آواز

شب‌های تابستانی محمدرضا شجریان

«سیاوش» دیروز و «شجریان» امروز با برگزاری کنسرت برای شهروندان تهرانی یک‌بار دیگر توجه مردم و مسئولان را به شهر زلزله‌زده بم جلب کرد. او که پیش از این یک کنسرت برای مردم شهر بم برگزار کرده بود و پروژه باغ هنرش در بم با مشکلات مالی مواجه شده است، گفت: «مردم بم را فراموش کرده‌ایم.»

شجریان این روزها قصد دارد تا با راه‌اندازی نمايشگاه «هم‌نوا با بم» کمک‌های مالی بیشتری را برای تکمیل پروژه باغ هنر بم جمع‌آوری کند. امسال کنسرت شجریان حاشیه‏های جالبی داشت که از جمله می‌توان به حضور حسين عليزاده و محمدرضا لطفی در شب آخر کنسرت اشاره کرد.

این در حالی است که تصور می‌رفت که این سه روابط چندان دوستانه‌ای با یکدیگر ندارند و دیگر نمی‌توان منتظر کارهای مشترک از این سه استاد بزرگ موسیقی سنتی ایران ماند.

مژگان شجریان نیز که پیش از این مسئول طراحی لباس کنسرت‌های پدر را برعهده داشت، این بار در کسوت نوازنده ظاهر شد.

مشکل تهیه بلیت کنسرت شجریان که در بازار آزاد حتی تا قیمت صد هزار تومان به فروش رسید، از جمله مسائل حاشیه‌ای کنسرت شجریان بود. همچنین استفاده از دوربین تلفن همراه با گرفتن عکس در هنگام اجرای کنسرت باعث شد تا شجریان چندین بار تهدید به قطع اجرای برنامه‌اش کند.

خبرگزاری فارس خبر داد که به زودی شجریان به همراه گروه آوا به سلیمانیه عراق می‌روند و قطعاتی که وی در آمریکا و کانادا نواخته بود را دوباره اجرا خواهد کرد.

همایون شجریان به مانند کنسرت تهران در این سفر نیز همراه پدر نخواهد بود و خود را برای برگزاری کنسرت مستقلش در اواخر تابستان آماده خواهد کرد.

گزارشی از آخرین اجرای کنسرت تابستانی شجریان


بیل گیتس / عکس از ویکی‌پدیا

خداحافظی بیل گیتس همراه با آه و اشک

بیل گیتس، رئیس شرکت مایکروسافت در روزی که بغض گلویش را گرفت با این شرکت پس از ۲۳ سال خداحافظی کرد. بیل گیتس ۵۱ ساله دو سال پیش اعلام کرده بود که ریاست مایکروسافت را به دوست و همکلاسی سابقش، استیوبالمر واگذار می‌کند و فعالیت‌های خود را در بنیاد گیتس و ملیندا دنبال خواهد کرد. بنیاد گیتس و ملیندا یک بنیاد خیریه است که در زمینه شکاف دیجیتالی و بیماری‌های واگیردار فعالیت می‌کند.

ثروتمندترین فرد جهان درحالی که اشک‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: «هیچ‌گاه هیچ لحظه‌ای از زندگی‌ام نبوده که مایکروسافت از ذهنم خارج شود و به کارهای بزرگی که این شرکت می‌تواند برای جهانیان انجام دهد، فکر نکنم.» شرکت مایکروسافت پس از پروژه ناموفق خرید شرکت یاهو در موقعیتی تازه قرار گرفته و باید بدون بیل گیتس راه خود را ادامه دهد.

بیل گیتس در ویکی‌پدیا


سیمور هرش، روزنامه‌نگار معروف و جنجالی آمریکایی

سیمور هرش و مقالات جنجالی‌اش

سیمور هرش، مقاله‌نویس نشریه نیویورکر هر چند وقت یک‌بار مقاله‏ای می‌نویسد و در آن به سبک خود از نحوه حمله نیروهای آمریکایی به ایران پرده برمی‏دارد. مقالات او همواره با اطلاعاتی همراه است که خواننده مقاله تصور می‌کند وی در دستگاه اطلاعاتی و امنیتی سیا یک جاسوس دارد و یا خود در آنجا کار می‌کند.

وی در تازه‌ترین مقاله خود در نشریه نیویورکر گفته است: «ایالات متحده با تصویب بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری که جورج بوش رییس‌جمهور این کشور سال گذشته از کنگره درخواست کرده بود، انجام عملیات مخفیانه علیه ایران را گسترده‌تر کرده است.»

وی ادعا کرده که سندی محرمانه را در دست دارد که آمریکا از طریق مرز عراق و همکاری با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و یا سازمان‌های وابسته به آن (پژاک) در صدد خرابکاری در ایران است.

دولت آمریکا این سخنان را تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کراکر سفیر ایالات متحده در بغداد، در واکنش به مقاله روز یکشنبه نیویورکر، گفت که نیروهای آمریکایی در داخل خاک ایران از طریق مرز عراق اقدامی صورت نمی‌دهند.

سیمور هرش در دهه هفتاد میلادی با ارائه گزارش‏های تکان‌دهنده از جنگ آمریکا در ویتنام به شهرت رسید و به خاطر آن یک جایزه پولیتزر نیز دریافت کرد.

اما در سال‌های اخیر وی بیشتر در مورد اوضاع خاورمیانه و نحوه حمله آمریکا به ایران مطلب می‏نویسد. سیمور هرش متولد ۸ آوریل ۱۹۳۷ میلادی است. او در یک خانواده یهودی در شیکاگو به دنیا آمد و از باشگاه شیکاگو فارغ التحصیل شد.

او کار خود را در زمینه روزنامه‌نگاری به عنوان گزارش‌گر پلیس در سال ۱۹۵۹ شروع کرد. بعد از آن به عنوان خبرنگار خبرگزاری «یونایتد پرس» مشغول به کار شد و در سال ۱۹۶۳ به خبرگزاری رویترز رفت و به عنوان خبرنگار این خبرگزاری در ایالت شیکاگو و واشنگتن مشغول به کار شد.

نظر سه تحلیلگر برجسته آمریکایی در مورد سیمور هرش در گفتگو با زمانه


رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی / عکس از سایت منتجب‌نیا

سوالات رسول منتجب‌نیا از رئیس جمهور

رسول منتجب‌نيا با نوشتن مقاله‏ای با عنوان «چند سوال از رئيس‌جمهور» باعث شد تا روزنامه حزب متبوعش (اعتماد ملی) در آستانه توقیف قرار بگیرد. وزارت ارشاد به علت «ايراد اتهامات بی‌پايه و اساس به رئيس جمهور» به روزنامه اعتماد ملی تذكر داد. قرار است این موضوع در جلسه فوق‌العاده هيئت نظارت بر مطبوعات که این هفته تشكيل می‏شود، رسیدگی شود.

قائم مقام حزب اعتماد ملی نوشته بود: «در سال اول رياست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، با دو واسطه نقل شد كه ايشان در سفر استانی به سيستان و بلوچستان و در پاسخ به اعتراض يكی از معاونين كه اعتبارات كشور محدود است و چرا اين همه وعده‌های ده‌ها ميليارد تومانی به هر شهر داده می‌شود، گفته است: نگران نباشيد دو سال ديگر امام زمان (عج) ظهور می‌كند و همه مشكلا‌ت را حل می‌كند.»

منتجب‌نیا هم چنین نوشته بود: «بين خواص شايع است كه گاهی سر سفره خوراک، يک بشقاب و قاشق و چنگال را در جای خالی كنار گذاشته و اظهار می‌كنند اين برای آقا امام زمان است.» در همین حال مدير روابط عمومی دادسرای انقلاب تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از صدور دستور جلب مديرمسئول روزنامه اعتماد ملی خبر داد.

این یادداشت همچنین واکنش تند محافظه‌کاران را در برداشت. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز نویسنده این یادداشت را به «دروغ‌بافی» و «شایعه‌ پراکنی» متهم کرد.

متن کامل مقاله رسول منتجب‌نیا


جی جنگ

جی جنگ پدیده جدید تنیس ویمبلدون

در تنیس ویمبلدون امسال بیش از آن که صحبت از شکست‌های غیرمنتظره ماریا شاراپووا روسی، قهرمان پیشین ویمبلدون باشد، صحبت از جی جنگ پدیده چینی این مسابقات است که این روزها شبکه‏های تلویزیونی مختلف را مشغول به خود کرده است.

جی جنگ ۲۴ ساله به عنوان جوانترین تنیس‌باز این مسابقات معرفی شده است. وی که جثه‌ ریزی دارد و قدش (۱۶۴ سانتیمتر) است، بسیار کوتاه‌تر از تنیس‌بازان زن امروز است تا مرحله نیمه نهایی نیز بالا آمد.

در تاریخ ۱۲۰ ساله ویمبلدون سابقه نداشت که یک تنیس‌باز چینی بتواند به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های انفرادی ویمبلدون برسد، به خصوص که او با وایلد کارد (Wild Card) در این مسابقات شرکت کرده است.

خانم جنگ دو سال پیش قهرمان مسابقات دوبل زنان ویمبلدون شده بود. خانم جی جنگ در ۵ جولای ۱۹۸۳ در شنگدو چین متولد شد و تنیس حرفه‌ای را از سال ۲۰۰۳ دنبال می‌کند. وی اکنون در بین صد تنیس‌باز برتر جهان قرار دارد.

گزارش زمانه از مسابقات زنان و مردان تنیس ویمبلدون
جی جنگ در ویکی‌پدیا

نظرهای خوانندگان

جی جنگ جوانترین بازیکن در ویمبلدون نبود. او 24 سال دارد و از نظر تنیس زنان میانسال است. مثلا نفر اول زنان جهان ایوانوویچ 22 ساله است و بازیکن 18 تا 20 ساله امسال در ویمبلدون بسیار زیاد بود.

-- منصور ، Jul 4, 2008 در ساعت 03:56 PM

Thanks a lot.i trust this site and i hope you try to say the right news ofcors i m sure you re right.again thanks

-- Mojtaba Rezaei ، Jul 6, 2008 در ساعت 03:56 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه