تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

پیلین، دو روی یک سکه

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه را باید سارا پیلین، معاون جان مک‌کین نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری امریکا دانست که خبرهای مربوط به او و دخترش در هر سایت خبری دیده می‌شود.

دیگر چهره‌های این هفته علی کریمی، بازیکن فوتبال، اوو مورالیس، رییس‌جمهور بولیوی، عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، دیمیتار برباتوف، بازیکن منچستر یونایتد و جری رید، خواننده موسیقی کانتری هستند.


سارا پیلین

سارا پیلین، کارت جمهوری‌خواهان را سوزاند

هنگامی که جان مک‌کین، سارا پیلین را به‌عنوان معاون خود برای ریاست جمهوری آمریکا معرفی کرد، واکنش رسانه‌ها جز بهت و تعجب چیز دیگری نبود.

در حالی که همه گمانه‌ها در مورد میت رامنی و مایک هاکابی بود، فرماندار ایالت دور افتاده آلاسکا به این عنوان انتخاب شد. سارا پیلین آن‌قدر گمنام بود که رسانه‌ها دنبال سوابق‌اش بگردند.

اما در عرض یک هفته آن‌قدر نام در تلویزیون‌ها و روزنامه‌های مختلف آمد که کمتر کسی است که خبرهای ریاست جمهوری آمریکا را دنبال نکند و خانم پیلین را نشناسد.

برخی معتقدند انتخاب پیلین عاقلانه بود چرا که جمهوری‌خواهان به رای زنان نیاز دارند و در طرف دیگر هیلاری کلینتون رای زنان را به حساب باراک اوباما، رقیب نامزد مک‌کین واریز کرده است.

اما خانم پیلین اصلاً و ابداً آدم خوش‌شانسی نیست. توفان گوستاو بساط همایش حزب جمهوری‌خواه در ایالت مینه‌سوتا را تعطیل کرد و جمهوری‌خواهان از جمله جورج بوش و جان مک‌کین مجبور شدند که با چند روز تاخیر برنامه‌های حزب را آغاز کنند و تا آن زمان انتخاب خانم پیلین تحت‌الشعاع خبرهای توفان گوستاو قرار گرفت.

بدشانسی دیگر پیلین ۴۴ ساله اعلام خبر حاملگی دختر مجرد او در اولین روز همایش حزب جمهوری‌خواه بود. ماجرا آن‌قدر بیخ پیدا کرد که سارا پیلین و همسرش در بیانیه‌ای اعلام کردند:

«بریستول و مرد جوانی که قصد ازدواج با او دارد، به زودی متوجه مشکلات بزرگ کردن فرزندشان خواهند شد و به همین جهت از محبت و حمایت تمامی اعضای خانواده ما بهره‌مند خواهند بود.»

خانم پیلین به‌عنوان فردی با افکار اجتماعی محافظه‌کارانه شناخته می‌شود و از مخالفان سرسخت سقط جنین است.

در همین حال مجله معتبر نشنال‌جورنال در گزارشی از بازداشت تاد پیلین، همسر سارا پیلین، در سال ۱۹۸۶به جرم رانندگی در حال مستی خبر داده است.

همچنین خانم پیلین متهم است از مقام‌های آلاسکا خواسته بود شوهر خواهر سابق او را از پلیس ایالتی اخراج کنند. این مسایل باعث شده تا خانم پیلین زیر فشار شدید انتقاد مطبوعات قرار بگیرد و از طرف دیگر کارتی را که جمهوری‌خواهان برای برگرداندن بازی به نفع خود رو کرده بودند، بسوزاند.

موضوع سارا پیلن در بالاترین


علی کریمی

جادوگر دوباره قرمزپوش شد

اکنون که علی دایی و تیم ملی، علی کریمی را نمی‌خواهند چه جایی بهتر از پرسپولیس برای این‌که او دوباره توانایی‌های‌اش را نشان دهد و با فشار مطبوعات داخلی دوباره خود را به تیم ملی تحمیل کند.

علی کریمی در قطر هم دوام نیاورد، همانند بایرمونیخ که مدت حضورش بسیار کوتاه بود. برخی عقیده دارند که دوران اوج بازی این جادوگر فوتبال به پایان رسیده است اما چه کسی می‌داند، شاید دوباره جادوگر همان بازیکنی شد که در محوطه جریمه دفاع حریف را به هم می‌ریزد.

بنا به گفته مصطفوی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، جادوگر با قراردادی یک‌ساله، دریافت ۳۰۰ هزار دلار و حقوق ماهیانه هشت میلیون تومان به پرسپولیس منتقل شده است.

قرار است کریمی رضایت‌نامه‌اش را از کمیته‌ ملی المپیک قطر بگیرد و پرسپولیس نیز مبلغی را به این کمیته بدهد و علی کریمی جلوی چشم علی دایی در لیگ برتر ایران بازی کند.

کریمی ۳۰ ساله که به صریح‌الهجه بودن شهرت دارد چندی پیش به انتقاد از فدارسیون فوتبال ایران پرداخت و گفت: «‌در ۱۰ سال فعالیت ورزشی‌ام هرگز فدراسیون فوتبال را این‌قدر ضعیف ندیده‌ بودم.»

او پس از این سخنان از اردوی تیم ملی اخراج، و به مدت دو سال تیم‌های داخلی از بستن قرارداد با وی منع شدند. اما به توصیه محمود احمدی‌نژاد و سید حسن خمینی از این محرومیت‌ها بخشیده شد.

وب‌سایت شخصی علی کریمی


موراس، رییس‌جمهور بولیوی

مورالس، کمونیستی که سر سفره ایران افطار می‌کند

اوو مورالس دربه‌در به دنبال سرمایه‌گذاری در صنایع کشورش می‌گردد. بی‌جهت نیست که نیم‌کره زمین را دور می‌زند و از آمریکای جنوبی به ایران می‌آید و با احمدی‌نژاد بر سر سفره افطار می‌نشیند تا از سفره نفت ایران بهره‌ای بگیرد.

رییس‌جمهور بولیوی همانند برخی از روسای جمهور آمریکای لاتین مغضوب غرب است و نمی‌تواند روی آن‌ها برای همکاری در بخش‌های اقتصادی کشورش حساب کند.

بنابراین ابتدا به لیبی می‌رود تا دم معمر قذافی را ببیند و بعد به ایران می‌آید و با احمدی‌نژاد به عسلویه می‌رود تا از تاسیسات یکی از عظیم‌ترین منابع گازی دنیا بازدید کند.

مورالس اگرچه چپ است و افکار سوسیالیستی دارد اما سرسفره افطار ماه رمضان با رییس‌جمهور ایران هم‌پیاله می‌شود و با بچه‌های یتیم ایرانی سوپ می‌خورد.

او که در دی‌ماه سال ۸۴ با شعار استکبار‌ستیزی و مقابله با سلطه‌گری آمریکا در کشورش به پیروزی رسید، اکنون به دنبال تقویت روابط با ایران است.

لایحه موافقت‌نامه جامع همکاری بین ایران و بولیوی، جلب نظر ایران برای سرمایه‌گذاری در بخش گاز بولیوی و احتمالاً کسب امتیازات اقتصادی در ازای استکبارستیزی و سر دادن شعار علیه آمریکا و امپریالیست از جمله دستاوردهای سفر این کمونیست دوآتشه به ایران بود.

ایوو مورالس در ۲۶ اکتبر ۱۹۵۹ در خانواده‌ای سرخ‌پوست و فقیر زاده شد. او برای کمک به خانواده‌اش ناچار بود، در کنار تحصیل، در یک نانوایی کار کند و در دبستان شیرینی بفروشد.

به همین دلیل تحصیل را رها کرد و به کشاورزی، چوپانی و نواختن ساز در یک گروه موسیقی پرداخت. مورالس در دهه ۱۹۹۰ موفق شد رهبر«جنبش سوسیالیستی» شود.

او در سال ۱۹۹۷ به‌عنوان نماینده وارد پارلمان شد و در انتخابات دسامبر ۲۰۰۵ به‌عنوان نخستین سرخ‌پوست به ریاست جمهوری بولیوی برگزیده شد.


ضرغامی، رییس صدا و سیما

کاسه صبر ضرغامی لبریز شد

عزت‌الله ضرغامی از جمله معدود مسوولین دولتی است که دوست دارد ژست‌های روشنفکری بگیرد، هرچند چندان این ژست‌ها با ظاهر او هماهنگ نیستند.

دیدار با کارگردانان، نویسندگان، دانشجویان و استادان دانشگاه بخشی از ژست‌های روشنفکری اوست. اما گاهی اوقات این ژست‌های روشنفکری برخی‌ها را خوش نمی‌آید و ضرغامی انتقادات بسیاری به جان می‌خرد.

هنگامی که در برخی برنامه‌ها به‌خصوص در رادیو، کارشناسان‌اش دولت را زیر سوال می‌برند، آن هنگام است که خشم فاطمه رجبی و همسرش غلامحسین الهام را بر‌می‌انگیزد. در هفته گذشته الهام، سخنگوی دولت شدیدترین انتقادات را از رییس سازمان صدا و سیما انجام داد.

ضرغامی نیز الهام را بی‌جواب نگذاشت و در حاشیه تقدیر از عوامل مجموعه تلویزیونی «ترانه مادری» گفت: «ابراز رضایت بسیاری از اعضای کابینه در‌مورد همکاری صمیمانه و موثر صدا و سیما با دستگاه‌های متبوع آنان که به صورت نامه، مصاحبه و بیان شفاهی در جلسه‌های مختلف مطرح می‌شود، با این‌گونه موضع‌گیری‌های غیرمسوولانه مغایرت دارد»

وی سپس به تمسخر گفته‌های الهام پرداخت و گفت: «اعتماد مردم و رضایتمندی آنان مهم‌ترین اصل برای مدیران و هنرمندان رسانه ملی بوده که نظارت آحاد جامعه ضامن اجرای آن است. ضمناً اصول نظارت بر صدا و سیما به‌طور مشروح در قوانین رسمی کشور آمده که مطالعه آن را توصیه می‌کنیم»

برخی عقیده دارند که این ضرغامی ۴۹ ساله رویای ریاست جمهوری را در سر می‌پروراند و می‌خواهد از همان راه رییس سابق‌اش علی لاریجانی وارد بازی رقابت‌های سیاسی شود، اما هنوز ضرغامی ریاست بر رادیو و تلویزیون ایران را به هر کار دیگری ترجیح داده است.


غلامحسین الهام، سخنگوی دولت

الهام، رسانه ملی را به باد انتقاد گرفت

سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، وزیر دادگستری، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این‌بار رسانه ملی را به باد انتقاد گرفت.

غلامحسین الهام که در خبرگزاری ایسنا حضور یافته بود، صدا و سیما را به عملکرد جناحی متهم کرد و گفت: «رسانه ملی می‌بایست یک رسانه فراجناحی باشد» وی با بیان این پرسش که چه نظارتی بر صدا و سیما وجود دارد؟ گفت:

«‌من می‌گویم هیچ نظارتی بر صدا و سیما وجود ندارد. برخی فکر می‌کنند که این رسانه در اختیار رهبری است، ولی مقام معظم رهبری نیز فقط بر‌اساس تکلیف قانون اساسی رییس رسانه‌ ملی را نصب می کنند.»

وی با انتقاد از شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: «اکنون یک شورای نظارت بر صدا و سیما وجود دارد که در حقیقت این شورا بی‌حاصل و ناکارآمد است و نظارتی که دارد نظارت اطلاعی است و ظرفیتی برای ورود به این عرصه را ندارد.»

وی همچنین با انتقاد از نحوه برنامه‌سازی صدا و سیما گفت : «‌این‌که مدعی شود ما سخنگوی مردم هستیم و فقط بیاید ناکارآمدی‌ها‌، ضعف‌ها‌، اشکالات و مطالبات را کاملاً مطرح کند آن را بزرگ کند و روی آن متمرکز شود؛ درست نیست.»

سخنگوی دولت خواستار نظارت سران سه قوه بر صدا و سیما شد. این شدیدترین سخنان دولت‌مردان محمود احمدی‌نژاد علیه مدیران سازمان صدا و سیما بود.


دیمیتار برباتوف

دیمیتار برباتوف به عشق خود رسید

دیمیتار برباتوف سرانجام به عشق خود یعنی بازی با پیراهن سرخ منچتسریونایتد رسید. او که چند هفته‌ای سوژه مطبوعات جهان بود، در آخرین مهلت نقل انتقالات فوتبال با قراردادی چهار ساله در ازای ۳۰.۷۵میلیون پوند راهی منچستریونایتد شد.

برباتوف ۲۷ ساله آن‌قدر برای بازی در منچستر یونایتد اصرار ورزید تا سرانجام موفق شد که باشگاه تاتنهام را به فروشش راضی کند.

او آن‌قدر در فکر بازی در تیم منچستریونایتد بود که خوان‌راموس، سرمربی تاتنهام او را در اولین بازی لیگ برتر مقابل میدلزبورو از ترکیب تیم بیرون گذاشت و گفت:

«‌من برباتوف را برای بازی مقابل ساندرلند انتخاب نکردم زیرا تصور نمی‌کنم این بازیکن به اندازه کافی تمرکز داشته باشد و حس نمی‌کنم که وی در رختکن و تلاش تیم موثر و مفید باشد. مهم نیست که یک بازیکن تا چه اندازه خوب است. اگر این بازیکن در حالت روحی مناسب و درست قرار نداشته باشد‌، بنابراین نمی‌تواند عملکری خوب از خود نشان دهد.»

از سوی دیگر الکس فرگوسن آن‌قدر به جذب این بازیکن علاقه داشت که مقامات اولدترافورد را برای رقم ۳۰ میلیون پوندی راضی کرد و حتی فریزر کمپبل مهاجم جوان خود را یک ساله قرضی به تاتنهام واگذار کرد.

فرگوسن در فصل گذشته نیز کمبود یک مهاجم تمام‌کننده را ترکیب خود احساس می‌کرد اما اکنون با داشتن پاسورهایی چون رونی، ته‌وس و اسکولز و می‌تواند خط حمله‌ای آتشین برای شیاطین سرخ تدارک ببیند.


جری رید

وداع خواننده «آموس آموس» با زندگی

جری رید جزو آن دسته از خوانندگانی بود که در دنیای سینما به موفقیت و شهرت نرسید اما جایگاهی در خور تحسین برای خود در زمینه موسیقی دست و پا کرد.

آقای رید در حالی در سن ۷۱ سالگی با دنیا وداع گفت که یکی از مشهورترین خوانندگان موسیقی کانتری است.

آقای رید برای بازی در سری فیلم «اسموکی و بندیت»به شهرت رسید و به دلیل اجرای ترانه «آموس موسس» (Amos Moses) و «وقتی تو داغی، داغی»، جایزه بهترین خواننده مرد موسیقی کانتری را در سال ۱۹۷۲دریافت کرد.

جری رید در سال ۱۹۳۷در آتلانتا به دنیا آمد، اما در دهه ۶۰ به نشویل نقل مکان کرد و در آنجا ابتدا به نوازندگی گیتار و بعد به آهنگ‌سازی، آوازخوانی و بازیگری در سینما پرداخت.

جری رید نقش مهمی در ورود موسیقی کانتری و خوانندگان آن به دنیای سینما داشت. پس از او خوانندگان مشهور کانتری مثل دالی پترون، ویلی نلسن و کنی راجرز به بازیگری و خوانندگی در فیلم‌های هالیوود پرداختند.

آقای رید با این‌که خواننده و گیتار‌نواز موفقی بود اما به‌عنوان بازیگر، موفقیت چندانی در سینما کسب نکرد. وی در سال ۱۹۹۸در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که هرگز بازیگر خوبی نبوده است.

آقای رید در این خصوص گفت: «وقتی به بازی بازیگرانی چون ریچارد برتن و مل گیبسون نگاه می‌کردم با خودم می‌گفتم من هرگز نمی‌توانم مثل آن‌ها باشم. وقتی مردم از من می‌پرسند که انگیزه تو برای بازیگری در سینما چیست، خیلی ساده جواب می‌دهم پول.»

نظرهای خوانندگان

بابا الیور کان از فوتبال خداحافظی کرد بعد شما رفتن علی کریمی و برباتوف رو چهره کردین؟
به نظرم الیور کان خیلی مهمتر بود.

-- مجتبی ، Sep 6, 2008 در ساعت 12:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)