تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
«شبانه»- قسمت ٥۴

درخواست غیر معمول ترانه‌سرا

محمود خوشنام

Download it Here!

اریک ساتی از آن گروه از آهنگسازان فرانسوی به شمار می‌رود که با آنکه در پایه‌گذاری موسیقی مدرن سهمی بسزا داشته، ولی نامی درخور سهم خود پیدا نکرده است.


اریک ساتی، آهنگساز فرانسوی

اریک ساتی در آغاز در سال‌های پایانی قرن نوزدهم زیر تاثیر واگنر قرار داشت و به سیاق او آهنگ می‌ساخت. ولی بعد به امپرسیونیست‌های اولیه پیوست که آن هم چندان دوام نیاورد و سرانجام به اکسپرسیونیسم گرایش پیدا کرد.

ساتی را از سوی دیگر باید آهنگسازی طنز پرداز نامید. او از ترکیب عناصر موسیقی کلاسیک جاز و مدرن قطعات طنزآمیزی به نام ژیمنوپدی پدید آورد.

آثار دیگری که ساخته غالبا عنوان‌های غیر معمول دارند. مثل قطعات سرو، آهنگ‌های گلابی، برای یک سگ و آهنگ برای فراری دادن.

برای شبانه‌ی این هفته یکی از ژیمنوپدی‌های او را برگزیده‌ایم که نایجل کندی ویولن‌نواز شهرت یافته آن را با ظرافت نواخته است.

اریک ساتی در ویکی پیدیا

ژیمنوپدی در ویکی پیدیا


همایون خرم (آهنگساز) ـ تورج نگهبان (ترانه‌سرا)

در سال‌های پیش از انقلاب آهنگسازان و ترانه‌سرایان معروف، زوج‌های کمابیش ثابتی را تشکیل می‌دادند. از جمله همایون خرم و تورج نگهبان در آغاز بیشتر با یکدیگر همکاری داشتند و درواقع چم و خم همدیگر را می‌شناختند.

ترانه‌های دلنشینی از این همکاری تنگاتنگ برجای مانده که از این جمله ترانه‌ای است که هوشمند عقیلی، خواننده‌ی مقیم آمریکا آن را خوانده است. تورج نگهبان در این ترانه برخلاف همه‌ی عاشقان عالم از دلدار خود می‌خواهد که او را ترک کند و برای این درخواست خود نیز دلایلی در آستین دارد.

هوشمند عقیلی این ترانه را در سال‌های پس از انقلاب بازخوانی کرده و در مجموعه‌ی سی‌دی‌های خود جای داده است. تکه‌ای از آن را می‌شنویم تا ببینیم سبب درخواست غیر معمول ترانه‌سرا چیست؟

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه