تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفته

دانشگاه آزاد هم به کردان مدرک نداد

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته علی کردان وزیر کشور است که پس از چند ماه سرانجام به جعلی بودن مدرک خود اعتراف کرد.

دیگر چهره‌های این هفته علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، سمیرا مخملباف، کارگردان سینما، پل نیومن، بازیگر سابق سینمای هالیوود، پل مک‌کارتنی، عضو سابق گروه بیتل‌ها، باراک اوباما، نامزد دموکرات ریاست جمهوری و جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات آمریکاست.

دانشگاه آزاد هم صحت مدارک علی کردان را تایید نکرد

سرانجام ماه پشت ابر نماند و علی کردان، وزیر کشور ایران به جعلی بودن مدرک خود اعتراف کرد. اما گفت هیچ‌گاه به ذهن‌اش خطور نکرده بود که صحت مدرک را مورد سوال قرار دهد.

پس از دو ماه بحث و جنجال در مجلس شورای اسلامی بر سر جعلی بودن مدرک، وی در نامه‌ای به رییس جمهور و رییس قوه قضاییه از فردى که مدعى نمایندگى دانشگاه آکسفورد در تهران بوده، شکایت کرده است.

مساله تشکیک در‌مورد مدرک وی از آنجا سرچشمه گرفت که برخی از نمایندگان مجلس در جلسه رای اعتماد به وی، صحت مدرک‌اش را زیر سوال بردند.

در آن زمان علی کردان و محمود احمدی‌نژاد این مساله را نپذیرفتند و کردان حتی رونوشت مدرک خود را در اختیار رسانه‏ها قرار داد.

اما با پیگیری نمایندگان مجلس از جمله احمد توکلی که در سایت «الف» این افشاگری را آغاز کرد و سایر رسانه‌ها از جمله رادیو زمانه که جعلی بودن این مدرک را از دانشگاه آکسفورد پیگیری کردند، جعلی بودن آن به اثبات رسید.

با این همه آقای کردان تقصیر جعلی بودن مدرک را از گردن خود برداشته و شخص نامعلومی را (نمایندگی آکسفورد در تهران) در این ماجرا مقصر قلمداد کرده است.

پس از این رسوایی بزرگ، وی در این نامه نه تنها صحبتی از استعفا نکرده بلکه گفته است که با همه توان در خدمت خواهد بود. وی همچنین مدعی شده که هیچ پولی از سازمان صدا و سیما بابت مدرک دکترای خود دریافت نکرده است.

اعترافات آقای کردان با تشکیل جلسه غیر‌علنی مجلس شورای اسلامی در سه‌شنبه هفته گذشته هم‌زمان شد و دکتر علی عباس‌پور تهرانی‌فرد، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گزارش نهایی در‌مورد مدرک وزیر کشور را ارائه کرد.


کردان در نامه‌ای به رییس جمهور از فردى که مدعى نمایندگى دانشگاه آکسفورد در تهران بوده، شکایت کرده است

آقای عباس‌پور در‌مورد مسایل مطرح شده در این جلسه به ایسنا گفته است:

«‌در حدود سال ۷۶ فردی که به نحوی با انتشارات دانشگاه آکسفورد مرتبط بوده و در ایران فعالیت داشته که اسم و مشخصات وی وجود دارد با تماس با کردان با واسطه شخص دیگری، در ازای مقاله‌ای، پیشنهاد دریافت مدرک دکترای افتخاری از آکسفورد را می‌دهد و کردان مقاله‌ای را ارایه می‌دهد. لذا روشن گردید که فرد واسط، مدرکی که اعتبار رسمی نداشته به‌عنوان دکترای افتخاری تحویل داده است.»

وی در‌مورد مدرک لیسانس و فوق‌ لیسانس آقای کردان گفت که چنین مدارکی از سوی دانشگاه آزاد صادر نشده است. بدین ترتیب وزیر کشور ایران فاقد هرگونه مدرک دانشگاهی است.

در همین حال برخی از نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری خواستار عزل وزیر کشور شده‌اند. علی مطهری به سایت آفتاب گفت:

«در درجه اول خود آقای کردان باید عکس‌العمل نشان داده و استعفا دهد و در درجه دوم اگر این کار را نکند رییس جمهور باید ایشان را عزل کند.»

علی کردان در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


سمیرا مخملباف، کارگردان سینما (عکس: AFP)

سمیرا مخملباف کی از سایه پدر بیرون می‌آید؟

در حالی که وودی آلن و خاویر باردم در معتبرترین جشنواره سینمای اسپانیا، سن‌سباستین حضور داشتند این سمیرا مخملباف بود که نظرها را به خود جلب کرد.

وی برنده جایزه بزرگ هیات داوران پنجاه و ششمین فستیوال بین‌المللی فیلم سن‌سباستین شد. فیلم او با نام «اسب دو پا» توانست نظر رسانه‌ها و منتقدان سینما را به خود جلب کند.

سمیرا مخملباف هنگام دریافت این جایزه گفت: «ای کاش این جایزه، دموکراسی بود تا آن را به مردم کشورم ایران تقدیم می‌کردم. ای کاش این جایزه، صلح بود تا آن را به دنیای قربانی خشونت و جنگ تقدیم می‌کردم. ای کاش این جایزه، نان بود تا آن را بین فقرا تقسیم می‌کردم. با این همه این جایزه برای من امیدی است برای آینده‌ای که فاشیسم، جنگ و فقر تنها یک خاطره باشد.»

در این فیلم که در افغانستان ساخته شده، نوجوانی به نام «میر‌‌ویس» که از معلولیت ذهنی رنج می‌برد، در قبال دریافت پولی اندک در نقطه‌ای محروم و دور افتاده در افغانستان، وظیفه انتقال پسربچه‌ای را بر‌عهده دارد که پاها‌ی‌اش را بر‌اثر انفجار مین از دست داده است.

او همانند چارپایان هر روز این کودک را به مدرسه می‏برد و در این روند، روابط آنان به مرور به سلطه و آزار پسرک معلول بر میرویس تبدیل می شود.

سمیرا مخملباف در کنفرانس مطبوعاتی پس از نمایش فیلم گفت: «در این فیلم با نشان دادن اتفاقاتی غیرمعمول سعی در شوکه کردن مخاطب داشتم. می‌خواستم نوعی از خشونت که نمونه آن را ندیده‌اید ولی وجود دارد را به شما نشان دهم.»

وی هدف‌اش از ساخت این فیلم را «به تصویر کشیدن یک موضوع سوررئال به سبکی مستند‌گونه» بیان کرد. او این فیلم را براساس فیلمنامه‌ای از پدرش ساخته است.

اما آنچه مخلباف دختر را در رسانه‌های اسپانیا چهره کرد، بیان صریح و رک حرف‌هایی بود که در‌مورد سینمای هالیوود زد. به گزارش سایت آفتاب، او هالیوود را به دلیل عادت دادن مردم به خشونت و تبدیل آن به تفریح به شدت زیر سوال برد.

او در جواب سوال خبرنگاری ایتالیایی که فیلم او را بیش از اندازه خشن نامیده بود گفت: «شما از آینه‌ای که در مقابل‌تان قرار داده شده و تماشای درون خشن خود می‌ترسید، پس چشم‌های‌تان را می‌بندید و هرگز نمی‌توانید از خشونت درونی خود رها شوید.»

استقبال از این فیلم به حدی بود که سمیرا مخملباف در روزهای دوم و سوم نزدیک به ۶۰ مصاحبه با رسانه‌های جمعی انجام داد و پخش‌کننده اسپانیایی ناچار به تغییر برنامه روزهای بعد کارگردان این فیلم شدند.

این پنجمین فیلم سمیرای ۲۸ ساله بود. پیش از این، او به‌خاطر ساخت فیلم‌های «سیب» و «تخته سیاه» از جشنواره‌های بین‌المللی جایزه دریافت کرده بود.

اما فیلم «پنج عصر» و فیلم کوتاه «۱۱ ستامبر» توفیق چندانی در جشنواره‌های بین‌الملی پیدا نکرد. او در ۱۸ سالگی در فیلم «بای‌سیکل‌ ران» پدرش به‌عنوان بازیگر حضور داشت.

اما به دلیل ساخت فیلم «سیب» در ۱۷ سالگی مورد توجه محافل بین‌المللی قرار گرفت و در جشنواره فیلم کن، به‌عنوان جوان‌ترین کارگردان حضور داشت.

بسیاری از منتقدین معتقدند که او هنوز زیر سایه پدرش قرار دارد و محسن مخملباف «کارگردان پشت صحنه» فیلم‌های اوست.

سمیرا مخملباف در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی

زیرکی‌های علی لاریجانی

علی لاریجانی در جلسه مشترک هیات دولت و مجلس نیز از انتقادات خود نسبت به محمود احمدی‌نژاد دست بر نداشت. این جلسه که پس از اختلافات دولت و مجلس بر سر طرح تحول اقتصادی و مساله کنترل تورم به میزبانی مجلس صورت می‌گرفت با اظهارنظرهای مخالف احمدی‌نژاد و لاریجانی همراه بود.

در این جلسه محمود احمدی‏نژاد مدعی شد که دولت‌های گذشته به اهداف برنامه‌های توسعه دست نیافتند و دولت نهم براساس آمار و ارقام مستند، بیشترین تحقق برنامه‌ها را داشته است و در مقایسه با بقیه دولت‌ها بسیار موفق بوده است.

به گزارش روزنا علی لا‌ریجانی در واکنش به اظهارات احمدی‌نژاد گفت: «برخی دولت‌های گذشته در بخش صنعت یا کنترل تورم برنامه‌های خوبی داشتند که سیاست‌ها عوض شد و باعث بروز برخی مشکلا‌ت شد.»

این جلسه پس از آن برگزار شد که رهبر جمهوری اسلامی ایران از سایر قوای حکومت خواست که دولت را تخریب نکنند و با آن همکاری و تعامل داشته باشند.

علی لاریجانی طی ماه‌های گذشته سیاستی دوگانه را در‌مورد دولت در پیش گرفته است. از یک‌سو فضای مطرح شدن انتقادات علیه دولت را در مجلس فراهم کرده و از سوی دیگر با کنترل این انتقادات، جلوی هرگونه اقدام عملی علیه دولت را گرفته است.

به‌طور مثال طرح سوال علیه رییس جمهور که نمایندگان با فشارهای بیرونی، امضای خود را پس گرفتند و یا مساله استیضاح یا ردصلاحیت علی کردان، وزیر کشور که به نظر می‌رسد تنها در حد انتقادات لفظی باقی بماند.

بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی معتقد بودند که علی لاریجانی با نشستن بر مسند ریاست مجلس، دولت را تحت فشار قرار دهد. اما اکنون حتی صحبت توافقنامه میان دولت و مجلس نیز مطرح شده است.

علی لاریجانی را باید یکی از زیرک‏ترین مردان سیاسی ایران دانست که طی یک‌ساله اخیر رشد زیادی در صحنه سیاسی ایران کرده است.

او با جلب نظر روحانیون در قم از این شهر کاندیدای مجلس شد و در رقابت با حدادعادل بر سر ریاست مجلس به پیروزی رسید.

او هرگاه احتیاج به ژست دفاع از حقوق شهروندی داشته، نمایندگان مخالف دولت را پیش انداخته و از سوی دیگر خود با دولت احمدی‌نژاد سطحی از روابط را حفظ کرده تا در این بازی سیاسی نظر همه را جلب کرده باشد.

سایت شخصی علی لاریجانی

علی لاریجانی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا


پل مک کارتنی در اسرائیل

کنسرت مک‌کارتنی در اسرائیل، پایانی بر ممنوعیت ۴۳ ساله

۴۳ سال پس از آن‌که دولت اسرائیل، اجرای کنسرت توسط بیتل‏ها را از ترس این‌که مبادا جوانان این کشور را فاسد کنند، ممنوع اعلام کرد، پل مک‌کارتنی در تل‌آویو کنسرت برگزار کرد.

وی که عضو پیشین گروه موسیقی بیتل‌هاست، کنسرت زنده خود را در پارک یارکون مقابل چشم ۴۰ هزار هوادار خود برگزار کرد.

دولت اسرائیل در سال ۱۹۶۵ برگزاری کنسرت بیتل‌ها را ممنوع کرده بود اما در اوایل سال جاری میلادی، سفیر اسرائیل در بریتانیا از «سوتفاهم» پیش آمده عذرخواهی کرد.

برگزاری این کنسرت با مخالفت‌ها و جنجال‌های فراوانی از جمله مشکلات امنیتی همراه بود اما پل مک‌کارتنی گفت: «افراد و نیروهای سیاسی بسیاری به من مراجعه کردند و خواستند که دست به این کار نزنم، اما من به حرف‌شان گوش ندادم.»

وی قبل از اجرای کنسرت به خبرنگاران گفت: «دنیا از کشمکشی که در این منطقه وجود دارد باخبر است و من مایلم آمدنم به اینجا، پیامی برای صلح و دوستی باشد.»

وی یکی از ثروتمندترین شهروندان بریتانیانی است که بیش از نیم میلیارد پوند ثروت دارد و هنوز طرفداران بیتل‌ها آلبوم‌های وی را خریداری می‌کنند.

پل مک‌کارتنی که از ملکه انگلستان لقب «سِر» دریافت کرده، ۴۰ سال پیش رکورد فروش صفحه موسیقی را شکست و هنوز هم طرفداران فراوانی در سراسر جهان دارد.


پل نیومن و همسرش جون وودوارد سال ۱۹۵۸ (عکس: simonsays)

وداع با مرد چشم آبی سینما

آخرین بازیگر از نسل سینمای کلاسیک آمریکا در سن ۸۳ سالگی درگذشت. پل نیومن، بازیگری که بیش از شش دهه یکی از ستارگان تاریخ سینما بود درگذشت.

یک سال بود که پل نیومن با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد اما دوره شیمی درمانی‌اش را نیمه تمام گذاشت و از اطرافیان‌اش خواست، او را از بیمارستان منتقل کنند تا در خانه‌اش با دنیا وداع کند.

پل نیومن به چشم‌های آبی روشن و چشمان نافذ و قیافه‌ای آرام و دوست داشتنی مشهور بود. بازی‌های به یاد‌ماندنی او در «گربه روی شیروانی داغ»، «لوک خوش‌دست»، «بیلیاردباز»، «آسمانخراش جهنمی» و «تابستان گرم و طولانی» باعث شد تا به یکی از محبوب‌ترین ستارگان سینما بدل شود.

بسیاری از تماشاگران ایرانی سینما «بوچ کسیدی و ساندنس کید» (مردان حادثه‌جو سال ۱۹۶۸) را به یاد دارند که در نقش یک شارلاتان دوست داشتنی ظاهر شد.

پل نیومن بیش از ۱۰ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و برای بازی در فیلم «رنگ پول» در نقش یک ضدقهرمان در سال ۱۹۸۷ برنده جایزه اسکار شد.

وی با بسیاری از کارگردانان بزرگ سینما همانند آلفرد هیچکاک، جان هوستون، رابرت آلتمن، مارتین اسکورسیزی و برادران کوئن همکاری کرد و چهار فیلم نیز در مقام کارگردان ساخت که در آن‌ها بازی نکرد.

وی تا ۶۲ سالگی یکی از بازیگران پرکار هالیوود بود اما در ۲۰ سال اخیر فیلم‌های اندکی بازی کرد. آخرین فیلم او «راه فنا» نام داشت.

نیومن سرانجام در سال ۲۰۰۷ با دنیای بازیگری وداع گفت. وی متولد ۱۹۲۵ ایالت اوهایو در آمریکا بود و با خانم جون وودوارد از همبازیانش ازدواج کرده بود.


پس از مناظره میان اوباما و مک‌کین، همه نظرسنجی‌ها رای به برتری باراک اوباما می‌دهند(عکس:AFP)

«توفان وال‌استریت» موافق اوباما می‌وزد

«توفان وال‌استریت» که باراک اوباما از آن استفاده کرده تاکنون برای وی خوش‌یمن بوده و بیشتر کاخ آرزوی جمهوری‌خواهان را بر باد داده است.

یک هفته پس از مناظره میان باراک اوباما و جان مک‌کین، همه نظرسنجی‌ها رای به برتری باراک اوباما می‌دهند. ۴۸ به ۴۴ در نظر‌سنجی گالوپ، ۵۱ به ۴۵ در نظرسنجی موسسه راسموسن ریپورتز و ۵۱ به ۴۵ در نظرسنجی مشترک مجله تایم و سی‌‌ان‌ان، مرد سیاه‌پوست نامزدی ریاست جمهوری آمریکا پیش است.

باراک اوباما از هنگامی که بر انجام مناظره در روز جمعه پای فشرد، به نظر می‌رسید که از آمادگی لازم برخوردار است. او قصد داشت در بخش‌هایی از مناظره جان مک‌کین را به گوشه‌ای از رینگ بکشاند و با ضرباتی پیاپی او را ناک‌اوت کند.

هرچند او موفق به این کار نشد اما شدت ضربات او به حدی بود که نتایج نظرسنجی‌ها را به نفع اوباما تغییر داد. این در حالی است که پس از همایش جمهوری‌خواهان و وارد شدن سارا پیلین به کارزار انتخاباتی تا حدودی موقعیت دموکرات‌ها سست شده بود و در نظرسنجی‌ها از جمهوری‌خواهان عقب افتاده بودند.

او در مناظره، مساله حضور نظامیان آمریکایی در عراق را پیش کشید و آن را هزینه‌ای اضافی دانست که بر جیب مردم آمریکا تحمیل شده است.

وی در هفته گذشته درباره مک‌کین گفت که مک‌کین متوجه نیست، توفانی که وال‌‌استریت را در نوردید، مدت‌ها پیش به مردم عادی برخورد کرده بود.

او واکنش به مهم‌ترین توفان اقتصادی آمریکا را به واکنش کاخ سفید به توفان کاترینا تشبیه کرد. اگرچه نزدیک به یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و در این مدت ممکن است که اتفاقات فراوانی رقم بخورد، اما ادامه وضعیت موجود به سود دموکرات‌ها و باراک اوباما خواهد بود.


اگر پیلین، مناظره با بایدن را ببرد، می‌توان به آینده مک‌کین امید داشت‌ (عکس:AP)

همه امید جان مک‌کین به سارا پیلین است

هنگامی که مک‌کین اعلام کرد حاظر به مناظره در روز مقرر نیست بسیاری از گمانه‌زنی‌ها نشان می‌داد که جان مک‌کین برای این مناظره آمادگی لازم را ندارد و بحران اقتصادی آمریکا را بهانه خوبی برای به تعویق انداختن آن دیده است.

اما پافشاری مسوولان اکسفورد می‌سی‌سی‌پی باعث شد تا این مناظره در موعد مقرر برگزار شود. جان مک‌کین تنها چند ساعت مانده به مناظره، آمادگی خود را اعلام کرد و مناظره طبق برنامه انجام گرفت.

در این مناظره جان مک‌کین سعی می‌کرد بر افتخارات جمهوری‌خواهان مانند جنگ اول خلیج فارس تاکید کند و خود را فردی موجه در سیاست خارجی جلوه دهد.

او اگرچه نتوانست در این مناظره اوباما را شکست دهد، اما نگذاشت رقیب‌اش برتری مطلقی بر وی پیدا کند. در یک هفته گذشته که مطبوعات آمریکایی به تحلیل این مناظره پرداخته‌اند، آقای مک‌کین را مرد بازنده این مناظره لقب داده‌اند.

در مقابل، ستاد تبلیغاتی جان مک‌کین سعی کرده تا رسانه‌ها را متهم به نقض بی‌طرفی به نفع اوباما کنند. از سوی دیگر جان مک‌کین از طرح جرج بوش برای نجات بازار اقتصاد آمریکا حمایت کرده اما نتوانسته نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا را به حمایت از این طرح راضی کند.

براساس نظرسنجی‌ها مردم موافق چنین طرحی نیستند. تصویب نشدن این طرح در کنگره آمریکا باعث شد تا موقعیت مک‌کین بیش از پیش متزلزل شود.

اکنون سارا پیلین می‌تواند مانند شمشیر دولبه برای جان مک‌کین عمل کند. اگر او مناظره با جو بایدن ملقب به «ماشین گاف» را ببرد، می‌توان به آینده مک‌کین امید داشت‌.

اما اگر در مقابل سوالات اقتصادی و سیاست خارجی کم بیاورد، باید جان مک‌کین را از هم‌اکنون بازنده انتخابات دانست. تا هفته آینده جواب نظرسنجی‌ها وضعیت مک‌کین را مشخص خواهد کرد.

نظرهای خوانندگان

من فکر کنم چنو وقت دیگر سازمان سواد آموزی ایران هم دادن مدرک به آقای کردان را منتفی اعلام کند

-- بدون نام ، Oct 4, 2008

" او در ۱۸ سالگی در فیلم «بای‌سیکل‌ ران» پدرش به‌عنوان بازیگر حضور داشت."

فکر کنم اشتباه تایپی شده ؛ سمیرا مخملباف در اون فیلم ٩ ساله بود
ممنونم

-- رضا ج ، Oct 4, 2008

هیئت تحقیق مجلس مسئله دکترا.فوق لیسانس.لیسانس را رها نموده ببیند مدرک دیپلمش درست است؟

-- حسن ، Oct 5, 2008

در تأیید نظر آقای رضا ج؛ فیلم بایسیکل‌ران در اواسط دهه‌ی شصت ساخته شده است. بنابراین امکان ندارد که سمیرا مخملباف در آن زمان ١٨ ساله بوده باشد.

-- علی ، Oct 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)