تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

از شرط‌های عبدلله نوری تا وگاس امیر نادری

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه عبدالله نوری است که سرانجام آمادگی خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد؛ اما به دو شرط. شش چهره دیگر این هفته، ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسراییل، امیر نادری فیلم‌ساز ایرانی، مرحوم نامی پتگر نقاش معاصر، کارلوس ساستره دوچرخه‌سوار اسپانیایی، عزت‌الله انتظامی بازیگر و علی کردان نامزد تصدی وزات کشور هستند.


عبدالله نوری در نشست فعالان سیاسی در منزل محمد هاشمی

عبدالله نوری و شرط‌هایش برای شرکت در انتخابات

زمزمه‌های نامزدی عبدالله نوری برای ریاست جمهوری ایران سرانجام به واقعیت پیوست. اما وزیر کشور سابق دولت محمد خاتمی، دو شرط برای نامزدی خود در نظر گرفته که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

اول این که همه اصلاح‌طلبان در صورت حضور نیافتن محمد خاتمی، بر روی وی اجماع کنند و شرط دوم این که در صورت رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان کاندیدای دیگری معرفی نکنند.

حسین شریعمتداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در سرمقاله این روزنامه عبدالله نوری را باهوش خواند و نوشت: «آقای عبدالله نوری برای نامزد شدن خود قیمتی تعیین کرده است که می‌داند خریداری نداشته و در نهایت این «متاع» روی دست خودش باقی می‌ماند. ولی تا همین اندازه هوشیاری نیز قابل تقدیر است»

محسن صفرپور، دبیر کل حزب اتحاد ملی پیش‌شرط عبدالله نوری را «دیکتاتوری فردی در عرصه سیاست» دانست و محمدعادل فومنی، رییس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان جوان شروط وی را «به بن‌بست کشاندن جریان اصلاحات و در ادامه تفکر سه جریان تندرو و اصلاح‌طلب دانست.»

دیدار عبدالله نوری با مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی نیز که در منزل وی صورت گرفت، احتمال حضور عبدالله نوری در صحنه سیاست را قوت بخشید. اما با واکنش‌های منفی برخی اصلاح‌طلبان به شروط وی، احتمال تداوم سکوت و دوری او از سیاست بیشتر وجود دارد.


ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسراییل

اعلام رسمی کناره‌گیری ایهود اولمرت از نخست‌وزیری

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر اسراییل اعلام کرد که در انتخابات حزب کادیما که در ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد و پس از آن استعفا خواهد داد تا جانشینش یک دولت تشکیل دهد. بر اساس نظام سیاسی اسراییل، اولمرت تا سال آینده میلادی در سمت خود باقی خواهد ماند.

آقای اولمرت در شرایطی استعفا می‌دهد که به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز با اتهام فساد مالی روبه‌رو است. او به زودی و برای چهارمین مرتبه در محل سکونت خود تحت بازجویی قرار خواهد گرفت.

وی باید به سؤالاتی در مورد سفر‌های خارجی خود و دریافت مبالغ اضافه پاسخ گوید. به گفته پلیس اسراییل، وی احتمالاً از این مبالغ اضافی برای تامین هزینه سفر خانواده خود استفاده می‌کرده است.

او دو سال کابوس‌وار را در صحنه سیاسی سپری کرده است. جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله لبنان که بسیاری از تحلیلگران، آن را پیروزی اسراییل ندانستند و حملات موشکی حماس به شهرک‌های یهودی‌نشین و تخریب شهرک‌های یهودی‌نشین از مهم‌ترین چالش‌های دوران نخست‌وزیری اولمرت بوده‌اند.

با استعفای اولمرت ممکن است روند مذاکرات صلح خاورمیانه که تاکنون به صورت آهسته، اما رو به جلو ادامه داشته متوقف شود؛ چرا که دیگر احزاب اسراییل به نتایج این مذاکرات امیدی ندارند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود خواستار انتخابات زودهنگام شده و احتمال دارد که در اسفندماه (مارس ۲۰۰۹) قدرت از حزب کادیما به سمت لیکود جابه‌جا شود.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز تزیپی لوینی، رییس گروه مذاکره‌کننده با فلسطینیان، ایهود باراک وزیر دفاع، شائول موفاز وزیر حمل و نقل و بنیامین نتانیاهو را از جمله جانشینان احتمالی ایهود اولمرت دانسته است.

ایهود اولمرت - دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


نامی پتگر، نقاش درگذشته ایرانی

نامی پتگر پای بوم نقاشی از دنیا رفت

هنر نقاشی ایران یکی دیگر از نقاشان خود را از دست داد. نامی پتگر، نقاش ایرانی عصر سه‌شنبه هشت مرداد ۱۳۸۷ در اثر سکته قلبی در آتلیه خود در نوشهر دار فانی را وداع گفت. او تا آخرین لحظه عمرش مشغول نقاشی بود و عاشقانه این کار را دوست می‌داشت.

آقای پتگر، در سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شد و از ابتدا مانند استاد و پدرش علی‌اصغر پتگر، به شیوه واقع‌گرایانه نقاشی می‌کرد.

او در سال ۱۳۴۴ به تأسیس آموزشگاه مستقل هنر طراحی و نقاشی در تهران اقدام کرد و در آموزشگاه خصوصی خود، تعدادی از هنرجویان مستعد را آموزش می‌داد.

هنر نقاشی ایران بیش از نیم قرن است که تحت تأثیر حیات هنری خانواده پتگر قرار داشته و نامی پتگر از هنرمندان نسل دوم این خانواده است.

آقای پتگر با سفر به مناطق مختلف ایران، هم از ویژگی‌های جغرافیایی متنوع و هم از هماهنگی‌های گوناگون رنگ‌های خالص در صنایع دستی این مرز و بوم در آثارش تأثیر گرفت.

وب‌سایت شخصی نامی پتگر


امیر نادری، کارگردان ایرانی مقیم آمریکا

امیر نادری با «وگاس» در جشنواره ونیز

راهیابی فیلم «وگاس» ساخته امیر نادری به ۲۰ فیلم برتر جشنواره ونیز، پایانی بر بی‏خبری دوست‌داران این فیلم‌ساز ایرانی است.

در طی این سال‌ها در مطبوعات و رسانه‌ها، کمتر خبری در مورد وی منتشر شده و ارتباط سینمای ایران با او قطع شده است. دوست‌داران سینما او را با «امیرو»، «ساز دهنی»، «خداحافظ رفیق»، «تنگنا» و دوستداران ادبیات او را با «تنگسیر» می‌شناسند.

هر چند که دیگر امیر نادری، فیلم ایرانی نمی‌سازد و آخرین فیلم او درباره زندگی یک خانواده کوچک آمریکایی است که با پسر ۱۲ ساله خود «میچ» در حاشیه شهر لاس‌وگاس، زندگی آرام و بی‌دردسری را می‌گذرانند.

صدابرداران آخرین فیلم نادری برت وان‌دوسن و ادوارد بجارنو هستند و همه بازیگران و سایر عوامل این فیلم آمریکایی هستند.

آخرین ساخته امیرنادری این بخت را دارد که در شصت و پنجمین جشنواره جهانی ونیز جایزه بگیرد و یک بار دیگر نام او در جشنواره‌های بین‌المللی مطرح شود.

این فیلم‌ساز مشهور ایرانی، ۲۱ سال پیش از ایران مهاجرت کرد و اکنون در نیویورک زندگی می‌کند. وی در مورد این‌که دلش برای ایران تنگ شده، به ماهنامه «سینمای پویا» می‌گوید: «فکرش را نمی‌کنم. وقتی آمدم این‌جا، همه چیز را فراموش کردم. با هیچ کس در ارتباط نیستم. اصلاً به دیروز فکر نمی‌کنم. به فردا هم فکر نمی‌کنم. فقط امروز. تلفن نمی‌زنم. تلفن جواب نمی‌دهم. حتی دفترچه تلفن هم ندارم»

امیر نادری قرار است فیلم بعدی خود را درباره «ماه» با کمک انوشه انصاری بسازد.

امیرنادری - دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


کارلوس ساستره، دوچرخه‌سوار اسپانیایی فاتح تور فرانسه

قهرمانی کارلوس ساستره در تور دو فرانس

موفقیت‌های ورزش اسپانیا تمامی ندارد. پس از قهرمانی تیم فوتبال اسپانیا در یورو ۲۰۰۸، قهرمانی رافائل نادال در تنیس ویمبلدون، نوبت قهرمانی کارلوس ساستره در معتبرترین تور دوچرخه‌سواری جهان رسید.

او پس از ۲۱ روز رکاب زدن و طى مسافت ۳۵۶۰ کیلومترى گردنه‌هاى پر پیچ و خم آلپ با زمان ‌۸۷ ساعت و ۵۲ دقیقه و ۵۲ ثانیه بالاتر از حریفان اتریشی و روسی قهرمان مجموع تورها شد.

ساستره در حالی که در هیچ یک از مراحل، نفر اول نبود، توانست در آخرین مرحله با پشت سر گذاشتن تمام حریفان، امتیاز لازم برای قهرمانی را به دست بیاورد. او گرفتن پیراهن طلایی مسابقات را به بوسه‌های دخترانی که از دو سو بر گونه‌های قهرمان هر مرحله نقش می‌بست، ترجیح داد.

ساستره دست در گردن هم‌تیمى خود، استوارت اوگاردى از خط پایان دور بیست و یکم در شانزلیزه گذشت و بلافاصله دوچرخه اش را رها کرده و به سوى خانواده‌اش رفت و در حالى که دو فرزند خود را در آغوش گرفته بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیراهن طلایی رؤیاى دوران کودکى من بود. واقعاً خوشحالم و بودن در این‌جا، در کنار خانواده و فرزندانم، من را به وجد آورده است.»

در سال‌هاى ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ نیز قهرمانی «تور دو فرانس» در اختیار اسپانیایی‌ها بود؛ اما امسال موفقیت اسپانیا در سایر رشته‌های ورزشی نیز حاصل شد.

ساستره ۳۳ ساله در این باره گفته است: «امسال سال ورزش اسپانیا است. من هم مثل سایر هم‌وطنان خود در رشته‌های فوتبال، قایقرانی، تنیس و اتومبیلرانی توانستم افتخار کسب کنم.»

کارلوس ساستره - دانش‌نامه آزاد ویکی پدیا


عزت الله انتظامی در مینای شهر خاموش

انتقادات عزت‌الله انتظامی از نحوه اکران «مینای شهر خاموش»

عزت‌الله انتظامی، بازیگر پرسابقه سینمای ایران نسبت به نحوه اکران فیلم «مینای شهر خاموش» اعتراض کرد. بازیگر ۸۴ ساله سینمای ایران در مراسم اکران این فیلم گفت: «امشب نمی‌خواستم روی سن بیایم یا سخنی بگویم؛ اما به‌شدت از رفتاری که با این فیلم شده است، دل‌گیر هستم.

در طول حدود ۷۰ سالی که در تئاتر و سینما بازی کردم، ندیده‌ام که با یک فیلم موفق که با این همه‌ زحمت ساخته شده و مبالغ بالایی برای آن هزینه شده، این‌گونه رفتار شود.»

عزت‌الله انتظامی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته گفت: «یک کارگردان جوان همت کرده و فیلمی ساخته که به نظر من نماد سینمای ملی ماست؛ از عشق به وطن حرف زده و جوایز خوبی هم گرفته است و حالا بعد از یک سال و نیم و گذراندن هزاران مشکل، به او قول داده‌اند که چند سالن سینما برای نمایش فیلم به او بدهند.

اما درست شب اکران، ‌کارگردان متوجه می‌شود که فقط یک سالن در اختیار دارد. این فیلم با زحمت بسیاری ساخته شده و کلاس خود را دارد. ولی چرا این فیلم تنها در یک سینما اکران می‌شود؟ ما باید این مشکل را واقعاً به چه کسی بگوییم؟ به ارشاد بگوییم یا به فارابی؟»

انتقادات آقای بازیگر سینمای ایران در شرایطی مطرح می‌شود که هفته گذشته محمدحسین صفار هرندی گفته بود: «اگر دنبال ایده‌آل مطلق باشیم، در سینماها بسته خواهد شد.»

عزت‌الله انتظامی - دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


علی کردان گزینه‌ پیشنهادی برای وزارت کشور

علی کردان و تعجب تحلیل‌گران سیاسی

محمود احمدی‌نژاد سرانجام برای کشور و اقتصاد و حمل و نقل بدون وزیر، فکری کرد و سه گزینه مورد نظرش را به مجلس برای گرفتن رأی اعتماد معرفی کرد. اما معرفی علی کردان به عنون وزیر کشور، تعجب اهالی سیاست را برانگیخت.

در حالی که همگان منتظر بودند تا مجتبی هاشمی ثمره یا سید مهدی هاشمی از نزدیکان احمدی‌نژاد این مسئولیت را بر عهده بگیرند، علی کردان معاون سابق کاظم وزیری هامانه وزارت نفت به عنوان گزینه وزرات کشور معرفی شد. پیش از این قرار بود که وی به عنوان وزیر نفت معرفی شود، اما به دلایل نامعلومی این کار انجام نشد.

پیش‌بینی می‌شود علی کردان که از نزدیکان علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی است، به راحتی رأی اعتماد نمایندگان را جلب کند. این انتخاب در شرایطی صورت گرفت که یک سال دیگر در همین زمان، وزارت کشور روزهای پرکاری را پشت سر خواهد گذاشت.

نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یکی از دغدغه‌های محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران است که به احتمال فراوان برای دومین بار قصد نامزدی در آن را دارد.

علی کردان طی سال‌های اخیر مسئولیت‌های مختلف و متفاوتی را بر عهده داشته است. وی پیش از این، معاون اداری - مالی سازمان صدا و سیما، رییس سازمان فنی و حرفه‌ای، معاون وزیر کار و وزیر نفت بوده است.

نظرهای خوانندگان

حالا چه كسي هزينه انتخابات جناح راست رااز نفت
دربياورد؟

-- بدون نام ، Aug 1, 2008 در ساعت 01:12 PM

بالاخره کشوری که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور آن باشد سلطان کردان هم می شود وزیر کشور که 6000ملیارد تومان را در صدا وسیما حیف و میل کرد ...

-- پیروز ، Aug 2, 2008 در ساعت 01:12 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه